5 Internationalisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

Sådan kan myndighederne hjælpe…
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
10 Konkurrencesituation
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Globalisering og kompetenceudvikling
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
AFSÆTNING A – Schønberg
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
EXPORTKONSULENTERNE.
2 Eksterne forhold Oversigt
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
5 Internationalisering
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Newline.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Økonomien i et internationalt perspektiv
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
På toppen af krisen og klar til fremtiden…
11 Marketingmix Oversigt De 4 P’er – virksomhedens marketingmix
12 Produkt Oversigt Internationalisering af produktparameteren
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
1 27. marts 2015 Kulturministeriets og Udenrigsministeriets Samarbejdsaftale.
12 Serviceydelser Oversigt
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.

Eksportberedskab og Eksportbarriere
Kapitel 8 ØKONOMI – BNP, VÆKST OG HVORDAN DER PRIORITERES OG VÆLGES MELLEM KNAPPE GODER?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
PRODUKTION I UDLANDET Direkte investering Joint Venture Licensproduktion Franchise.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
”BrunT Papir” - workshop
IC Companys Distributionskæde Varens vej til butikken
Idegrundlag og målsætninger
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Hvordan imødekommer vi ønsker om friere bytning af frø?
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

5 Internationalisering Oversigt Eksportmotiver Eksportberedskab Markedsudvælgelse Virksomheden starter oftest internationale aktiviteter med eksport – varen produceres fortsat i hjemlandet og sendes til udlandet. En international virksomhed har salgs- og/eller produktionsafdelinger i udlandet. 6 Internationalisering

Forskelle mellem en eksportvirksomhed og en international virksomhed 6 Internationalisering

Beslutninger i forbindelse med at etablere internationale aktiviteter 6 Internationalisering

Virksomhedens eksportmotiver Eksportmotiver er en virksomheds ønsker om at markedsføre sine produkter på udenlandske markeder eller forøge sin indsats på de udenlandske markeder. Interne motiver Stammer fra virksomhedens interne forhold Eksterne motiver Stammer fra virksomhedens eksterne forhold Proaktive motiver Virksomheden søger aktivt at opdyrke nye markedsmuligheder Reaktive motiver Eksport ses som en nødvendighed 6 Internationalisering

Generelle eksportmotiver 6 Internationalisering

Virksomhedens eksportberedskab En virksomheds eksportberedskab udtrykker virksomhedens interne forudsætninger for eksport og/eller internationalisering. Kaldes også eksportparathed. En analyse af virksomhedens eksportberedskab omfatter de 4 interne P’er: Produkt Produktion Personale – herunder ledelsen Penge - økonomien 6 Internationalisering

6 Internationalisering De 4 interne P’er 6 Internationalisering

6 Internationalisering Markedsudvælgelse Valget af marked afhænger af: interne forhold eksterne forhold Markedsudvælgelse kan ske efter tre metoder: Tilfældighedsmetoden – passivt markedsvalg Nærmarkedsmetoden Tragtmetoden – aktivt markedsvalg 6 Internationalisering

Kriterier for en virksomheds markedudvælgelse 6 Internationalisering

6 Internationalisering Markedsudvælgelse Tilfældighedsmetoden Henvendelse fra udenlandsk kunde Personligt netværk Presseomtale af begivenheder, der åbner en markedsmulighed Tildeling af pris til virksomheden, fx designpris Nærmarkedsmetoden Markedet vælges ud fra miljøafstand: Miljøafstand er et udtryk for forskelle mellem hjemlandet og det internationale marked: kulturelle forskelle, sproglige barrierer, forskelle i levestandard og økonomi, geografisk afstand. 6 Internationalisering

6 Internationalisering Markedsudvælgelse Tragtmetoden er en systematisk, analytisk metode, der tager udgangspunkt i alle lande, og den består af en række faser: Fase 1: Markedsscreening ud fra Political factors Economic factors Social factors Technology Fase 2: Produkt- og markedsspecifikke forhold Markedsforsyning: egenproduktion + import – eksport Udbudsforhold Distributionsforhold Fase 3: Markedsprioritering Fase 4: Markedsvalg 6 Internationalisering

6 Internationalisering Tragtmodellen 6 Internationalisering