Indføring i fagets didaktik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Læring i bevægelse - hvorfor?
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra formel til funktionel undervisning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Lærerprofessionen.
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Projektopgave klasse.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Tværfagligt undervisningsforløb
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Velkommen til pædagogisk dag!
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
En kompleks opgave for dansklæreren
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Fagenes samspil november 2009
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Kanondag på Skovvangskolen i Hammel
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Danskfagets didaktik – grundpositioner
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læring, kommunikation og samarbejde
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Videnskabsteori & metode
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Digital Didaktisk Design
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Modul Januar/februar 2017 Kunstprojekt Modul Januar/februar 2017.
Bachelorprojektvejledning?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Præsentationens transcript:

Indføring i fagets didaktik Danskfagets didaktik Indføring i fagets didaktik

Program for dagen Indføring i fagets didaktik ved RABO Oplæg med øvelser og opgaver undervejs Praktikgrupper m.m. Introduktion til linjefaget dansk: Organisering og formål Studieplan for det første semester Forventningsafklaring Kopister skal findes Dannelse af studiegrupper (frem til jul)

Forforståelser – tænkeskrivning (10 minutter) Individuel skrivning: Hvad er didaktik? Hvad skal dansklæreren kunne for at være en god lærer?

Didaktik og pædagogik Pædagogik er læren om (god) opdragelse Pædagog – en der fører barnet Hvad skal vi opdrage til? Hvilket dannelsesideal skal vi forfølge, så børnene i skolen bliver: 1) vidende væsener med færdigheder og kompetencer 2) kulturvæsener med evnen til at deltage aktivt og tage refleksivt stilling i den kultur, de er en del af… Metodik er læren om undervisningsmetoder, der virker i forhold til et særligt fagområde, i en bestemt kontekst

Didaktik og pædagogik Didaktik er læren om undervisning Hvad skal vi undervise i? Hvordan skal undervisningen struktureres? Hvorfor skal vi undervise i det udvalgte stof på den og den måde? For at besvare spørgsmålene foroven har vi brug for at kende til en række fagområder: Filosofi, sociologi, psykologi, læringsteori, metodik, pædagogik, samfundsvidenskab…

Fagdidaktik og almen didaktik Almen didaktik er læren om generelle forhold i en undervisningssituation Fagdidaktik er den didaktik, der har med de enkelte 1) fags indholdsområder og 2)mål for undervisningen i disse at gøre: Hvad er danskfagets kerne? Hvordan skal vi undervise børnene i forhold til denne indholdsmæssige kerne? Hvorfor skal vi undervise dem i det valgte indhold på den og den måde…?

To synspunkter Fagdidaktik Almen didaktik

Fagdidaktik – matematik osv. To synspunkter Almen didaktik Fagdidaktik – dansk Fagdidaktik – matematik osv.

Almendidaktiske modeller

SMTTE- modellen

Didaktiske kategorier kan aldrig stå alene (uafhængig af de andre) Didaktisk kompetence, ledelseskompetence og relationskompetence – de tre vigtigste lærerkompetencer! Retning får undervisningen måske først, når læreren er kompetent på alle disse tre områder?!

Lærerkompetencer Didaktisk kompetence Skoleudviklingskompetencer Refleksionskompetencer Faglige kompetencer Analysekompetencer Planlægningskompetencer Handlingskompetencer Kommunikationskompetencer Iscenesættelseskompetencer Opdragelseskompetencer Skoleudviklingskompetencer

Nedsivningsmodellen (didaktisk model) Universitetsfag: Retorik, litteraturvidenskab, lingvistik Dansk på læreruddannelsen Metodik Skolefag: Dansk i folkeskolen

Dansk på læreruddannelsen – professionshøjskolerne Praksis i folkeskolen – barnet Universitetsfaget dansk

Hvor er læreruddannelsesfaget i dag? Professionel viden fra folkeskolen Didaktisk viden fra professionshøjskolerne Teoretisk viden i sprog- og litteraturvidenskab fra universiteterne Hvad virker? Hvilke udfordringer? PISA-resultater? Hvordan lærer børn? Hvad skal de lære? Hvorfor skal de lære det? Hvordan skal tekster fortolkes? Hvad er sprogets systemer?

