Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
10 Konkurrencesituation
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Surdej til rugbrød.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Prissætning - hvordan gør man ?.
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
TV- og filmreklamer.
Energi- & Vandværkstedet
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
I dag er temaet Visualisering
Vores syn og optiske illusioner
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Visualiseringsøvelse!
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
Målgrupper og købmandskab
Faglig læsning 2.
Darum skole 4. november 2013.
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Branding.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Osmohale Mannitoltest
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
3.Virksomhedens afsætningsforhold
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Kapacitetsstyring.
Kristoffer Hamborg Undervisningsleder på IAA Digital Diploma
Hvad er reklamepsykologi?
Sund og velsmagende mad til voksne ”Velsmag”.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Afsenderfokuseret branding Modtagerstyret branding
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Reformation.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Madkamp - DM i madkundskab
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
10 Konkurrencesituation
En rejse ind I smagens verden
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?

Oplevelsesbaseret kommunikation

Oplevelsesøkonomiens fædre: Pine & Gilmore

Udviklingen af økonomisk værdi – et kaffe eksempel Råvareøkonomien - Kaffen er som råstof meget ens og prisen sættes efter udbud og efterspørgsel – den enkelte bonde kan ikke påvirke prisen Industriøkonomien – nu forædles kaffebønnen og der differentieres og branding Kommer i spil – man positionerer de forskellige brands Serviceøkonomien – kaffen gøres let til gængelig for forbrugeren med mange coffee-to-go muligheder, kaffeautomater og prisen for kaffen stiger betragteligt. Oplevelsesøkonomien – indgår som kaffens totaloplevelse. Fx Starbucks – man nyder kaffen i spændende og hyggelige omgivelser – i en dejlig kaffeduft!

De fire oplevelsesdomæner

Tænk jeres næste tur til en festival Eller…..?

Hvordan designes oplevelser?

Høresansen er en af de mest anvendte sanser i markedsføringen. ”Den måde hvorpå sanser lagres i hjernen gør, at hvis du udløser et sanseindtryk, så vil det føre til et andet, som så fører til et tredje… et helt landskab af minder og følelser kan udfolde sig på et øjeblik” Lindstrøm, Martin (2005): Brand Sense. Free Press, s. 32 Høresansen er en af de mest anvendte sanser i markedsføringen. Lyde giver associationer til tidligere erindringer og gennem høresansen skabes der minder. Hvem kender ikke til situationen, hvor man høre soundtracket til en reklame i tv, og hvor man - selv om man er i et andet rum – kan genkende, det brand der reklameres for? Undersøgelser har vist, at 40% af alle forbrugere mener, at måden en mobiltelefon ringer på, er vigtigere end dens design! Et restaurantforsøg viste, at den gennemsnitlige regning var 29% højere med langsom baggrundsmusik end med hurtig baggrundsmusik!

I skal lave en lille øvelse: Mercedes-Benz har 10 ingeniører ansat til kun at arbejde med lyden af bildøren, når den åbnes og lukkes ! I skal lave en lille øvelse: Find to karakteristiske lyde, der giver dig associationer til eller minder om et eller andet - hvordan kan det anvendes i en markedsføring? (10 min)

Synssansen Den næste sans er synssansen. Synssansen er den sans – sammen med høresansen -, man hyppigst eksponeres for i markedsføring. Det er også den mest forførende og dominerende sans. Synssansen kan opfattes som mere umiddelbar, og indtryk lagres ikke ligeså godt som sanseindtryk gennem fx lugtesansen.   Farveindtryk kan udgøre op til 60% af en persons accept eller afvisning af et produkt eller en service! Farver og form behager øjet, og det ved man i reklamebranchen.

efter de fjernede emballagen fra alle de forskellige brands de solgte! Følesansen Den tredje sans er følesansen. Vi ”mærker” meget ind i hukommelsen. Tænk blot på ting du husker gennem berøring. Hvem kender ikke til, at man også vælger møbler ud fra hvordan de føles på overfladen? Det samme gælder for biler. 49 % af alle forbrugere finder ”følelsen” af interiøret vigtig for deres valg af bil! Den engelske detailkæde Asda øgede salget af deres private label toiletpapir med 50% efter de fjernede emballagen fra alle de forskellige brands de solgte! B&O har puttet vægt i deres fjernbetjeninger for øge kvalitetsindtrykket!

Lugtesansen Den næste sans er lugtesansen. For mange mennesker er det hvis ikke den vigtigste, så en af de vigtigste sanser. Undersøgelser har vist, at mennesker, der mister denne sans risikerer depressioner og mister livsmodet, da 75% af alle vores er følelser er genereret af lugtesansen. Dufte skaber billeder på nethinden og minder; duften af en nyhøstet kornmark, får de fleste til at tænke på sol og sensommer. Vi finder også vores partner ud fra de feromoner, vi udsender! I industrien er duftapplikationer blevet en meget vigtig parameter i produktionen, og reklamebranchen bruger flere og flere den også specielt i detailhandlen. Dog har den stadig ikke den berettigede plads på lige fod med de andre sanser. Kun 3% af USA’s 1.000 største virksomheder arbejder med denne sans!

Det er ofte gennem smagssansen vi vælger fra eller til. Den sidste sans er smagssansen. 80% af smagssansen går gennem næsen. Denne sans appellerer til vores urinstinkter. Det er ofte gennem smagssansen vi vælger fra eller til. Dog er lugtesansen er 10.000 gange mere følsom end smagssansen, men smagssansen har også sin berettigelse. Vi husker dog ikke så godt gennem den sans, som gennem de andre. 1: Bittert 2: Surt 3: Salt 4: Sødt

I Disney World ved popcorn-sælgeren, at når salget går sløjt, så skal han bare tænde for sin maskine, der producerer kunstig popcorn-duft! Fem sanser – ét indtryk Det er afgørende betydning, at man forsøger at inddrage så mange af disse sanser som muligt. Nogle virksomheder har denne evne. Singapore Airlines har gjort luftfart til en følelsesmæssig sanseoplevelse baseret på en brand platform omkring værdier, der bygger på sanserne. Behagelighed og afslappethed skabte bevist ud fra de fem sanser, har gjort luftfartsselskabet til et af de mest eftertragtede i branchen.

Lav opgave 1 i opgavebogen (30 min) Vi gennemgår den sidst i timen!