5 Internationalisering Oversigt Eksportmotiver Eksportberedskab Markedsudvælgelse Virksomheden starter oftest internationale aktiviteter med eksport – varen produceres fortsat i hjemlandet og sendes til udlandet. En international virksomhed har salgs- og/eller produktionsafdelinger i udlandet. 6 Internationalisering
Forskelle mellem en eksportvirksomhed og en international virksomhed 6 Internationalisering
Beslutninger i forbindelse med at etablere internationale aktiviteter 6 Internationalisering
Virksomhedens eksportmotiver Eksportmotiver er en virksomheds ønsker om at markedsføre sine produkter på udenlandske markeder eller forøge sin indsats på de udenlandske markeder. Interne motiver Stammer fra virksomhedens interne forhold Eksterne motiver Stammer fra virksomhedens eksterne forhold Proaktive motiver Virksomheden søger aktivt at opdyrke nye markedsmuligheder Reaktive motiver Eksport ses som en nødvendighed 6 Internationalisering
Generelle eksportmotiver 6 Internationalisering
Virksomhedens eksportberedskab En virksomheds eksportberedskab udtrykker virksomhedens interne forudsætninger for eksport og/eller internationalisering. Kaldes også eksportparathed. En analyse af virksomhedens eksportberedskab omfatter de 4 interne P’er: Produkt Produktion Personale – herunder ledelsen Penge - økonomien 6 Internationalisering
6 Internationalisering De 4 interne P’er 6 Internationalisering
6 Internationalisering Markedsudvælgelse Valget af marked afhænger af: interne forhold eksterne forhold Markedsudvælgelse kan ske efter tre metoder: Tilfældighedsmetoden – passivt markedsvalg Nærmarkedsmetoden Tragtmetoden – aktivt markedsvalg 6 Internationalisering
Kriterier for en virksomheds markedudvælgelse 6 Internationalisering
6 Internationalisering Markedsudvælgelse Tilfældighedsmetoden Henvendelse fra udenlandsk kunde Personligt netværk Presseomtale af begivenheder, der åbner en markedsmulighed Tildeling af pris til virksomheden, fx designpris Nærmarkedsmetoden Markedet vælges ud fra miljøafstand: Miljøafstand er et udtryk for forskelle mellem hjemlandet og det internationale marked: kulturelle forskelle, sproglige barrierer, forskelle i levestandard og økonomi, geografisk afstand. 6 Internationalisering
6 Internationalisering Markedsudvælgelse Tragtmetoden er en systematisk, analytisk metode, der tager udgangspunkt i alle lande, og den består af en række faser: Fase 1: Markedsscreening ud fra Political factors Economic factors Social factors Technology Fase 2: Produkt- og markedsspecifikke forhold Markedsforsyning: egenproduktion + import – eksport Udbudsforhold Distributionsforhold Fase 3: Markedsprioritering Fase 4: Markedsvalg 6 Internationalisering
6 Internationalisering Tragtmodellen 6 Internationalisering