Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
MindLab 07 Nye metoder i kampen mod de administrative byrder Christian Bason Innovationschef, MindLab.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Visionsproces Fra ord til handling.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
MindLab 07 MindLab Involverer borgere og virksomheder i at udvikle nyskabende offentlige løsninger.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Medalje til Høje-Taastrup
Innovationskultur i Aarhus Kommune Hvorfor nu det der opfinder-noget? -Fortællingen om arbejdet med innovation og effektivisering af kommunens drift……
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Oplevet Organisatorisk Klinisk Videnskab TeknologiProfession Patient.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Dagens pointer Strategi og systematikken er nødvendig start til udbredelse af velfærdsteknologi Kommuner og virksomheder skal tænke i pipelines der gør.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Jan Simon FOA - Fag og Arbejde1 FOA Landsmøde – ledertræf 2012 Comwell i Kolding.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum Christian Bason Innovationschef, MindLab Metode Designspil Hvorfor ikke spille og lege sig frem til nye løsninger og muligheder? Designspil er en struktureret tilgang til at organisere og involvere deltagere i en udviklingsproces. Ofte vil et designspil have nogle faste elementer i form af eksempelvis et bræt og nogle elementer, som bliver produceret af deltagerne selv. Spillet kan have mange forskellige former såsom brætspil, videokort, legoklodser eller dartskiver. Designspil egner sig godt til at indgå i en udviklingsproces, hvor deltagerne har forskellige interesser og præferencer. I spillet får projektdeltagerne mulighed for at beskrive, udvikle og forhandle forskellige løsningsforslag og ideer. Samtidig kan det legende element i et spil give energi til processen, og spillet kan kombinere overraskende elementer med hinanden og derved udløse nye ideer. Et designspil kan: Bruge tilfældighedsprincippet systematisk o • g inspirere til nye ideer. • Være et demokratisk element, hvor alle deltagerne er involverede. • Introducere energi og humor i udviklingsprocessen.

MindLab, ØEM, SKM, BM. Født tværoffentlig, seneste tre år MindLab, ØEM, SKM, BM. Født tværoffentlig, seneste tre år. Samarbejdsaftale. Tre ministerier, tre sæt medarbejdere. Arbejder med alt fra en styrelse til syv eller flere ministerområder. Formentlig et af de miljøer i staten med størst erfaring med fokuseret tværoffentligt udviklingsarbejde – (udviklingsarbejdet vil være i fokus).

Gyldendal Public, 2009 Policy Press, 2010

Indhold Om innovation i det offentlige Borgerinvolvering og samudvikling Drøftelse ML strategi produkt af PM workshop

Hvad er innovation i det offentlige? Bedre løsninger... Hvad er innovation i det offentlige? ML strategi produkt af PM workshop

Innovation defineret

Hvilke nye løsninger og indsatser Fra mål til realisering Strategi Hvor vil vi hen? Innovation Hvilke nye løsninger og indsatser kan bringe os derhen? Værdi Når vi faktisk derhen? ML strategi produkt af PM workshop

Værdi: Fire bundlinier... Produktivitet (”effektivisering”) [output pr. input, fx flere sager behandlet pr. medarbejder] Effekter (”resultater”) [forandringer som følge af det offentliges indsats, fx øget beskæftigelse, sundhed, vækst...] Serviceoplevelse [borgernes konkrete oplevelse af systemets indsats] Demokrati [fx inddragelse, deltagelse, transparens og retssikkerhed]

Fra samudvikling til co-produktion Eksperter producerer Co-produktion Eksperter udvikler

Typer af brugerinddragelse SKABE NY FREMTID Samudvikling (workshops) ’Crowdsourcing’ FÅ BRUGERE MANGE BRUGERE Kvantitative undersøgelser Kvalitativ (etnografisk) research FORSTÅ NUTIDEN OG FORTIDEN

Samudvikling En systematisk proces for at skabe nye løsninger med mennesker, ikke for dem: Bredere involvering af mennesker [borgere, virksomheder, partnere, andre] Anden form for viden [også kvalitativ, intuitiv, fortolkende] En anden form for proces [design-drevet]

Professionel empati Ny indsigt gennem etnografisk research

Service-rejsen... ...og hvor det gør ondt...

The Australian Centre for Social Innovation, www.tacsi.au.org

At øve sig på fremtiden Designprocessen som drivkraft

billede prototype

Metode Servicerejse Kortlægning er en af de simpleste, men alligevel mest brugbare metoder til at forstå og visualisere brugerens oplevelse af en service. Servicerejsen nedbryder serviceprocessen kronologisk til sekvenser og udpeger berøringsflader, interaktion mellem borger og myndighed, og formidler rejsen som en samlet oplevelse set med brugerens øjne. Med en servicerejse afdækkes eventuelle afstande mellem det ideelle forløb og det oplevede forløb, og dermed bliver potentialet for forbedring udpeget. Det er et analyseredskab, som fastholder servicens kompleksitet og udpeger såvel potentialer som uhensigtsmæssigheder i forhold til den aktuelle service. En servicerejse kan benyttes som: Værktøj til at stimulere idégenering, når en service skal justeres e • ller re-designes. • Middel til at sammensætte de rigtige ressourcer, kompetencer, virkemidler og aktører i relation til serviceforløbet.

Tre myter om brugerinvolvering Skal brugerne nu bestemme det hele? Det kræver for mange ressourcer Vi skaber urealistiske forventninger

? ML strategi produkt af PM workshop

www.mind-lab.dk