TH. LANGS HF & VUC Silkeborg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
TPG handleplans-skema
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
- gennem Marte Meo metoden
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Real Kompetence Vurdering
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
At være magtesløs med den magtesløse
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Velkommen.
Livets Ord September 2009.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
At tale om sexualitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentationens transcript:

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Ordblinde til eksamen på VUC Jeg har altid haft drømmen om at lære dansk, men i folkeskolen blev jeg placeret bagerst i klassen med stemplet du er dum, så ingen tvivl om, at alle disse dårlige erfaringer har betydet noget for min selvtillid. (Ordblind VUC-kursist, som i sommeren 2009 fik karakteren 10 i mundtlig dansk, og 7 i skriftlig dansk på niveau G, svarende til den 9. Klasse – efter at han havde fulgt en særligt tilrettelagt ordblindeundervisning i dansk på VUC). Jeg har fået at vide af min kontaktperson, at jeg aldrig vil kunne klare andet end at få et flex-job. (Men 18 årige Jimmy går nu til danskundervisning for ordblinde på VUC mhp. at gå til prøve i dansk svarende til 9. klasse. Hermed vil han kvalificere sig til optagelse på en teknisk skole og få en uddannelse i stedet for at skulle se frem til et flex-job resten af sit liv). Jeg har hele livet holdt min ordblindhed hemmelig, og jeg er blevet rigtig god til at finde på undskyldninger, hvis nogen bad mig om at skrive noget. (Citatet her er fra en ældre VUC kursist, som dog sommeren 2009 på VUC opnåede karakteren 10 i mundtlig dansk og 4 i skriftlig dansk – efter at have fulgt en særligt tilrettelagt ordblindeundervisning i dansk. Hun udtaler videre: I dag er jeg ikke længere nervøs for at skrive fødselsdagskort og breve, og næste år(dette skoleår) har jeg meldt mig til både IT og (mere) ordblindeundervisning.

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Mod og vilje Ordblinde kursister skal turde skrive – så kan de skrive! Denne sætning er grundlaget for den didaktik, jeg anvender, når jeg underviser unge og voksne dyslektikere, som har søgt VUC for at modtage undervisning i mit fag, dansk for ordblinde. Disse unge og voksne ønsker at tage den 9. klasse-eksamen, som de nødvendigvis må have for at komme videre i livet – og det kræver mod at gå til eksamen og skrive en dansk stil, fordi det lige præcis er her, man som ordblind har haft så mange sviende nederlag fra tidligere skolegang.

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Hele mennesker Man skal netop se den ordblinde kursist som det hele menneske, han eller hun er, for at kunne tilrettelægge en undervisning, der medtænker både pædagogik og indhold, som kan give mening og sammenhæng for den enkelte ordblinde. Man må ikke isoleret se på den ordblindes sproglige og fonologiske vanskeligheder. Man skal i meget høj grad inddrage sig selv både som faglig og personlig rollemodel og her være yderst bevidst om de magtforhold, som foregår i ethvert menneskeligt møde.

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Magt og undervisning At jeg, i mine ordblinde kursisters øjne, er en magtfuld person kan få forskellige udtryk. En typisk start er, at jeg møder de ordblinde kursister som utroligt usikre, tit ret forvirrede og mestendels fulde af negative forventninger til mig som lærer. I dette begyndende møde er jeg altid meget struktureret og sørger for trygge, hyggelige og helt faste rammer med forudsigelige arbejdsmetoder og opgaver. Jeg vægter, ligeledes her i starten, langsomt at sætte mig selv som menneske og som fagperson i et meget personligt og nærværende spil med dem, hvilket tit virker overraskende på kursisterne, men det virker også åbnende; og en vigtig pointe for mig er, at de begynder at fortælle om sig selv og også fortæller om deres læringserfaringer igennem skoletiden. (I denne fase har jeg tit brug for mine kolleger og min leder som sparringsparter, fordi jeg får så voldsomme fortællinger om det at have været ordblind i skolesystemet og i livet som sådan, at jeg personligt bliver meget berørt af de somme tider hårrejsende fortællinger).

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Ordblindes sammensatte vanskeligheder Når mine kursister kommer i gang med at fortælle hører jeg ofte om en del, måske indirekte, konsekvenser af deres ordblindhed. Blandt de 12 ordblinde kursister, de fleste omkring 18 år eller i 20´erne, som jeg for tiden har på mine to hold, døjer flere af dem med depressive tilbøjeligheder, og én har desværre en direkte angstdepression, men hun deltager heldigvis alligevel helt stabilt i de 8 ugentlige timer i dansk for ordblinde. ADHD er der én kursist der har, og tre af kursisterne er, af forskellige psyko-sociale årsager, i nogle særlige ungdomstilbud. Så mine dansk-kursister har udover deres ordblindhed også andre, tunge, vanskeligheder at slås med, og det er meget vigtigt, at der er en åbenhed omkring det hele, idet der dermed kan opstå en konsensus om, at ”det er altså dér, vi er. Og lad os så komme videre!” Den unge kursist, som døjer med angstdepressionen, udtrykte det meget præcist den dag, hun havde fortalt os andre om sin lidelse: ”I ser ikke på mig som en syg person, I ser på mig, som om jeg er Anna (navnet er her ændret) – og derfor er jeg glad for at gå til ordblinde-dansk”.

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Ordblinde-dansk, indhold Også i den indholdsmæssige side skal man i ordblindeundervisningen tænke nyt og anderledes, idet man skal ”turde” vælge tekster, der konsekvent lægger op til identitets-overvejelser. Mange ordblinde har nemlig brug for at få opbygget både selvtillid og selvværd, og derfor skal man som lærer vægte de psykologisk/filosofiske alment menneskelige emner, der lægger op til at arbejde med sit eget liv set i lyset af andres, altså den lille fortælling spejlet i den store. Det er derfor med succes, at mine ordblinde kursister fx har læst H.C.Andersens eventyr, om H.C.Andersens liv, Martin Andersen Nexøs ”Pelle Erobreren”, Helle Helles ”Ned til hundene, Karen Blixens ”Babettes gæstebud”, uddrag af Niels Krause Kjærs ”Kongekabale”, uddrag af ”Helle for magten”, Grundtvigs sange og om Grundtvigs liv, ordsprog med mere. Alt sammen fortællinger om det at være menneske, alment forstået, og også forstået som borger i vort samfund. Teksterne findes i letlæsningsbøger, eller de kan digitaliseres og læses med hjælp af it-støtteprogrammer.

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Meningen med at gå til ordblinde-dansk Den vigtige pointe er, at der kommer et meningsgivende indhold i danskundervisningen for den enkelte ordblinde; det har de savnet, og de føler sig nu taget alvorligt ved at komme på banen med hver deres egen fortælling, spejlet i de store fortællinger. Så tør de ordblinde skrive, eller rettere de kan ikke lade være! Der er så mange ophobede fortællinger, der skal ud på papiret, at det kan være et kæmpe arbejde som lærer at ”styre” al energien og lysten til at fortælle. Her er det vigtigt ikke at bremse kursisterne, og ved at dele skrivefasen op i en forfatterdel og i en sekretærdel kan man hjælpe kursisterne til at fokusere rigtigt. I sekretærdelen er stavestøtteprogrammerne på computerne en uvurderlig hjælp, men der skal undervises særskilt i at sætte egne profiler på programmerne og i at benytte programmerne hensigtsmæssigt.

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Identitet og dannelse Vi afsluttede på mine danskhold for ordblinde den første del af skoleåret med lidt julehygge, og det blev udtrykkeligt sagt fra kursistside, hvor glade de er for at være på VUC og i denne nuværende danskundervisning for ordblinde. De føler, at det er deres skole, deres ordblindelokale, deres chance. Det blev særligt pointeret, at de er glade for deres ordblindelokale med blomster, stearinlys og en åben dør mindst en time før, vi faktisk starter undervisningen. Det betyder meget at kunne komme lidt før undervisningen og sludre lidt med de andre og også med mig. Det var faktisk sådan, at én af kursisterne som en sidste julehilsen til mig sagde, at hun var ked af, at der nu var flere uger, til hun igen skulle i skole, for hun er blevet glad for at læse, stave og skrive. Jeg ved ikke, om jeg skulle blive ked af det på hendes vegne – eller glad?

TH. LANGS HF & VUC Silkeborg Lærke Grandjean - OBU kursister til eksamen på VUC Ønsker for fremtiden er at ordblinde ligestilles med andre VUC kursister Skriftlige prøver fra Undervisningsministeriet skal være i digitaliseret form, og det skal være tilladt ordblinde kursister at benytte it-hjælpemidler til alle prøver Der skal være et særligt taxameter for ordblinde VUC-kursister, således at der er lavere klassekvotienter, it-hjælpemidler og ekstra undervisningsresurser (fx særlige lærerkvalifikationer, særlige undervisningsmaterialer, mulighed for supervision og sparring med udvalgte faggrupper fx psykologer mv.) Ordblinde kursister skal have lige muligheder med HF og andre ungdomsuddannelser mhp. at kunne søge SU styrelsen om it-hjælpemidler gennem sps-ordningen.