Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum Christian Bason Innovationschef, MindLab Metode Designspil Hvorfor ikke spille og lege sig frem til nye løsninger og muligheder? Designspil er en struktureret tilgang til at organisere og involvere deltagere i en udviklingsproces. Ofte vil et designspil have nogle faste elementer i form af eksempelvis et bræt og nogle elementer, som bliver produceret af deltagerne selv. Spillet kan have mange forskellige former såsom brætspil, videokort, legoklodser eller dartskiver. Designspil egner sig godt til at indgå i en udviklingsproces, hvor deltagerne har forskellige interesser og præferencer. I spillet får projektdeltagerne mulighed for at beskrive, udvikle og forhandle forskellige løsningsforslag og ideer. Samtidig kan det legende element i et spil give energi til processen, og spillet kan kombinere overraskende elementer med hinanden og derved udløse nye ideer. Et designspil kan: Bruge tilfældighedsprincippet systematisk o • g inspirere til nye ideer. • Være et demokratisk element, hvor alle deltagerne er involverede. • Introducere energi og humor i udviklingsprocessen.
MindLab, ØEM, SKM, BM. Født tværoffentlig, seneste tre år MindLab, ØEM, SKM, BM. Født tværoffentlig, seneste tre år. Samarbejdsaftale. Tre ministerier, tre sæt medarbejdere. Arbejder med alt fra en styrelse til syv eller flere ministerområder. Formentlig et af de miljøer i staten med størst erfaring med fokuseret tværoffentligt udviklingsarbejde – (udviklingsarbejdet vil være i fokus).
Gyldendal Public, 2009 Policy Press, 2010
Indhold Om innovation i det offentlige Borgerinvolvering og samudvikling Drøftelse ML strategi produkt af PM workshop
Hvad er innovation i det offentlige? Bedre løsninger... Hvad er innovation i det offentlige? ML strategi produkt af PM workshop
Innovation defineret
Hvilke nye løsninger og indsatser Fra mål til realisering Strategi Hvor vil vi hen? Innovation Hvilke nye løsninger og indsatser kan bringe os derhen? Værdi Når vi faktisk derhen? ML strategi produkt af PM workshop
Værdi: Fire bundlinier... Produktivitet (”effektivisering”) [output pr. input, fx flere sager behandlet pr. medarbejder] Effekter (”resultater”) [forandringer som følge af det offentliges indsats, fx øget beskæftigelse, sundhed, vækst...] Serviceoplevelse [borgernes konkrete oplevelse af systemets indsats] Demokrati [fx inddragelse, deltagelse, transparens og retssikkerhed]
Fra samudvikling til co-produktion Eksperter producerer Co-produktion Eksperter udvikler
Typer af brugerinddragelse SKABE NY FREMTID Samudvikling (workshops) ’Crowdsourcing’ FÅ BRUGERE MANGE BRUGERE Kvantitative undersøgelser Kvalitativ (etnografisk) research FORSTÅ NUTIDEN OG FORTIDEN
Samudvikling En systematisk proces for at skabe nye løsninger med mennesker, ikke for dem: Bredere involvering af mennesker [borgere, virksomheder, partnere, andre] Anden form for viden [også kvalitativ, intuitiv, fortolkende] En anden form for proces [design-drevet]
Professionel empati Ny indsigt gennem etnografisk research
Service-rejsen... ...og hvor det gør ondt...
The Australian Centre for Social Innovation, www.tacsi.au.org
At øve sig på fremtiden Designprocessen som drivkraft
billede prototype
Metode Servicerejse Kortlægning er en af de simpleste, men alligevel mest brugbare metoder til at forstå og visualisere brugerens oplevelse af en service. Servicerejsen nedbryder serviceprocessen kronologisk til sekvenser og udpeger berøringsflader, interaktion mellem borger og myndighed, og formidler rejsen som en samlet oplevelse set med brugerens øjne. Med en servicerejse afdækkes eventuelle afstande mellem det ideelle forløb og det oplevede forløb, og dermed bliver potentialet for forbedring udpeget. Det er et analyseredskab, som fastholder servicens kompleksitet og udpeger såvel potentialer som uhensigtsmæssigheder i forhold til den aktuelle service. En servicerejse kan benyttes som: Værktøj til at stimulere idégenering, når en service skal justeres e • ller re-designes. • Middel til at sammensætte de rigtige ressourcer, kompetencer, virkemidler og aktører i relation til serviceforløbet.
Tre myter om brugerinvolvering Skal brugerne nu bestemme det hele? Det kræver for mange ressourcer Vi skaber urealistiske forventninger
? ML strategi produkt af PM workshop
www.mind-lab.dk