Indføring i fagets didaktik Danskfagets didaktik Indføring i fagets didaktik
Program for dagen Indføring i fagets didaktik ved RABO Oplæg med øvelser og opgaver undervejs Praktikgrupper m.m. Introduktion til linjefaget dansk: Organisering og formål Studieplan for det første semester Forventningsafklaring Kopister skal findes Dannelse af studiegrupper (frem til jul)
Forforståelser – tænkeskrivning (10 minutter) Individuel skrivning: Hvad er didaktik? Hvad skal dansklæreren kunne for at være en god lærer?
Didaktik og pædagogik Pædagogik er læren om (god) opdragelse Pædagog – en der fører barnet Hvad skal vi opdrage til? Hvilket dannelsesideal skal vi forfølge, så børnene i skolen bliver: 1) vidende væsener med færdigheder og kompetencer 2) kulturvæsener med evnen til at deltage aktivt og tage refleksivt stilling i den kultur, de er en del af… Metodik er læren om undervisningsmetoder, der virker i forhold til et særligt fagområde, i en bestemt kontekst
Didaktik og pædagogik Didaktik er læren om undervisning Hvad skal vi undervise i? Hvordan skal undervisningen struktureres? Hvorfor skal vi undervise i det udvalgte stof på den og den måde? For at besvare spørgsmålene foroven har vi brug for at kende til en række fagområder: Filosofi, sociologi, psykologi, læringsteori, metodik, pædagogik, samfundsvidenskab…
Fagdidaktik og almen didaktik Almen didaktik er læren om generelle forhold i en undervisningssituation Fagdidaktik er den didaktik, der har med de enkelte 1) fags indholdsområder og 2)mål for undervisningen i disse at gøre: Hvad er danskfagets kerne? Hvordan skal vi undervise børnene i forhold til denne indholdsmæssige kerne? Hvorfor skal vi undervise dem i det valgte indhold på den og den måde…?
To synspunkter Fagdidaktik Almen didaktik
Fagdidaktik – matematik osv. To synspunkter Almen didaktik Fagdidaktik – dansk Fagdidaktik – matematik osv.
Almendidaktiske modeller
SMTTE- modellen
Didaktiske kategorier kan aldrig stå alene (uafhængig af de andre) Didaktisk kompetence, ledelseskompetence og relationskompetence – de tre vigtigste lærerkompetencer! Retning får undervisningen måske først, når læreren er kompetent på alle disse tre områder?!
Lærerkompetencer Didaktisk kompetence Skoleudviklingskompetencer Refleksionskompetencer Faglige kompetencer Analysekompetencer Planlægningskompetencer Handlingskompetencer Kommunikationskompetencer Iscenesættelseskompetencer Opdragelseskompetencer Skoleudviklingskompetencer
Nedsivningsmodellen (didaktisk model) Universitetsfag: Retorik, litteraturvidenskab, lingvistik Dansk på læreruddannelsen Metodik Skolefag: Dansk i folkeskolen
Dansk på læreruddannelsen – professionshøjskolerne Praksis i folkeskolen – barnet Universitetsfaget dansk
Hvor er læreruddannelsesfaget i dag? Professionel viden fra folkeskolen Didaktisk viden fra professionshøjskolerne Teoretisk viden i sprog- og litteraturvidenskab fra universiteterne Hvad virker? Hvilke udfordringer? PISA-resultater? Hvordan lærer børn? Hvad skal de lære? Hvorfor skal de lære det? Hvordan skal tekster fortolkes? Hvad er sprogets systemer?
Kompetencehjulet - en fagdidaktisk model
Hvor er skolefaget i dag? Fælles Mål www.uvm.dk - hent: http://www.uvm.dk/service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles%20Maal%202009%20-%20Dansk.aspx Dansk 2009 er primært et sprogfag (lige nu!): Det talte sprog Det læste sprog Det skrevne sprog Sprog, litteratur og kommunikation Det er sekundært at arbejde med hvad sproget bruges til… Dansk er både værdibaseret (kanon) og funktionelt (Fælles mål, læsetest) Opgave: undersøg 2 og 2: find steder i Fælles Mål, hvor det bliver tydeligt, at dansk er et sprogfag, og at faget forsøger at balancere mellem det værdiorienterede og det funktionelle
Opgave: undersøg 2 og 2: find steder i Fælles Mål, hvor det bliver tydeligt, at dansk er et sprogfag, og at faget forsøger at balancere mellem det værdiorienterede og det funktionelle
”Man skal kunne en meter for at undervise en centimeter” Hvordan er forholdet ml. dansk i skolen og dansk på læreruddannelsen? ”Man skal kunne en meter for at undervise en centimeter”
Gruppearbejde Genkald jer og tal om oplevelser fra jeres egen skoletid Hvad er fagdidaktik og hvad er almen didaktik? Skriv eksemplerne ned i stikordsform og opload gruppens dokument til mappen Danskfagets didaktik på Studienet
Dansk er tekster Dansk handler om at læse, forstå og producere tekster Formålet hermed er at skabe mening i forhold til livet (ens eget liv og omverden) Når vi skaber mening, fortolker vi! Fortolkningskunsten (Hermeneutikken) er derved en væsentlig grundsten, når vi vil frem til danskfagets kerne…
Didaktikker inden for dansk Med udgangspunkt i antagelsen ”Dansk er tekster” er der en mangfoldighed af danskfaglige områder (didaktikker): Litteraturdidaktik, sprogdidaktik, mediedidaktik, filmdidaktik, internetdidaktik, de faktiske teksters didaktik, de mundtlige teksters didaktik Dansk handler om 1) reception og 2) produktion af tekster inden for forskellige medier, genrer og modaliteter
Tekster består af sprog At kunne forstå (fortolke) og producere sproglige udtryk i tekster er (måske) den væsentligste kompetence for det moderne menneske!? Hvad mener I? (diskutér 5 minutter med sidemanden)
Tekster består af sprog At kunne forstå (fortolke) og producere sproglige udtryk i tekster er (måske) den væsentligste kompetence for det moderne menneske!? Hvad mener I? (diskutér 5 minutter med sidemanden)
Mere praktiske ting: Introduktion til linjefaget dansk: Organisering og formål Studieplan for det første semester Forventningsafklaring Kopister skal findes Dannelse af studiegrupper (frem til jul)
Studiegrupper (basis) + praktikgrupper Gruppe 1: Sandra, Emilie og Thomas Engdalskolen/Aarhus Gruppe 2: Trine H, Anna og Peter Engdalskolen/Aarhus Gruppe 3: Julie, Martin og Christina OH Lystrup skole/Aarhus Gruppe 4: Line, Annelise og Mathias SK Lystrup skole/Aarhus Gruppe 5: Mette HH, Christina BJ. og Anders Lystrup skole/Aarhus Gruppe 6: Maria, Pernille U og Anne Kirstine Lystrup skole/Aarhus Gruppe 7: Louise, Mathias BM og Cecilie Østervangskolen/Favrskov Gruppe 8:Kathrine, Trine og Pernille BP Østervangskolen/Favrskov Gruppe 9: Mette, Pia, Line E. og Simon Østervangskolen/Favrskov Østervangskolen ligger i Hadsten Kriterier for gruppedannelsen: 3 frem for 4 deltagere Kønsfordelingen Evt. geografisk placering i forhold til hjemadresse