Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Gitte Rosholm Advice A/S
Sprogpakkens 6-dages kursus
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Fra transaktion til reduktion Jacob Jaskov, Instituttet for Fremtidsforskning.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arbejdspladsudvikling
Holmegaard en ny begyndelse.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Ledelse af forandringer
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Chris Argyris f
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Arbejdsglæde.
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Den gode patientrejse og det gode liv
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad sker der bagefter? V/ Axel Olesen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Digitaliseringsmuligheder ved Jacob Jaskov Instituttet for Fremtidsforskning.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dreambuilding - Dream Society i praksis Uffe Palludan Henrik Kristensen.
Forudsætninger for en god samtale
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Hvad skete der egentlig med corporate branding?
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Sponsering - i fremtiden Johan Peter Paludan Instituttet for Fremtidsforskning.
Afsenderfokuseret branding Modtagerstyret branding
Inklusion og inkluderende processer
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Hvorfor opstår der historier? Henrik Kristensen, IFF.
Baresso.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Idoler og arketyper som argument Vi køber produktet, fordi det har symbolværdi Produktets værdier formidles via fortællingen og helten til forbrugeren.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Sælgeren ud af busken – og ud i butikken
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk eksternt indlæg epi KU 2017 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet.
Præsentationens transcript:

Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen Instituttet for Fremtidsforskning

Historier og følelser

Der er altid blevet fortalt historier Det ny er, at historier er blevet en del af den kommercielle sfære

Maslows behovspyramide Traditionelle version Moderne version Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Hvis vi lige vender tilbage til Maslows behovspyramide. Der findes forskellige former for design til de forskellige niveauer. Det funktionelle, det at bilen skal kunne køre eller at tøjet skal kunne varme hører til nede i de nederste lag. Ergonomi hører også til forneden. Mærkevarer, Calvin Klein, Versace og den slags hører til lagene med de sociale behov og anerkendelse. Man bruger design til at blive set på en bestemt måde. Det er det æstetiske. Hvad der er lidt nyt er, at design også kommer til at angå vore selvrealisering. Det at vi påvirker verden, gør noget for andre. Lever aktivt i verden. Så er det, at man køber sin mad hos Årstiderne eller sikre sig at ens tøj ikke er lavet af børnearbejdere i Bangladesh. Det er også oppe toppen, at man ønsker at udtrykke sin individualitet. Valget af design kommer mindre til at handle om at blive anderkendt, som om at udtrykke sig selv. Det er også oppe i toppen at design kan blive etisk. Sikkerhed Fysiske behov

Behovene for æstetik, følelser og mening er ikke nye

Det nye er, at vores behov for æstetik, følelser og mening kan tilfredsstilles kommercielt Æstetik - design Følelser - oplevelser, underholdning Mening - Forbrugs- og meningsfællesskaber

I produkterne: Design Oplevelser Mening (Harley Davidson)

På arbejde: Design Oplevelser Mening Godt arbejdsmiljø ”Hard fun” Meningsfyldte opgaver

Det universelle er forsvundet.. Hmm, gad vide hvad det vil sige at være mig? Gud er død! Det universelle er forsvundet.. Hvad tror vi på? Hvor kommer mening fra? Hvad er meningen med livet?

Individet Situidet Meningen findes i en selv Selvrealisering En uforanderlig kerne ”I am what I am” Meningen findes der hvor man er ”Selvplacering” Ingen uforanderlig kerne Tilpasser sig situationen ”I am where I am”

Situidet: Gud Ideologi Individ Situid Meningen kommer af de situationer man indgår i Handler ikke om at finde sig selv, men om at placere sig selv Situidet er den sande forbruger af fortællinger

Et indfald: Individet svarer til den klassiske virksomhed (Er bestemt ved sit væsen, sin ”essens”) Situidet svarer til netværksvirksomheden (Er bestemt ved sine relationer – sine samarbejder)

At have en identitet er at være aktør i en historie Dette er dagens vigtigste pointe: Identitet er evnen til at fastholde et bestemt narrativ Anthony Giddens At have en identitet er at være aktør i en historie Identitet / historie Brand / storytelling

Dream Building: At finde og udbygge virksomhedens kernehistorie Emotionel positionering Produktion eller implementering

Kernehistorien er den historie der er fælles for: 1) Ledelsens vision for virksomheden 2) Medarbejdernes oplevelse af virksomhedskulturen 3) Eksterne stakeholders (inkl. kunder) image af virksomheden og dens produkter (markedsføring)

I "the Expressive Organization" deler Majken Schultz og Mary Jo Hatch virksomhedens brand op i 3 dele: 1) Vision - hvordan vil vi gerne være 2) Kultur - hvem er vi? 3) Image - hvordan synes de andre vi er?

Hos hvem finder man kernehistorien? 1) Ledelsen - hvordan vil vi gerne være 2) Medarbejderne - hvem er vi? 3) Stakeholders - hvordan synes de andre vi er?

Ledere der lever virksomhedens kernehistorie

Den gode historie har altid en morale, og en morale er udtryk for nogle bestemte værdier Value-based management is thus a managerial form that is concerned with making a group of people work together towards a mutual goal without explicit managerial pressure and use of power Søren Nymark i "Organizational Storytelling - Creating Enduring Values in a High-tech Company"

Hvem er jeg ? Hvor kommer jeg fra ? Hvor er jeg på vej hen ? Medarbejderne og virksomhedskulturen: Hvem er jeg ? Hvor kommer jeg fra ? Hvor er jeg på vej hen ? (Identitet er evnen til at fastholde en historie)

Hvad er det for nogle pointer/moraler man præsenterer hinanden for? De historier man fortæller internt i en virksomhed siger noget om virksomhedens kultur Hvad er det for nogle pointer/moraler man præsenterer hinanden for? - at man scorede kassen? - at man fandt på noget nyt? - at man fik hjælp af en kollega? - at man arbejdede 20 timer i døgnet?

Historien der bærer produktet

Karikeret produktpræsentation Reelle værdier Historierne får i dag større og større vægt

Snave Pilsner

Historien og virksomheden Den afbrudte historie Kerne-historien Satellit-historien Historien der ikke er der

Hvad kendetegner kernehistorien? Den skal være: 1) Central, det vil sige den findes over alt i organisationen 2) Vedvarende, det vil sige at den ikke mister aktualitet over tid 3) Distinkt, det vil sige at den er let at identificere

2 farer: Man søger kernehistorien, men finder en isoleret historie eller en satellithistorie

Historien og virksomheden Den afbrudte historie Kerne-historien ÷ vedvarende Satellit-historien ÷ distinkt ÷ central Historien der ikke er der

Skal der der være et handlingsforløb for at det er en kernehistorie? ”Knowledge Heals”, Astra Danmark (AstraZeneca) Marlboromandens univers ”Just do it”, Nike Økologiske æg fra Anne Mette Olsen på Djursland ”Rettidig omhu”, Maersk

Det meste vigtige er ikke handlingsforløbet, men POINTEN - moralen Den sammen pointe kan fortælles på mange forskellige måder

Kernehistoriens pointe skal virke appellerende både i forhold til ledelsen, medarbejdere og eksterne stakeholders Der bør være harmoni mellem det man ønsker at være, det man selv synes man er og det andre synes man er

Kernehistorien Handling Værdier Identitet

Emotionel positionering Næste skridt: Emotionel positionering Scenarier for virksomhedens branche og produkter Analyse af hvilke fremtidige behov virksomheden vil kunne dække Med udgangspunkt i kernehistorien, hvilket emotionelt marked bør virksomheden rette sig mod?