Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Dokumentation og effektmål
Introduktion til Sprogpakken
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Introduktion til Sprogpakken
Implementering på Fenrishus
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Måltidet – lyst og fællesskab
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Mad, Måltider og Pædagogik
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
PROFESSIONSETIK mellem forvaltnings-, forretnings- og faglig fornuft.
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
De første erfaringer med…
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Velkommen til DLOs konference ”Dokumentation og evaluering”
Prostitution i Norden: oktober 2008 Rosenbad, Stockholm Jeanett Bjønness Aarhus Universitet.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
SPECIALISERINGSMULIGHEDER I PÆDAGOGUDDANNELSEN. Dagtilbudspædagogik (0-5 årige) Skole- og fritidspædagogik (6-18 årige) Social- og specialpædagogik.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Strategiske pejlemærker
SFO- og daginstitutionslederkursus
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014

Oversigt Kommentarer til bogen Pædagogen som vidensarbejder De vidensproducerende institutioner Ny pædagoguddannelse

Kommentarer til bogen En slags sammenfatning af det væsentlige Håndteringer af ’det teoretiske’ Struktureringen ud fra niveauerne makro, meso og mikro

Pædagogen som vidensarbejder Må kunne reflektere over hvad det er for en viden de inddrager – af betydning for arbejdet – der kommer til udtryk i samhandling direkte med børn og sprogligt ifht. børn, kolleger, forældre, myndigheder m.v. Om at komme ud over polariseringer mellem standarder og det erfaringsbaserede.. (uddybet i ’Peter Østergaard Andersen: Pædagogiske læreplaner, dokumentation og evaluering’, kap. 10)

De vidensproducerende institutioner Vidensproduktion, -cirkulation og –forbrug Forskellige slags vidensproduktion (uddybet i ’Peter Østergaard Andersen: Pædagogikken i evalueringssamfundet, kap. 8) Vidensproducenter og –forbrugeres positioner, kritik og refleksion over interesser og grundlag

Ny pædagoguddannelse Kompetencer Viden og færdigheder Refleksioner? Specialisering En større fordybelse og/eller?