Kompetencehjulet - en fagdidaktisk model

Hvor er skolefaget i dag? Fælles Mål www.uvm.dk - hent: http://www.uvm.dk/service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles%20Maal%202009%20-%20Dansk.aspx Dansk 2009 er primært et sprogfag (lige nu!): Det talte sprog Det læste sprog Det skrevne sprog Sprog, litteratur og kommunikation Det er sekundært at arbejde med hvad sproget bruges til… Dansk er både værdibaseret (kanon) og funktionelt (Fælles mål, læsetest) Opgave: undersøg 2 og 2: find steder i Fælles Mål, hvor det bliver tydeligt, at dansk er et sprogfag, og at faget forsøger at balancere mellem det værdiorienterede og det funktionelle

Opgave: undersøg 2 og 2: find steder i Fælles Mål, hvor det bliver tydeligt, at dansk er et sprogfag, og at faget forsøger at balancere mellem det værdiorienterede og det funktionelle

”Man skal kunne en meter for at undervise en centimeter” Hvordan er forholdet ml. dansk i skolen og dansk på læreruddannelsen? ”Man skal kunne en meter for at undervise en centimeter”

Gruppearbejde Genkald jer og tal om oplevelser fra jeres egen skoletid Hvad er fagdidaktik og hvad er almen didaktik? Skriv eksemplerne ned i stikordsform og opload gruppens dokument til mappen Danskfagets didaktik på Studienet

Dansk er tekster Dansk handler om at læse, forstå og producere tekster Formålet hermed er at skabe mening i forhold til livet (ens eget liv og omverden) Når vi skaber mening, fortolker vi! Fortolkningskunsten (Hermeneutikken) er derved en væsentlig grundsten, når vi vil frem til danskfagets kerne…

Didaktikker inden for dansk Med udgangspunkt i antagelsen ”Dansk er tekster” er der en mangfoldighed af danskfaglige områder (didaktikker): Litteraturdidaktik, sprogdidaktik, mediedidaktik, filmdidaktik, internetdidaktik, de faktiske teksters didaktik, de mundtlige teksters didaktik Dansk handler om 1) reception og 2) produktion af tekster inden for forskellige medier, genrer og modaliteter

Tekster består af sprog At kunne forstå (fortolke) og producere sproglige udtryk i tekster er (måske) den væsentligste kompetence for det moderne menneske!? Hvad mener I? (diskutér 5 minutter med sidemanden)

Tekster består af sprog At kunne forstå (fortolke) og producere sproglige udtryk i tekster er (måske) den væsentligste kompetence for det moderne menneske!? Hvad mener I? (diskutér 5 minutter med sidemanden)

Mere praktiske ting: Introduktion til linjefaget dansk: Organisering og formål Studieplan for det første semester Forventningsafklaring Kopister skal findes Dannelse af studiegrupper (frem til jul)

Studiegrupper (basis) + praktikgrupper Gruppe 1: Sandra, Emilie og Thomas Engdalskolen/Aarhus Gruppe 2: Trine H, Anna og Peter Engdalskolen/Aarhus Gruppe 3: Julie, Martin og Christina OH Lystrup skole/Aarhus Gruppe 4: Line, Annelise og Mathias SK Lystrup skole/Aarhus Gruppe 5: Mette HH, Christina BJ. og Anders Lystrup skole/Aarhus Gruppe 6: Maria, Pernille U og Anne Kirstine Lystrup skole/Aarhus Gruppe 7: Louise, Mathias BM og Cecilie Østervangskolen/Favrskov Gruppe 8:Kathrine, Trine og Pernille BP Østervangskolen/Favrskov Gruppe 9: Mette, Pia, Line E. og Simon Østervangskolen/Favrskov Østervangskolen ligger i Hadsten Kriterier for gruppedannelsen: 3 frem for 4 deltagere Kønsfordelingen Evt. geografisk placering i forhold til hjemadresse