Projektledelse i samarbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Kommunikation i og fra gruppen
Større Skriftlig Opgave
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Kommunikation og konflikthåndtering
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Lars Peter Jensen, © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Introduktion til opgaveskrivning
Læse/studiegrupper.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Kommunikation og konflikthåndtering
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Kommunikation i og fra gruppen
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
PV 7Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
PV 6Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet.
PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
P0-erfaringsopsamling
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Problem- and play- based Learning
Metoden fælles beslutningstagning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Projektledelse i samarbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Efteråret 2009 Medialogi Jette Egelund Holgaard jeh@plan.aau.dk http://community.livetechdocs.com/voice/files/2009/08/collaboration.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Vejledertyper Gruppen – et sammenrend af personligheder Roller og funktioner i gruppen Tilgange til læring og læringsstile Få godt begyndt med samarbejdsaftalen Gruppearbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Læringsmål Få et konkret værktøj til at vurdere vejlederens rolle i projektet Få testet din personlighed og din læringsstil med henblik på selvrefleksion. Få præsenteret forskellige roller i projektarbejdet med henblik på selvrefleksion og gruppediskussion Få nogle hints og henvisninger til den skriftlige samarbejdsaftale. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Vejledersamarbejde Læreren: Underviser, giver opgaver, retter, formidler, kontrollerer, vurderer og tager ansvar. Vejlederen: Vejleder, giver råd, stiller spørgsmål, fremmer refleksion, diskutere, evaluerer og overlader ansvaret til gruppen. Lærerens studiesyn: At det der bliver lært er det eleverne skal til eksamen i At læreren gennemgår teksten på ”klassen” At eleverne bliver overhørt i teksten At alt hvad der gennemgås er lige vigtigt At læreren koordinerer og tager hensyn til arbejdsbelastningen i andre fag At det er OK at slippe let omkring opgaverne, hvis eleverne ikke bliver opdaget. At kriteriet for tilstrækkeligt udbytte er, at eleverne kan svare på lærerens spørgsmål. Vejlederens studiesyn: Ansvar for egen læring At det der fremdrages er udvalgte områder eller hovedtræk fra teksten/emnet – det forventes at de studerende selv følger op på det lærte. At kravet til en er at man selvstændigt og kritisk skal kunne overføre det lærte til andre sammenhænge – ikke blot gengive det lærte. At man selv skal planlægge og koordinere sit arbejde. At god vejledning kræver en god gruppe HUSK! En LÆRER underviser, giver opgaver, retter, formidler, kontrollerer og vurderer. En VEJLEDER giver råd, stiller spørgsmål, fremmer refleksion, diskuterer og evaluerer. Der er en PROBLEMORIENTERET del af vejledningen, som handler om at skelne imellem emne og problem og problemformulering og fastholde det metodiske perspektiv. Der er en FAGORIENTERET vejledning som hjælper gruppen med at formulere teoretiske perspektiver og evt. forbinde dem til empiriske perspektiver. Vejledere er FORSKELLIGE - nogle fokuserer på produktet andre på processen, nogle betragter grupperne som selvstyrende andre kan ikke lade være med at styre selv. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Vejledningens indhold To typer af indhold i vejledningen: Problemorienteret vejledning Fagorienteret vejledning FAG Teorier Metoder PROBLEM Relevant anvendelse af faget Problemorienteret vejledning hjælper gruppen med: At skelne mellem emne, problem, problemstilling, problemformulering og perspektiv At fastholde det metodiske perspektiv At arbejde refleksivt på flere niveauer Fagorienteret vejledning hjælper gruppen med: At forbinde undren og videnskabelig viden At formulere teoretiske perspektiver At forbinde empiri og teori At finde central litteratur © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Vejledningens form Fire former for vejledning: Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Produktvejledning Sørg for at få lavet en disposition over rapporten så tidligt som muligt Fokuserer på faglig viden Lægger vægt på en konsistent og sammenhængende projektrapport Er løsningsorienteret Giver ideer, forslag og svar Er produktorienteret © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Procesvejledning Prøv at opstille nogle spørgsmål, som kan styre jeres arbejde den næste tid… Fokuserer på erkendelsesprocessen Vejleder i gruppesamarbejde Stiller spørgsmål i stedet for at angive løsninger Fremmer refleksive processer Er procesorienteret © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Laissez-faire vejledning Nå, men det går jo godt, så er der jo ingen grund til at jeg… Lader gruppens lyst være styrende for projektet Roser og opmuntrer til selvstændigt arbejde Demonstrerer manglende engagement Giver overordnede, uforpligtende og tilfældige kommentarer Minimerer sit tidsforbrug til vejledning © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Kontrolvejledning Kan du ikke lige gå op til tavlen og udlede den formel, som I har anvendt på side 10, så vi kan se om I alle har forstået det. Sætter gruppen på prøve Gør projektet til én lang eksamen Fokuserer på bedømmelsen Fokuserer på den enkelte studerendes kundskab © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Tænk lige over…. Hvilken type vejledning ville I foretrække i de forskellige faser af projektet Produkt, proces, laissez-faire eller kontrol vejledning © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

