Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dreambuilding - Dream Society i praksis Uffe Palludan Henrik Kristensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dreambuilding - Dream Society i praksis Uffe Palludan Henrik Kristensen."— Præsentationens transcript:

1 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dreambuilding - Dream Society i praksis Uffe Palludan Henrik Kristensen Anne Skare Nielsen 22. februar 2002

2 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies ”Historie”-tema 2002 Strategisk Krisehåndtering I Strategisk Krisehåndtering II Dreambuilding + Funky Business Metaforers magt Eksterne relationer Interne relationer Bredt fokus Snævert fokus

3 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dream Building Forankring  Fremtidssikring  Værdiskabelse Identificering og udvikling af virksom- hedens kernehistorie Emotionel positionering Produktion Implementering Strategi Værdier  Omverden  Kommunikation

4 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Program: Velkomst Om Dream Society, Uffe Palludan Dream Building, Henrik Kristensen P A U S E F I S K: 10.30-10.45 Meningsfuld kommunikation, Anne Skare Nielsen Nye markeder for produkter, Uffe Palludan Farvel

5 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Meningsfuld kommunikation Temamøde Instituttet for Fremtidsforskning 22.02.00 Anne Skare Nielsen

6 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies ”Situidet” ”I am where I am” Familiy & network Unique & fascination Rational & cheap Nature & Values Authen- ticity Time & business

7 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies ”I am where I am” ”Situidet”

8 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Visuelt vs. textuelt

9 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hund!   Billeder; objekt og subjekt 4 ben + 1 hale, hurtig, stærk, bidsk, irriterende 4 ben + 1 hale, lille, sød, søvnig, velopdragen ”2” ”””” ”Medarbejderansvar”

10 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies En hund er en hund?

11 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Historiers positive effekt: At profilere virksomheden udadtil At få medarbejdere til at arbejde efter lederens idé At markedsføre produkter At samordne organisationskulturer ved fusioner At klargøre og forandre værdier At løfte aktiekurser At afdække handlemuligheder i nye situationer At modarbejde negativ sladder At løse interne konflikter At gennemføre organisationsforandringer Kilde: Børsens Nyhedsmagasin 2002/3

12 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Historiers negative effekt: At skade virksomhedens image At demotivere eller forvirre medarbejdere At misinformere om produkter At skabe spild mellem organisationskulturer At skabe myter og overtro om værdier At trykke aktiekurser At afskære sig fra at se nye handlemuligheder At skabe negativ sladder At fastholde interne konflikter At besværliggøre organisationsforandringer

13 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Det ukendte Hverdagen – det farlige element i den ellers meget trygge verden Risikomomentet i hverdagen Nye teknologier Information – for meget eller for lidt Kedelige forklaringer Hvad skaber dårlige historier:

14 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies The million $ Question Hvad skal vi med historier?

15 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Gud er død! Den universelle mening er forsvundet.. Hvad tror vi på? Hvad binder os sammen? Hvad har mening?? Gud er død! Den universelle mening er forsvundet.. Hvad tror vi på? Hvad binder os sammen? Hvad har mening?? Hmm, Gad vide hvad det vil sige at være mig?

16 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Et dominerende verdenssyn Reference Punkt Grand Theory “De gode gamle dage” Livets, verdens og samfundets værdier

17 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Ideologi Arbejde Religion Fælles- skab Autoritet Sandhed.. Og de komplicerede moderne tider

18 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies At tro eller ikke tro.. www.gallup.com

19 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Knappe ressourcer i Dream Society ER IKKE : Information Produkter Kanaler Muligheder Tilfredsstillelse Gode historier ER : Opmærksomhed Omsorg Ægte interesse Tid Tillid Mening MENINGSFULD KOMMUNIKATION

20 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvordan man (ikke) konstruerer en god historie It doesn’t matter how well a dream is build - if the story stinks!

21 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

22 The Story and the Core The Core Story The detached Story The Satellite Story The No Story

23 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies The Core Story The Satellite Story The No Story The detached Story

24 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dream Building Forankring  Fremtidssikring  Værdiskabelse Identificering og udvikling af virksom- hedens kernehistorie Emotionel positionering Produktion Implementering Strategi Værdier  Omverden  Kommunikation


Download ppt "© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dreambuilding - Dream Society i praksis Uffe Palludan Henrik Kristensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google