Samfundsvidenskabelig metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode i international økonomi
Advertisements

Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Humaniora.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Statistik Beskrivende statistik
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskab og AT
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Case.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Metode Henriette Lungholt Uge
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
V IDENSKABSTEORI & METODE AT november 2015 Frederikshavn Gymnasium.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
K VANTITATIVE METODER – MED FOKUS PÅ METODER TIL AT STUDERE PROFESSIONELLES VIDEN OG HOLDNINGER /M ERETE M ONRAD 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
Analyseniveau og afgrænsning
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Præsentationens transcript:

Samfundsvidenskabelig metode

Krav til prøven i AT Anvende samfundsfaglige begreber/teorier i en undersøgelse og Selv anvende kvantitativ, kvalitativ eller komparativ metode eller Bruge andres anvendelse heraf eller Vide hvordan man kunne bruge metoderne til at undersøge problemstillingen + Reflektere over anvendt metode: Muligheder og begrænsninger

Begrebsafklaring Empiri fra græsk og betyder ’erfaring’. Indsamlede data/primærdata Cases Primærkilder Primærtekster Empirien er med andre ord det materiale, du undersøger i din opgave. Til at undersøge empirien kan du bruge teorier og metoder.

Begrebsafklaring Teori: Model: Et system af hypoteser og antagelser om sammenhænge. Udtrykker generalisering System af læresætninger og ideer, som ligger til grund for en videnskab Ordnet sæt af begreber Forestillinger/antagelser, der forklarer/forstår virkeligheden Induktive vs. deduktive teorier Model: forenklet billede eller repræsentation af virkeligheden / beskrivelse af sammenhænge Eks: Molins model og Eastons model

Begrebsafklaring Metode måden hvorpå man indsamler empiriske data til en undersøgelse. En systematisk fremgangsmåde (der kan ligge en teori bag en metode)

Samfundsvidenskabelig metode (if. læreplan) Anvende samfundsfaglige begreber og teorier som redskab til en analyse Sociologi Politologi Økonomi International politik (kun A-niveau) Kvantitativ metode Kvalitativ metode Komparativ metode

Hvordan anvendes samfundsfaglige begreber og teorier Anvende teorierne realisme og idealisme undersøge trusselbillede og sikkerhedspolitik Anvende begreberne assimilation, segregation og pluralistisk integration undersøge indvandreres og efterkommeres integration karakterisere personer i en tysk novelle om tyrkere i Tyskland (sker i faget tysk)

Hvilke metoder anvender vi i samfundsfag og hvordan? Kvantitativ metode Kvalitativ metode Komparativ metode

Kvantitativ metode Spørgeskemaundersøgelser Økonomi Egen undersøgelse fx i Lectio, Surveyxact og regneark om unges medieforbrug eller vælgeradfærd Andres undersøgelser www.surveybank.aau.dk Bearbejde datasæt. Krydstabeller. Teste hypoteser. Økonomi Bearbejde statistiske data Økonomi i ligninger og grafer Pointe Mange enheder, få variable, undersøgelse i bredden Inspireret af naturvidenskabelige metode, forsøger at forklare sammenhænge, årsagssammenhænge

Kvalitativ metode Interviews Egne interviews af unge om medieforbrug eller politiske holdninger Andres interviews. Fx i Magtudredningen: 11 danskeres oplevelse af magtfordelingen i samfundet Fortolkning > mening/hensigt > forståelse Tyrkiske pigers udsagn Statsministerens nytårstale (ideologianalyse og diskursanalyse) Pointe Få enheder, mange variable, undersøgelse i dybden Inspireret at den hermeneutiske metode, forsøger at forstå menneskets handlinger. Fortolkning. Forsøger at tage højde for undersøgerens forforståelse og interviewereffekt.

Ideologianalysen som eksempel på kvalitativ metode Samfundssyn (organisk, mekanisk), individ  samfund el. samfund  individ Menneskesyn (mennesket svagt eller stærkt) Omfordeling (statens rolle og størrelse) Centrale politiske værdier og visioner Er ideologien en kritik eller reaktion mod noget?

Diskursanalysen som eksempel på kvalitativ metode diskurs er en bestemt måde at tale om og forstå verden (eller et udsnit af verden) på. En analytisk og kvalitativ metode til at undersøge, hvad der ligger bag det sprog, de tekster, de billeder, de symboler, vi omgås og benytter os af

Komparativ metode Sammenligning af politiske systemer og fra bestemte kriterier (politologi) Sammenligning af Obamas og Bush’ politik på forskellige områder Undersøge betydningen af bestemte årsagsvariable (fx uddannelse), mens andre variable holdes konstant (fx alder) Pointe: Metoden kombinerer den kvantitative og kvalitative metode i måden data indsamles på

Refleksion over metodernes muligheder og begrænsninger Kvantitativ metode Muligheder Begrænsninger Mange data Mulighed for god tid til besvarelsen Mindre arbejdskrævende i udførelsesfasen Ingen interviewer-effekt Vanskeligt at kontrollere svarenes pålidelighed Vanskeligt at opdage, hvis spørgsmålene misforstås Risiko for mindre svarprocent

Refleksion over metodernes muligheder og begrænsninger Kvalitativ metode Muligheder Begrænsninger Større besvarelsesprocent Sikkerhed for at spørgsmålene besvares af den valgte person Mulighed for at kontrollere svarenes pålidelighed Mulighed for at opdage uforståelige spørgsmål Risiko for interviewer-effekt Ofte kort tid til besvarelse af spørgsmålene Arbejdskrævende, hvilket medfører at færre personer kan indgå i undersøgelsen

Refleksion over metodernes muligheder og begrænsninger Komparativ metode Muligheder Begrænsninger Man kan bruge metoden på mikroniveau (grupper og individer) og makroniveau (lande og systemer) og på den måde finde forskelle og ligheder Hvis fokus på ligheder: Risiko for at ignore vigtige strukturelle eller kulturelle karakteristika Hvis fokus på forskelle: Risiko for at overdrive vigtigheden af visse (irrelevante) elementer

Hvad så nu? Læs om de forskellige metoder og find ud af hvilken metode du skal bruge for at lave din undersøgelse Vær kritisk og reflekterende Vær metodebevidst – giv konkrete eksempler fra din undersøgelse, der viser, at du har reflekteret over den valgte metode.