– et sammenrend af personligheder © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Gardners syv intelligenser Logisk matematiske Sproglige Musikalske Rumlige/visuelle Kropslig Personlig Sociale Det logisk matematiske menneske er en rationel tænker med flair for tal og abstrakte koncepter. Det sprogligt intelligente menneske fascineres af ord, deres mening og oprindelse og har flair for undervisning og fortælling. Det musikalsk intelligente menneske fascineres af lyde, fornemmer tonerne og har rytmesans. Det rumligt visuelle menneske er opmærksom på visuelle detaljer, har forestillingsevne og retningssans. Flair for arkitektur, kunst og design. Det kropsligt intelligente menneske har et livligt kropsprog, har god kontakt med sin krop. Flair for sport. Det personligt intelligente menneske har evnen til at forstå sig selv, og sine styrker og svagheder i relation til omgivelserne. Flair for fordybelse. Det socialt intelligente menneske er en menneskekender og har situationsfornemmelse. Flair for netværksdannelse. Få evt flere eksempler i Melen Steen Nielsen Flaggas artjel En intelligens – syv intelligenser, som kan findes på på http://www.dr.dk/videnskabold/tema/hjernen/iq.asp Billede: http://www.cyh.com/HealthTopics/Library/brain.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Jungs personlighedstyper Introvert Sansning Følen Tænkning Jung fremhæver fire psykologiske funktioner, men understreger at det er fire muligheder blandt mange andre som f.eks. viljestyrke, temperament, imagination eller erindring (Jung, 1964): Sansen fortæller én at noget eksisterer og er hovedsagelig baseret på objektive stimuli, der opstår af fysiske og ikke mentale årsager. Tænkning fortæller, hvad det er – eller hvordan den givne person opfatter det, der er. Det er således en intellektuel funktion, som forsøger at forstå tingene ved at ideer (eller begreber) knyttes sammen (Hall & Nordby, 1976). Følen fortæller, hvorvidt det er acceptabelt eller ikke og knytter sig hermed til vores værdier. Relaterede begreber er behagelig versus ubehagelig (Jacobi, 1971). Intuition fortæller, hvorfra det kommer, og hvor det går hen. Intuition kan forklares ved det enkelte menneskes spontane evne til at opfange selv de mest ubetydelige emotionelle fluktuationer hos andre. (Hall & Nordby, 1976) Sansetypen og den intuitive type kalder Jung (1964) for modtagende funktioner, da indtrykkene så at sige kommer til én. De modtagende typer forholder sig kompensatorisk til hinanden, dvs. at hvis sansningen er stærk er intuitionen tilsvarende svag – og omvendt. Fornemmetypen vil mærke sig i alle detaljer, men ikke tage hensyn til de sammenhænge, i hvilke de indgår; derimod vil dette være tilfældet for den intuitive type (Jacobi, 1971). Jung (1964) kaldte tænken og følen for ordnede funktioner, da de begge arbejder med vurderinger. Tænkningen vurderer ved erkendelsens formidling fra standpunktet ”rigtigt, forkert”, og følelsen ved emotionernes formidling fra standpunktet ”lyst-ulyst” (Jacobi, 1971). Tænke- og følefunktionen forholder sig ligeledes kompensatorisk til hinanden. Udover funktionerne definerer Jung også personens indstilling eller attitude ved begreberne ekstrovert og introvert. Disse begreber supplerer funktionerne, og forholder sig ligeledes kompensatorisk til hinanden. I ekstroversionen investeres energien (libido) i tanker, perceptioner og følelser omkring objekter, mennesker og dyr samt betingelser og omstændigheder i omgivelserne. I introversionen strømmer libido i retning af subjektive strukturer og processer, hvorved den introverte er interesseret i at udforske og analysere sin egen indre verden. Begreberne introvert og ekstrovert må ikke forveksles med de bredt anvendte begreber indadvendt og udadvendt – det handler ikke om, hvorvidt en person føler sig tilpas i sociale sammenhænge, men hvorvidt disse sociale fora opbygger eller tapper personens energi. Intuition Ekstrovert © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Typeindikator - baseret på Jungs personlighedstyper http://www.jobindex.dk/cgi/typeindikator.cgi © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Individuel og kollektiv læring Individuel læring kræver kognitive processer dvs. at kunne sanse, forstå, udtrykke og anvende sin viden, og på baggrund af det skabe nye erfaringer. Kollektiv læring kræver sociale processer og herunder kompetencer knyttet til kommunikation, konfliktløsning og samarbejde. http://www.doingworks.com/images/Chair2.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Hvad er en læringsstil En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Et værktøj til selvrefleksion i relation til undervisning og projektarbejde http://www.6seconds.org/anabel/images/respect-learning-style.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Felder-Soloman’s index of learning style (ILS) Sansen Intuition Aktiv Refleksiv Visuel Verbal Sekventiel Global © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://serc.carleton.edu/images/NAGTWorkshops/earlycareer/teaching/learning_styles.jpg

