Bestiksejlads og sejladsplanlægning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Hvordan man opretter en cache
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Regelaften Regeludvalget De nyeste ændringer Hulspilsregler
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vejarbejde/TMC User Add Value: man kunne ligge små notater ind om hvis der er vejarbejde i ens område, så andre kunne finde en anden vej ( el. evt som.
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Undervisningsplanlægning
Lektion 6 - Tid, fart og distance
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
De sidste undervisningstimer

Yachtskipper /2013 Navigation - 1. del.
Jorden, en eklipse Jorden betragtes som rund, men er faktisk en smule fladtrykt ved polerne og er derfor eklipseformet. Fladtrykningen skyldes jordens.
Budgetgrundlag i planteavlen
Misvisning og deviation
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
- for dig der vil på søen Der er et hav af muligheder i Skanderborg Skanderborg Junior Sejlklub.
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Sejlads I uge 34 har 7. og 8. klasse på Fjelsø Friskole haft sejlads på skemaet. Vi kørte i vores bus til Hvalpsund hver dag. Vi blev delt op i to hold.
Klargøring til sejlads
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Lanterner og dagsignaler
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Statistik Lektion 5 Log-lineære modeller.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
GPS. Hvad er GPS? ➔ Global Position System ➔ Består af 27 satelitter ➔ Atom ur med milliarddel sekunds nøjagtighed ➔ Kræver 4 satelitter for godt signal.
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Synsvidden = 2,08 • (√H + √h) sm
Velkommen til sejladsplanlægning Lørdag den Søndag den
Sandsynligheder Udfald og hændelser Sandsynligheder Additionsreglen
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Introduktion til BeREAL BeREAL – baggrund  Stort fokus på bygningers energiforbrug, men … – Energiforbrug i nybyggeri er højere end forventet.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Kapsejladsreglerne på 2 timer
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Radar.
Præsentationens transcript:

Bestiksejlads og sejladsplanlægning Bestiksejlads er sejlads uden stedbestemmelse ved observationer (pejlinger, GPS osv). At ”føre bestikket” betyder, at man fra sidste sikre stedbestemmelse fører regnskab med de kurser, man har styret, og de distancer, man har sejlet på hver af kurserne. Ved bestikregning bør du kun bruge beholdne kurser og distancer. Er du ude af stand til at korrigere kurs og distance, må du efter bedste skøn anvende de værdier, du har (strøm og vind). Ud fra bestikket har du mulighed for i søkortet at rekonstruere sejladsen og udsætte en beregnet position i kortet. Stedbestemmelsen ved bestikregning kaldes ”gissede sted” i modsætningen til ”observeret sted” (fra pejlinger, GPS m.m). Bestikket er også en form for sikkerhed, som kan bruges, når der ikke er andre muligheder for at navigere. Forudsætningen for at føre bestik er, at du fører logbogen konsekvent under sejladsen, dvs. noterer kurser og tidspunkter (og evt. logvisning), når du skifter kursen. Du ved aldrig, hvornår du får brug for dit bestik (f.eks. hvis din GPS løber tør for strøm, ikke virker m.m.), og interesserer du dig først for bestikket, når du har brug for det, er det for sent. Bestikket kan også føres frem. Dette kaldes sejladsplanlægning. Hvis man i søkortet indtegner sine planlagte kurser, og langs kurserne markerer de positioner og tidspunkter, man forventer, kan man lave en prognose for sejladsen. Dette er en god forberedelse, da det altid vil være lettere undervejs at justere bestikket, end at skulle rekonstruere det. Se næste side. Det er en god ide at føre sin logbog, således at man altid kan rekonstruere sin sejlads. Du kan også bruge din logbog som bevis på, hvor du har sejlet tidligere. © Dragør Navigationsskole

Bestiksejlads Når man ved afgang fra havn, eller anden affarende plads, afsætter beh. K. rv. i søkortet, viser kursen den vej man forventer at bevæge sig hen over havbunden. Ud af beh. K. rv. kan man afsætte den forventede distance pr. time, og hermed skibets forventede sted time for time. Denne form for navigation kaldes bestiksejlads og skibets sted bestemt på denne måde kaldes gisset sted (forventet sted). Jo længere tid man sejler bestiksejlads, desto mere usikkerhed omkring det gissede sted. Usikkerheden skyldes: Upræcis styring Ukendskab til afdrift Ukendskab til strøm Ukendskab til deviation Ukendskab til mv Fejlvisning på loggen

