1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Større Skriftlig Opgave
Advertisements

Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Tak fordi jeg måtte komme
Anette Schjødt Thorsen
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Arkitektur - data.
De sidste undervisningstimer
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Dataopsamling og GPS-styring
Den gode gruppeorganisation
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Projektledelse i samarbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Statistik.
Velkommen til E-business
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Introduktion til Access (Access, del 1)
Lars Peter Jensen, © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Eksamen.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Innovation i AT/SO.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Individet i gruppen Mine læringsmål
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Problemorientering, samarbejde og vejledning
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
SLP-3: Problemorientering, samarbejde og vejledning
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
PV 6Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Problem- and play- based Learning
Præsentationens transcript:

1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse i samarbejde Kursusholder: Lars Peter Jensen

SLP, EE&ED, mm3 2 Vejledertyper Gruppen – et sammenrend af personligheder Roller og funktioner i gruppen Tilgange til læring og læringsstile Få godt begyndt med samarbejdsaftalen Gruppearbejde

SLP, EE&ED, mm3 3 Læringsmål Få et konkret værktøj til at vurdere vejlederens rolle i projektet Få testet din personlighed og din læringsstil med henblik på selvrefleksion. Få præsenteret de roller i projektarbejdet med henblik på selvrefleksion og gruppediskussion Få nogle hints og henvisninger til den skriftlige samarbejdsaftale.

SLP, EE&ED, mm3 4 Projektvejledning

SLP, EE&ED, mm3 5 Vejledningens indhold To typer af indhold i vejledningen: Problemorienteret vejledning Fagorienteret vejledning PROBLEM Relevant anvendelse af faget FAG Teorier Metoder

SLP, EE&ED, mm3 6 Vejledningens form Fire former for vejledning: Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning

SLP, EE&ED, mm3 7 Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Lægger vægt på en konsistent og sammenhængende projektrapport Er løsningsorienteret Giver ideer, forslag og svar Er produktorienteret Sørg for at få lavet en disposition over rapporten så tidligt som muligt

SLP, EE&ED, mm3 8 Procesvejledning Fokuserer på erkendelsesprocessen Vejleder i gruppesamarbejde Stiller spørgsmål i stedet for at angive løsninger Fremmer refleksive processer Er procesorienteret Prøv at opstille nogle spørgsmål, som kan styre jeres arbejde den næste tid…

SLP, EE&ED, mm3 9 Laissez-faire vejledning Lader gruppens lyst være styrende for projektet Roser og opmuntrer til selvstændigt arbejde Demonstrerer manglende engagement Giver overordnede, uforpligtende og tilfældige kommentarer Minimerer sit tidsforbrug til vejledning Nå, men det går jo godt, så er der jo ingen grund til at jeg…

SLP, EE&ED, mm3 10 Kontrolvejledning Sætter gruppen på prøve Gør projektet til én lang eksamen Fokuserer på bedømmelsen Fokuserer på den enkelte studerendes kundskab Kan du ikke lige gå op til tavlen og udlede den formel, som I har anvendt på side 10, så vi kan se om I alle har forstået det.

SLP, EE&ED, mm3 11 Tænk lige over…. Hvilken type vejledning ville I foretrække i de forskellige faser af projektet Produkt, proces, laissez-faire eller kontrol vejledning

SLP, EE&ED, mm3 12 Gruppen – et sammenrend af personligheder

SLP, EE&ED, mm3 13 Gardners syv intelligenser Logisk matematiske Sproglige Musikalske Rumlige/visuelle Kropslig Personlig Sociale Billede:

SLP, EE&ED, mm3 14 Jungs personlighedstyper Sansning Tænkning Følen Intuition Introvert Ekstrovert

SLP, EE&ED, mm3 15 Funktioner og roller i gruppen

SLP, EE&ED, mm3 16 Belbins teamroller

SLP, EE&ED, mm3 17 Organisator ”Slideren” Praktisk sans Disciplineret Systematisk Pålidelig Har tilpasningsevne Sans for det realistiske og relevante

SLP, EE&ED, mm3 18 Opstarter ”Indpiskeren” Motiveret med masser af ”drive” Offensiv Handlingsorienteret Resultatorienteret Udadvendt Trives under pres

SLP, EE&ED, mm3 19 Koordinator ”Dirigenten” Tager gerne ordet Evnen til at skabe holdfølelse Moden Tillidsvækkende God til at uddelegere opgaver God til at kombinere forskellige færdigheder

SLP, EE&ED, mm3 20 Idemand Nytænkende Kreativ Fantasifuld Selvstænding Indadvendt Facilitator God til at løse komplicerede problemstillinger i opstartsfasen

SLP, EE&ED, mm3 21 Kontaktskaber Entusiastisk Hurtig reagerende Udadvendt Netværksskabende Nysgerring Snakkende God til at kommunikere ud ad til og give feedback til sit bagland

SLP, EE&ED, mm3 22 Analysatoren Seriøs Fornuftig Jordbunden Går i detaljen Kritiske sans Tænker over tingene før beslutninger træffes God til at vurdere for og imod

SLP, EE&ED, mm3 23 Formidler Omgængelig Bekymrer sig om andre Fleksibel og tilpasningsvillig Klar på et kompromis Skaber god stemning Konfliktsky God til at sørge for de sociale arrangementer i en gruppe

SLP, EE&ED, mm3 24 Afslutteren Vedholdende Indadvendt Præcis Har stor koncentration Holder målet klart God til at overholde planer Har øje for enkelthederne

SLP, EE&ED, mm3 25 Læringsstil

SLP, EE&ED, mm3 26 Individuel og kollektiv læring

SLP, EE&ED, mm3 27 Hvad er en læringsstil En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Et værktøj til selvrefleksion i relation til undervisning og projektarbejde

SLP, EE&ED, mm3 28 Felder-Soloman’s index of learning style (ILS) Sansen Intuition Aktiv Refleksiv Visuel Verbal Sekventiel Global

SLP, EE&ED, mm3 29 HUSK NU Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Testen siger intet om, hvad du kan!

SLP, EE&ED, mm3 30 Sansende versus intuitiv Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

SLP, EE&ED, mm3 31 Aktive versus refleksiv Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

SLP, EE&ED, mm3 32 Visuel eller verbal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

SLP, EE&ED, mm3 33 Sekventiel versus global Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system-tænkning

34..og nu testen Felder-Soloman’s index of learning style (ILS)

SLP, EE&ED, mm3 35 Husk at få godt begyndt med samarbejdsaftalen

SLP, EE&ED, mm3 36 Samarbejdsaftalen Beskriv arbejdsaftalens formål i denne! Tænk SLP Samarbejde: Arbejdsdeling, mødedisciplin, håndtering af samarbejdsvanskeligheder mv. Læring: Delmålsformuleringer, forpligtelser i forhold til kurser og den kollektive læring mv. Projektmanagement: Logbog, tidsplaner, mødeledelse, filstyring, formidling mv. Brug samarbejdsaftalen dynamisk!

SLP, EE&ED, mm3 37 Et par links På kan I finde en introduktion til selve anvendelse af samarbejdsaftalen i gruppearbejdet. På og kan I finde en checkliste og et eksempel til hjælp ved udarbejdelse af aftalen.

SLP, EE&ED, mm3 38 NU ØVELSER - TAK FOR NU Næste gang: Værktøjer til projektmanagement