Velkommen hjem fra efterskole…. Formålet med det nordvestjyske mentorprojekt : - at gøre hjemkomsten fra efterskole og overgangen til ungdomsuddannelse lettere for de unge og dermed forebygge frafald og omvalg. At udbygge samarbejdet mellem ungdomsuddannelser, efterskoler og Ungdommens Uddannelsesvejledning i det nordvestjyske område. Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. Områdets 8 ungdomsuddannelser har deltaget i projektet med elever og i alt 9 mentorer . Ud af områdets 16 efterskoler har : - 11 leveret elever til projektet - 6 deltaget med i alt 13 mentorer - 13 med i IT-samarbejdet med UU i UV-data - 15 deltaget i samarbejdsmøder med UU-NVJ Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. I 1. projektår deltog 91 tilfældigt udvalgte elever fordelt på alle 8 ungdomsuddannelser med 8 mentorer fra ungdomsuddannelser 4 mentorer fra efterskoler Efter første år : - 4 elever droppet ud - 3 elever skiftet uddannelse Efterskoleelevers frafald (6,74 %)i vores område lavere end frafaldsgennemsnit totalt (10 %) Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. For at opnå optimal udbytte fra august 2006 : Efterskolen introducerer projektet før marts 2006 Udvælge målgruppe med forventet behov for mentor marts 2006 Være fleksible i matchningen mentor – mentee Sikre samarbejdskontrakter med elever, forældre og mentorer inden sommerferien 2006 Udarbejde brochure sammen med mentees fra 1. år Arbejde teoretisk med mentoropgaven Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. Juni 2006 udsendt til alle hjem, der tlf. har bekræftet elevens ønske om mentor: Information om projektet Folder om brug af mentor Navn, tlf.nr. og mail på mentor og projektleder Accept, der returneres UU med underskrift Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. Matchningen i projektets 2. år: 56 elever fra 10 efterskoler ( 8 gengangere) 22 mentorer heraf 8 fra 7 ungdomsuddannelser 13 fra 6 efterskoler 1 fra UU-Nordvestjylland Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. Status marts 2007 for 56 elever i projektet: 2 aldrig mødt ( 1 i 10.kl og 1 i arbejde) 1 syg – pause fra udd. 2 misbrugere – droppet ud / ny start jan.07 3 skiftet til arbejde ( heraf 2 tilmeldt udd. Aug 07) 7 skiftet til andet udd.sted efter grundforløb – heraf 5 med uddannelsesaftale. Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. Erfaringer fra projektet viser forskellige opfattelser af mentors rolle set i forhold til andre tiltag i gennemførelsesvejledningen. Væsentligste forskel – - at mentor er mere opsøgende og i højere grad bruges som fortrolig i og uden for skolen - Studievejleder som mentor eller - Mentor aldrig samtidig studievejleder - Mentor fra ungdomsuddannelse eller tidl. skole Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole…. Hvad ser du som mentors supplement til Kontaktlærer Studievejleder tutor Giv eksempler på støtte, du / I har oplevet eller kunne ønske fra en mentor. Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole….. Overvejende betydning at have mentor som bindeled / katalysator i overgangen til ungdomsuddannelse ca. ½ år: - mellem efterskole og ungdomsuddannelse - mellem hjem og ungdomsuddannelse - mellem elev og ungdomsuddannelse - mellem elev og hjem Asta Fuglsang
Velkommen hjem fra efterskole.. Hvordan sikres elevens indflydelse på valg af professionel mentor ? Hvordan matches mentor og mentee bedst? Hvad er mentors særlige kvalifikationer ? Hvad er mentors særlige opgaver ? Antal mentees pr. mentor i forhold til antal mentorer i mentorkorps ? Asta Fuglsang