Sejladsplanlægning Bestiksejlads er en del af ”sejladsplanlægningen”. Ved sejladsplanlægningen planlægger du hele din sejladsrute fra afgangshavn til ankomsthavn/destination. Sejladsplanlægning omfatter udsætning af hele din planlagte sejlads under hensyntagen til sejladsens længde og varighed, din båds størrelse og besætning, vanddybder, vejrudsigten, trafikruter og trafiksepareringszoner undervejs, skydeområder, hvor og hvornår du vil passere tætte trafikruter, snævre farvandsområder osv. Du skal også tage højde for nødhavne undervejs i tilfælde af dårligt vejr m.m. Du behøver ikke at udsætte dit nøjagtige bestik med angivelse af tid og/eller log for hele ruten, da der kan komme afvigelser til planlægningen undervejs. Men det er altid en god idé at sætte bestikket ud i kortet (eller kortplotteren) for et, eller et par, døgns sejlads afhængig af sejladsens længde, samt trafik- og navigatoriske forhold. Det er navigatørens ansvar at planlægge sejladsen. Planlægning af kortere ture kan foretages i havn, før man tager af sted. Ved længere stræk, måske over flere døgn, planlægger man hvad der er muligt, før man sejler og forsøger undervejs hele tiden at være foran udviklingen. Til sejladsplanlægning har man brug for: Søkort Navigationsinstrumenter Vejrdata Håndbøger

Eksempel på bestiksejlads/sejladsplanlægning Sejladsplanlægning og ruteplanlægning er stort set det samme. Man kalder ofte sejladsplanlægning på en GPS/kortplotter for ruteplanlægning. Men ud over at sætte din rute ud skal du stadig foretage din sejladsplanlægning, som nævnt tidligere – altså overveje hvordan du mest hensigtsmæssigt planlægger din sejlads/rute. Eksempel på simpel sejladsplanlægning/bestiksejlads fra Skovshoved Havn og til Helsingør (øst om Ven). Planlægningen er baseret på en konstant fart og uden brug af log (som. f.eks. en jolle med en marchfart på 8 knob). Du baserer derfor dit bestik på tiden (klokken), dvs. hvornår (tidspunktet) du forventer at skulle dreje over på den nye kurs. Det er altid en god ide, lægge sine drejepunkter (”waypoints”/WP) på sømærker så som bøjer m.v. Herved får du hele tiden en god ”affarende” plads som kontrol af din sejlads. Påfør altid kurserne på de enkelte ”ben” (”legs” på engelsk). Ruteplanlægning på GPS med elektronisk søkort. © Dragør Navigationsskole

Eksempel på bestiksejlads/sejladsplanlægning Du planlægger på en sejlads fra Dragør havn til Hundige havn. Din marchfart er 12 knob. Du forventer at sejle fra Dragør kl. 1500. Du nulstiller din log ved afgang fra Dragør. Kl. 1500, log 0 sm sejler du ud fra Dragør på kurs 130- Kl. 1502, log 0,5 sm er du ved den grønne bøje nr. 11 i Drogden Rende og skifter kurs til 195. Kl. 1506, log 1,2 sm forventer du at være ved den gule specialafmærkning (fredningsområde), ny kurs 200. Kl. 1518, log 3,5 sm er du ved sydbøjen og næste kurs er 255. Kl. 1534, log 6,7 sm ændrer du kurs til 287. Kl. 1606, log 13,3 sm er du ved østbøjen ud for Hundige Havn indsejling og skifter til sidste kurs 320. Kl. 1621, log 16,1 forventes du at ankomme til Hundige Havn efter en vellykket sejlads. © Dragør Navigationsskole

Ruteplanlægning Ruteplangning ved anvendelse af f.eks. GPS/plotter. Ruten tastes ind i GPS med”WAYPOINTS” (WP)

Ruteplanlægning Range: Afstand til næste WP BRG: Bearing (pejlning) til næste WP SOG: Speed over Ground (Beh. fart) COG: Course over Ground (Beh. kurs) VMG: Velcity made good (Sejl. fart) XTE: Croos Track Error (vinkelret afstand til planlagt rute. TTG: Time To Go (tid til næste WP). ETA: Estaimated Time of Arrival (forventet ankomsttid) ETD: Esteimated Time of Departure (forventet afgangstid)