Grundlæggende webdesign
Dagens program Kommunikationsstrategi Målgruppen Stil og genre på Take A Look Brugervenlighed Teknisk løsning Tillid på nettet Grundlæggende webdesign
SWOT-analyse (Strenghts – Weaknesses – Opportunities – Threats) Styrker Er billig i forhold til sine konkurrenter Godt netværk af samarbejds-partnere Professionelt håndværk Svagheder Sitet mangler stadig nogle forbedringer Små markedsføringsmidler Lille netværk af kunder Muligheder Øget opmærksomhed på personligt velvære, ikke mindst igennem diverse tv-programmer* Generel fokus på livsstils-produkter Trusler Mange konkurrenter Kan drukne i anden information på nettet Grundlæggende webdesign
Målgruppe - disposition Hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe? Vores målgruppeanalyse? Problemer ved vores tilgang til målgruppeanalysen Problemer ved minerva-modellen Hvordan kan man undersøge sin målgruppe på forhånd? Hvordan kunne vi have gjort det bedre – forskellige strategier? Grundlæggende webdesign
Hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe? Hvis man kommunikerer bredt kommunikerer man i virkeligheden til sig selv. Trofasthed overfor produktet. Tanken bag målgruppeanalyse er: Mennesker er forskellige Mennesker kan grupperes. Grundlæggende webdesign
Vores målgruppeanalyse Katja Berglunds erfaringer lagde grunden. Minerva-modellen gav basis for en beskrivelse af målgruppen. Grundlæggende webdesign
Vores målgruppeanalyse ”Din målgruppe kan føres ind på værdikortet, så du får et unikt kendskab til dens holdninger og handlinger – tit med overraskende resultater og altid med stor præcision” (http://www.acnielsen.aim.dk/produkter/livsstil/minerva/minerva.asp) Grundlæggende webdesign
Problemer ved målgruppeanalysen Lukket frem for afsøgende tilgang. Hvor godt kender opdragsgiveren sin målgruppe? Bygger målgruppen på vores fordomme? Grundlæggende webdesign
Problemer ved Minerva Det moderne menneske spiller mange roller (Goffman). Say-do problematikken. Grundlæggende webdesign
Hvordan kan man undersøge sin målgruppe? Åbne interviews med potentielle slutbrugere. Observation (fx i et stormagasins make-up afdeling). Grundlæggende webdesign
Hvad kunne vi have gjort bedre – strategier Afsøge en ny målgruppe for make-up kurser via feltarbejde. Undersøge home-party-målgruppen mere i dybden. Brugerinddragelse. Faser i produktionen Forslag til brugerinddragelse Målgruppeanalyse Statisk designoplæg / koncept Implementering af design Testfase Feltarbejde (interviews og observation) Samtale med brugergruppen om eksisterende sites & test af statisk designoplæg Løbende tænke-højt tests af prototyper + interviews Tænke-højt tests Grundlæggende webdesign
Design disposition Æstetik i forhold til vores site Designparametre indarbejdet i Take a Looks brugergrænseflade Grundlæggende webdesign
De æstetiske regler Kontrast forhold Balance Variation Grundlæggende webdesign
5 Designparametre Overskuelighed Imødekommenhed Enkelthed/stilrenhed Professionalisme Den selvbevidste bruger Grundlæggende webdesign
Overskuelighed 5 designparametre Visuelt tyngdepunkt – blikfang – balance – kontrast Typografisk opsætning – smalle spaltebredder – punktopsætning Diagonalkomposition understøtter læseretningen Forbedringer Større linjeafstand Mellemrubrikker Grundlæggende webdesign
Imødekommenhed 5 designparametre Glade farver Personligt sprog Forbedringer Varme farver Grundlæggende webdesign
Enkelhed/stilrenhed 5 designparametre HTMinimalism (Cloninger) “Uncluttered, clean, quick loading gif’s and no nonsense attitude” CSS Rene linjer Grundlæggende webdesign
Professionalisme 5 designparametre Stilen har indlejret seriøsitet Dokumentation af Katjas professionalisme Grundlæggende webdesign
Den selvbevidste bruger 5 designparametre Livskvalitet og selvtillid via billeder og tekst Grundlæggende webdesign
Usability & teknik disposition Brugervenlighed Æstetik/brugervenlighed Hvorfor valgte vi at bruge CSS Problemer med koden Grundlæggende webdesign
Brugervenlighed Hvad er brugervenlighed? "... the effectiveness, efficiency and satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments“ (ISO DIS 9241-11) Effektivitet: I hvilken udstrækning kan et opgaveformål opnås Lethed: Hvilken indsats der er nødvendig for at opnå et mål Tilfredshed: Hvor meget brugeren føler sig hjemme med produktet og hvor acceptabelt produktet er som et redskab til at opnå brugerens mål (Jordan) Grundlæggende webdesign
Problemer med brugervenlighed Mindre problemer med brugervenligheden: Billederne Afgørende problem med brugervenligheden: Navigation Teaterteknikerforbundet (øvelsesopgave) http://www.itu.dk/people/smtw/tef_site3/index.html Grundlæggende webdesign
Æstetik / brugervenlighed Brugervenlighed overfor æstetik Balance Grundlæggende webdesign
CSS Hvorfor valgte vi at bruge CSS Downloadstid Redigerbarhed Grundlæggende webdesign
Problemer med koden For mange classes Padding og margin Centrering Tabel Browser vindue Redefinere body tag Html Grundlæggende webdesign
Tillid på nettet - disposition Medieformer Take a Look & tillid Appelformer Grundlæggende webdesign
Tillid på nettet Medieudvikling Nettets natur – mangel på tillid ? Information produceret af informationscenter Information produceret af informations-konsument Distribution kontrolleret af informations-center Transmission Registrering Distribution kontrolleret af informations- konsument Konsultation Konversation Nettets natur – mangel på tillid ? Grundlæggende webdesign
Take a Look & tillid Menneskeligt – Katja skal hjem til kunden Professionelt – Katja bryder en intimitetssfære Grundlæggende webdesign
Appelformer Logos Ethos Pathos Grundlæggende webdesign
Logos Fornuft Logik Argumentation Grundlæggende webdesign
Anvendelse af logos på Take a Look Synliggøre adressen Referenceliste Katja argumenterer for hvorfor hun tilbyder makeup-kurser: ”At lære at lægge en make-up nemt, hurtigt og billigt er et ønske for de fleste kvinder. Derfor tilbyder jeg make-up kurser, der er designet til den individuelle deltagers behov og ønsker” Grundlæggende webdesign
Ethos Ethos Afsenderens troværdighed Brugerne skal kunne aflæse denne Anvendelse af ethos på Take a Look De gode råd Billeder som dokumentation Grundlæggende webdesign
Pathos Følelsesmæssig appel Visuelle appetitvækkerere Grundlæggende webdesign
Storytelling Underbygge Take a Looks kerneydelser Fremstille firmaet troværdigt (ethos) der taler til både følelser (pathos) og logik (logos) Klaus Fog: ” I en fortælling som taler i stærke billeder og skaber menneskelig identifikation, bliver værdierne sat ind i en dynamisk sammenhæng, som vi kan forholde os til” Grundlæggende webdesign
Bredbåndsbrugere Grundlæggende webdesign Kilde: Danmarks Statistik, Juni 2004 Grundlæggende webdesign