Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Ørestad Skoles værdier
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Kreativitet og innovation i ALT
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Produktion og Logistik
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til Campus Roskilde
Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Skolebestyrelsen & værdier
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Eksperimenterende undervisning
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Maskulinitet.
”Elevernes alsidige, personlige udvikling.”
Omgangstone og kollegialitet
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
INDSKRIVNINGSMØDE.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Relations kompetencer
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
1 © Copyright AK-Samvirke - marts 2007 Udgangspunktet er – som altid – de tre V-er. Vilje - til at samarbejde og anerkende ”de andre”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Masterplan for Uddannelse og Job
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder? Hviler i sig selv God til at sætte grænser Er positiv Er respekteret Er munter Ved hvad de er gode til Søger komplementær kompetence, hvor de står svagt Kan deres job Nyder deres job Kan sætte nye mål Hvordan bliver man en god medarbejder? Man er nødt til at prøve sig selv af i forskellige sammenhænge og gøre sig sine erfaringer Får præciseret hvad man vil satse på Udvikler en professionel kunnen Udvikler idéer og fører dem igennem Er indstillet på at det tager tid

Individ og fællesskab Kjeld Fredens Kvalificeret At udøve faglig viden og færdigheder (holdninger). Kompetent Evne til at kunne håndtere opgaven anderledes, hvis situationen forandres. Kreativ At udvikle nye og værdifulde ideér og resultater. Innovativ At føre nye og værdifulde ideér og resultater ud i livet. Kvalificeret Kompetent Kreativ Innovativ

Fire medarbejdertypers forhold til udvikling i arbejdet og orientering mod arbejdsfællesskabet Den motiverede medarbejder: Mandag Morgen, 2002 30% 25% 15%

Videnssamfundets kernekompetencer - ”det hele menneske” Kjeld Fredens Læringskompetence Kendskab til læreprocesser, strategier og læringsstil og tværkulturel læring; kognitive evner Forandringskompetence Evne og vilje til at flytte sig mentalt, fysisk og rollemæssigt; følelsesmæssige evner Relationskompetence Samarbejdsevne; kommunikation; netværksskabende; sociale evner Meningskompetence At opleve sammenhænge og retning; at værdsætte; identitet; musiske, narrative og intuitive evner

Undervisningssyn - undervisning med læring i spændingsfeltet mellem instruktion…. Lærercentreret Læreren som underviser, didaktiker og vidensformidler Eleven lytter og modtager Fokus på færdigheder og fakta Viden lig fakta som ophobes og huskes ….og konstruktion Elevcentreret Eleven som samarbejdspartner Eleven er aktiv Fokus på læring, kreativitet og samarbejde Viden lig evne til at forandre og anvende fakta

Møder – verdens dyreste form for kommunikation Kjeld Fredens Målsætning: At halvere mødetiden og opnå mere end før Motivator: Regn ud hvor meget et møde koster og vurder, hvad man ellers kunne få for pengene Drøftelse: Hvorfor holder vi møder – hvad er formålet med dette møde? Kan disse formål løses på andre måder end gennem møder? Kan man beskrive formålene på en mere konstruktiv måde? Hvad er et vellykket møde? Hvorfor mislykkes møder? Beskriv 25 måder hvorpå man kan spolere et møde. Før referat over disse skæverter og udlever dem som histogrammer til bilaget Tre banale regler Hvert møde er enestående Man må ikke spilde hinandens tid Mødets succes kan måles på de resultater, der kommer ud af det Forløbet er et fælles ansvar

Litteratur Guideline for vidensregnskaber – en nøgle til videnledelse. Erhvervsfremme Styrelsen, erhvervsministeriet,2000 (www.efs.dk)Kompetencemiljøer Vidensamfundets virksomhedsmodel? Kompetencerådet, Mandag Morgen, 2001. Den motiverede medarbejder – kompetencemiljøer i praksis. Kompetencerådet, Mandag Morgen, 2002 Fredens K: Et læringsmiljø for den kompetence medarbejder. I Steen Hildebrandt og Søren Brandi (red.): Kompetenceguldet. Børsen, 2000