Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Advertisements

John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
Sundhedspædagogisk indsats
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Skolereformen Overordnede mål:
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Skolereformen – optimering af barndommen?
Studieretning Eng A, psy B og samf B
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Engelsk A, samfundsfag B og psykologi B
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Krop og læring Karen Barfod,
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Pædagogisk psykologi Morten Nissen Liselotte Ingholt
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Undervisningsevaluering Morten Nissen
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Sprogfagene i skolereformen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Lærerprofessionen.
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Individet i gruppen Mine læringsmål
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Kognitive læreprocesser og ”Konstruktivismer”
It-støttet religionsundervisning
Tilknytning og Udvikling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Genetisk erkendelsesteori
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Ugeopgave 1 Gruppen med M´erne, no.7 Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser, 7.semester.
Zellerpsyk-vt-6-udv1 Genetisk erkendelsesteori Ifølge Piaget ( ) er erkendelse ikke en momentan/tidsløs hændelse, men en tidsbestemt proces og.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Socialisering Kapitel 5.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Grundlaget for kognitive tilgange Köhler Koffka Wertheimer Psychology of Personal Constructs Metateoretiske refleksioner Kognitive og socialkognitive aspekter.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Fra komfortzone til læringszone
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet Pædagogisk psykologi 23. september Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Oprindelig problematik Intro Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet Oprindelig problematik Hvordan man fremkalder ønsket dannelse Hvordan man forstår individer i forhold hertil Afvigelse: Patologi eller differentiel pædagogik? Dannelse Hvad skal man vide og kunne? Bildung og dannelse: Kritisk moderne (Klafki) …. eller ”forfaldshistorie” henimod funktionalisme Modernisme Social engineering Også når sygdomsbehandling - ! Funktionalisme Dannelsesspørgsmålet skjules Givet mål (liv eller opgave) Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Problematik Tilgang Intro Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet “In an American school if you ask for the salt in good French, you get an A. In France you get the salt. The difference reveals the nature of educational control. Education is the establishing of behavior which will be of advantage to the individual and to others at some future time”. (Skinner, s. 402) ~ uddannelse er at kontrollere sandsynlig adfærd Problematik Forstærkning – positiv og negativ Direkte og indirekte Tilgang Associationisme (nedefra) Black box: ”Knowledge (is) the probabilty of skilled behavior” Langt fra klasseværelset…og dog Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Jean Piaget (1896-1980) Problematik Intro Dannelse og funktion Tilgang Adfærd Aktiv læring og konstruktion I Selvet Jean Piaget (1896-1980) Problematik Genetisk epistemologi: Nødvendige logiske former (fx reversibilitet) Tilgang Konstruktivisme Udvikling af intelligens fremfor møblering af hukommelsen: De aktive metoder Barnets aktive tilegnelse – erkendelsen er afledt af handlingen Ikke kopi men konstrukt Assimilation af virkelighed til transformationsstrukturer / skemaer Akkomodation af skemaer Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Psykologiens opgave Udviklingstrin Konstruktivistisk uv. Intro Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion II Selvet Psykologiens opgave Begreber til forståelse af givne skemaer hos individer Udviklingstrin Sensomotorisk Præoperationel Konkret operationel Formelle operationer Konstruktivistisk uv. Sammenføjning Elaborering Kontekstualisering Refleksion Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Problemer / debat Intro Forholdet mellem logiske operationer og sprog Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion III Selvet Problemer / debat Forholdet mellem logiske operationer og sprog Skelnen mellem formelle operationer og formelt sprog Afveje (bl.a. med uuddannede lærere) Aktiv læring ≠ Figurativ (billedets verbalisme) Ydre og konkret Socialt og individuelt Handlingen og den kollektive ånd Indlæringsmaskiner: Bedre end traditionel undervisning! En eksperimenterende holdning må indgydes! Hvad med motivation?? Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Problematik Self-efficacy Intro Faktorer der medierer læring Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet Problematik Faktorer der medierer læring Kognitiv terapi Self-efficacy Selvet medierer læring Vicarious experience ikke helt så godt Forventninger om succes / fiasko Ikke bare locus of control Motivation Handlegrunde Forklares rationelt Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk