Skriftlig eksamen ungdomsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Digitale udfordringer på Færøerne
Advertisements

EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Overordnet målsætning:
Digital styring af digital indlevering og videreforsendelse
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Om eksamen 2011.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Informationsaften for forældre og elever
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Digital aflevering ved skriftlig eksamen
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Landsprøver Hvert forår på 4. og 6. klassetrin
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
Matematik afgangsprøve 2013
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
”Huskeseddel” FSA PRØVER 2009 Ikast Østre Skole. Det er vigtigt at du møder i god tid. 20 minutter før prøven begynder, skal du komme og sætte dig på.
Hvordan søger man om optagelse?
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Ved Jannie Asklund Mobil:
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Formalia ved opgaveskrivning
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
EDB og terminsprøve – prøve
Digital skriftlig- og mundtlighed
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Opgavestyring i Elevplan
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Mundtlig matematik eksamen
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Orientering om skriftlige prøver (eksamen, termins- og årsprøver) 2016.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
AT-eksamen 2017.
Terminsprøveorientering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Almen sTudieforberedelse 2017
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
Projektleder Jan Hauerslev
Infomøde om synteseopgaven
Eksamensvejledning maj 2017
Eksamensvejledning maj 2017
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

Skriftlig eksamen 2012 - ungdomsuddannelserne Digital aflevering Digitale opgaver Digital aflevering og digital forsendelse af eksamensbesvarelser, hvor MMR beskikker censorer Fag, det drejer sig om: Engelsk A-, B- og C-niveau, Dansk A- niveau (HF og HH), Matematik C-niveau, Virksomhedsøkonomi A-, B- og C-niveau, Salgsøkonomi A- og B-niveau. Matematik A- og B-niveau på handelsskolerne 2 former for aflevering: Aflevering på USB Indskanning af håndskrevne besvarelser Fremsendelse af besvarelserne til censorerne Procedurer udarbejdet i samarbejde med vort IT-center Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen 2012 Opgave med digitalt materiale Kun ét opgavesæt, hvortil Mentamálaráðið stillede skriftlige opgaver, havde digitalt materiale i 2012, og det var i faget færøsk i de erhvervsgymnasiale uddannelser Der var tale om en brochure og en sang, så det var ikke nogen ”digital udfordring” i materialet Materialet blev udleveret på USB til alle eksaminander (ca. 250 eksaminander) Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen 2012 Flashbay Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen 2012 Digital aflevering Håndskreven aflevering Opgaven skrevet på computer Hver skole udleverede et USB-stik til hver eksaminand. MMR havde købt et nummereret USB-stik til hver elev på alle skoler Alle elever fik tildelt et filnavn (eksamensstreng), der bestod af: skolenummer – fag og niveau – holdkode – elev-ID - elevnavn Dette filnavn (eksamensstreng) skulle anføres på alle besvarelser, der blev afleverede. Ligegyldigt, om det var tale om digital eller håndskreven besvarelse Hver eksaminand afleverede sin digitale besvarelse på USB-stikket Skolen lagde den enkelte eksaminands besvarelse ind på skolens server som pdf-dokument Håndskreven aflevering Indskanning af det skrevne Det indskannede lagt på skolens server som pdf Elevens filnavn (eksamensstreng) brugt som identifikation Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen 2012 Forsendelse af besvarelserne til de skriftlige censorer Altid 2 skriftlige censorer til hver opgavebesvarelse i ungdomsuddannelserne Alle censorer fik oprettet E-postadresse i First Class MMR beskikkede 2 censorer til hver klasse/gruppe i de enkelte fag Til hver klasse/gruppe blev der oprettet en “eksamensmappe” i First Class (konferencesystem) Kun de 2 beskikkede censorer havde adgang til de opgaver, som disse skulle rette Den enkelte censor skulle downloade First Class til skrivebordet på computeren Denne procedure medfører, at forbindelsen mellem First Class serveren og skrivebordet krypteres – dette af sikkerhedsmæssige årsager Censorerne kunne downloade opgaverne til egen computer og rette opgaverne digitalt, hvad en del også gjorde Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen 2012 Evaluering (plus og minus) Vort postvæsen er langsomt og dyrt at bruge. Det kan tage op til en uge for en rekommanderet pakke at komme til modtager i Danmark Hurtig forsendelse til begge censorer samme eftermiddag, som eksamen er afholdt Billigt at sende (nærmest gratis) Censorerne glade for adgangen til at rette med det samme Alle skoler havde ikke tilstrækkeligt hurtige skannere, derfor tog det relativt lang tid at skanne alt ind på nogle skoler Ikke alle skoler havde i tilstrækkelig grad afprøvet proceduren på forhånd Nogle få indskanningsfejl – blev dog rettet efterfølgende Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen 2012 folkeskolen og ungdomsuddannelserne Nogle opgaver havde digitale elementer i sig i 2012 – udleveres på USB, men alle opgaver udleveres også på papir I 2012 var der ikke adgang til nettet i forbindelse med besvarelse af opgaven – opgaverne er endnu ikke “gearede” til den frie netadgang (andre færdigheder end de gængse skal evalueres, når der er fri netadgang) Så vidt muligt skal alle besvarelser afleveres digitalt Samarbejde med vort IT-center om i 2013 at give hver eksaminand direkte adgang til at aflevere digitalt – en endelig løsning er ikke fundet endnu Eksaminanderne skal i 2013 selv lave pdf af besvarelsen, der skal bedømmes MMR udarbejder procedurer og minimumskrav til hardware og software Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Skriftlig eksamen, overordnet struktur Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Eksamenskontoret udarbejder oversigt over eksamensmapper Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Hver eksamensinvolveret person får tilladelse til visse handlinger Hver eksamensinvolveret person får tilladelse til visse handlinger. Defineres af eksamenskontoret. Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Eksamenskontorets oprettelse af eksamensmapper i et fag Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Eksempel på eksamensstrenge Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Eksamenskarakterer Karakterlisterne underskrives efter afholdt censormøde. Karakterlisterne indskannes og sendes til skolerne Hvis censorerne ikke mødes på censormødet, f.eks. Hvis en er bosiddende på Færøerne og en i Danmark, så underskriver 1. censor karakterlisten og sender den til 2. censor. 2. censor underskriver siden karakterlisten, indskanner den og sender den digitalt til skolen, hvor eleverne har været til eksamen Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser

Konklusion Der er god tilfredshed fra de fleste censorers side angående forsendelse og modtagelse af de skriftlige opgavebesvarelser Især var tilfredsheden stor omkring den forlængede rettelsesperiode Nogle skoler var for udisciplinerede i deres angivelse af eksamensstreng I forbindelse med indskanning var der nogle skoler, der ikke kendte forskel på op og ned. De indskannede besvarelser blev ikke skannet samme vej hver gang For at få alle skoler til at gøre det rigtige og på samme måde tager Mentamálaráðið initiativ til at afholde et fællesmøde, hvor procedurerne gennemgås Digital indlevering og forsendelse af eksamensbesvarelser