Grundlæggende webdesign

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
En grundlæggende introduktion
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Kommunikation/IT eksamen
Dataindsamling og kildebearbejdning
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Markedsvurdering.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation / it.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Ondskab
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Innovation i AT/SO.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Den lærende organisation
Årsplan – en kort en lang
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Vision, mission, værdi. Chili skal med alle sine kommunikationsvinduer (Chili Magazine, Frikvarter Magazine, Chili-net) være den ubestridte markedsleder.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Æstetisk Kommunikation Keramiker og IT-studerende Vigdis Petersen
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Præsentation af 21 Nordiske Social Højskole Konference.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Definition Kriterier Design og evaluering
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
HR Partner erfaringer – HR Partner modellen på DTU Præsentation i Personalestyrelsen den 12. april 2011 v/ HR Partner Marianne Krabbe.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
FORRETNINGSPLAN.
Company programme - Veda
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Grundlæggende webdesign

Dagens program Kommunikationsstrategi Målgruppen Stil og genre på Take A Look Brugervenlighed Teknisk løsning Tillid på nettet Grundlæggende webdesign

SWOT-analyse (Strenghts – Weaknesses – Opportunities – Threats) Styrker Er billig i forhold til sine konkurrenter Godt netværk af samarbejds-partnere Professionelt håndværk Svagheder Sitet mangler stadig nogle forbedringer Små markedsføringsmidler Lille netværk af kunder Muligheder Øget opmærksomhed på personligt velvære, ikke mindst igennem diverse tv-programmer* Generel fokus på livsstils-produkter Trusler Mange konkurrenter Kan drukne i anden information på nettet Grundlæggende webdesign

Målgruppe - disposition Hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe? Vores målgruppeanalyse? Problemer ved vores tilgang til målgruppeanalysen Problemer ved minerva-modellen Hvordan kan man undersøge sin målgruppe på forhånd? Hvordan kunne vi have gjort det bedre – forskellige strategier? Grundlæggende webdesign

Hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe? Hvis man kommunikerer bredt kommunikerer man i virkeligheden til sig selv. Trofasthed overfor produktet. Tanken bag målgruppeanalyse er: Mennesker er forskellige Mennesker kan grupperes. Grundlæggende webdesign

Vores målgruppeanalyse Katja Berglunds erfaringer lagde grunden. Minerva-modellen gav basis for en beskrivelse af målgruppen. Grundlæggende webdesign

Vores målgruppeanalyse ”Din målgruppe kan føres ind på værdikortet, så du får et unikt kendskab til dens holdninger og handlinger – tit med overraskende resultater og altid med stor præcision” (http://www.acnielsen.aim.dk/produkter/livsstil/minerva/minerva.asp) Grundlæggende webdesign

Problemer ved målgruppeanalysen Lukket frem for afsøgende tilgang. Hvor godt kender opdragsgiveren sin målgruppe? Bygger målgruppen på vores fordomme? Grundlæggende webdesign

Problemer ved Minerva Det moderne menneske spiller mange roller (Goffman). Say-do problematikken. Grundlæggende webdesign

Hvordan kan man undersøge sin målgruppe? Åbne interviews med potentielle slutbrugere. Observation (fx i et stormagasins make-up afdeling). Grundlæggende webdesign

Hvad kunne vi have gjort bedre – strategier Afsøge en ny målgruppe for make-up kurser via feltarbejde. Undersøge home-party-målgruppen mere i dybden. Brugerinddragelse. Faser i produktionen Forslag til brugerinddragelse Målgruppeanalyse Statisk designoplæg / koncept Implementering af design Testfase Feltarbejde (interviews og observation) Samtale med brugergruppen om eksisterende sites & test af statisk designoplæg Løbende tænke-højt tests af prototyper + interviews Tænke-højt tests Grundlæggende webdesign

Design disposition Æstetik i forhold til vores site Designparametre indarbejdet i Take a Looks brugergrænseflade Grundlæggende webdesign

De æstetiske regler Kontrast forhold Balance Variation Grundlæggende webdesign

5 Designparametre Overskuelighed Imødekommenhed Enkelthed/stilrenhed Professionalisme Den selvbevidste bruger Grundlæggende webdesign

Overskuelighed 5 designparametre Visuelt tyngdepunkt – blikfang – balance – kontrast Typografisk opsætning – smalle spaltebredder – punktopsætning Diagonalkomposition understøtter læseretningen Forbedringer Større linjeafstand Mellemrubrikker Grundlæggende webdesign

Imødekommenhed 5 designparametre Glade farver Personligt sprog Forbedringer Varme farver Grundlæggende webdesign

Enkelhed/stilrenhed 5 designparametre HTMinimalism (Cloninger) “Uncluttered, clean, quick loading gif’s and no nonsense attitude” CSS Rene linjer Grundlæggende webdesign

Professionalisme 5 designparametre Stilen har indlejret seriøsitet Dokumentation af Katjas professionalisme Grundlæggende webdesign

Den selvbevidste bruger 5 designparametre Livskvalitet og selvtillid via billeder og tekst Grundlæggende webdesign

Usability & teknik disposition Brugervenlighed Æstetik/brugervenlighed Hvorfor valgte vi at bruge CSS Problemer med koden Grundlæggende webdesign

Brugervenlighed Hvad er brugervenlighed? "... the effectiveness, efficiency and satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments“ (ISO DIS 9241-11) Effektivitet: I hvilken udstrækning kan et opgaveformål opnås Lethed: Hvilken indsats der er nødvendig for at opnå et mål Tilfredshed: Hvor meget brugeren føler sig hjemme med produktet og hvor acceptabelt produktet er som et redskab til at opnå brugerens mål (Jordan) Grundlæggende webdesign

Problemer med brugervenlighed Mindre problemer med brugervenligheden: Billederne Afgørende problem med brugervenligheden: Navigation Teaterteknikerforbundet (øvelsesopgave) http://www.itu.dk/people/smtw/tef_site3/index.html Grundlæggende webdesign

Æstetik / brugervenlighed Brugervenlighed overfor æstetik Balance Grundlæggende webdesign

CSS Hvorfor valgte vi at bruge CSS Downloadstid Redigerbarhed Grundlæggende webdesign

Problemer med koden For mange classes Padding og margin Centrering Tabel Browser vindue Redefinere body tag Html Grundlæggende webdesign

Tillid på nettet - disposition Medieformer Take a Look & tillid Appelformer Grundlæggende webdesign

Tillid på nettet Medieudvikling Nettets natur – mangel på tillid ? Information produceret af informationscenter Information  produceret af informations-konsument Distribution kontrolleret af informations-center Transmission   Registrering Distribution  kontrolleret af informations- konsument Konsultation  Konversation Nettets natur – mangel på tillid ? Grundlæggende webdesign

Take a Look & tillid Menneskeligt – Katja skal hjem til kunden Professionelt – Katja bryder en intimitetssfære Grundlæggende webdesign

Appelformer Logos Ethos Pathos Grundlæggende webdesign

Logos Fornuft Logik Argumentation Grundlæggende webdesign

Anvendelse af logos på Take a Look Synliggøre adressen Referenceliste Katja argumenterer for hvorfor hun tilbyder makeup-kurser: ”At lære at lægge en make-up nemt, hurtigt og billigt er et ønske for de fleste kvinder. Derfor tilbyder jeg make-up kurser, der er designet til den individuelle deltagers behov og ønsker” Grundlæggende webdesign

Ethos Ethos Afsenderens troværdighed Brugerne skal kunne aflæse denne Anvendelse af ethos på Take a Look De gode råd Billeder som dokumentation Grundlæggende webdesign

Pathos Følelsesmæssig appel Visuelle appetitvækkerere Grundlæggende webdesign

Storytelling Underbygge Take a Looks kerneydelser Fremstille firmaet troværdigt (ethos) der taler til både følelser (pathos) og logik (logos) Klaus Fog: ” I en fortælling som taler i stærke billeder og skaber menneskelig identifikation, bliver værdierne sat ind i en dynamisk sammenhæng, som vi kan forholde os til” Grundlæggende webdesign

Bredbåndsbrugere Grundlæggende webdesign Kilde: Danmarks Statistik, Juni 2004 Grundlæggende webdesign