ILS® - den sansende versus den intuitive It has been shown that significant more students whom had been to 3 individual project exams or more preferred an individual exam. A slightly increase in student wanting and individual exam from 2007 to 2008. Do no know (10% in 2006, around 20% in 2008) A slightly decrease in the number of examiners wanting an individual exam. http://charleshamel.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/03/intuition-trust.jpg http://cultura.blogosfere.it/images/5%20senses.jpg

ILS® - den aktive versus den reflektive It has been shown that significant more students whom had been to 3 individual project exams or more preferred an individual exam. A slightly increase in student wanting and individual exam from 2007 to 2008. Do no know (10% in 2006, around 20% in 2008) A slightly decrease in the number of examiners wanting an individual exam. www.physics.gla.ac.uk http://z.about.com/d/drawsketch/1/0/x/B/ernesto-thinking.jpg

ILS® - den visuelle versus den verbale It has been shown that significant more students whom had been to 3 individual project exams or more preferred an individual exam. A slightly increase in student wanting and individual exam from 2007 to 2008. Do no know (10% in 2006, around 20% in 2008) A slightly decrease in the number of examiners wanting an individual exam. http://www.filebuzz.com/software_screenshot/full/22846-chart_modelkit.jpg http://www.chronotext.org/Isaiah/img/SlidingText_FR.jpg

ILS® - sekventiel versus global It has been shown that significant more students whom had been to 3 individual project exams or more preferred an individual exam. A slightly increase in student wanting and individual exam from 2007 to 2008. Do no know (10% in 2006, around 20% in 2008) A slightly decrease in the number of examiners wanting an individual exam.

Læringsstil præferencer INS N= 493 (Kolmos, Holgaard, 2003)

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet HUSK Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Testen siger intet om, hvad du kan! http://www.bjorns-wrestling.dk/bjornfoto/Husk.JPG © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Felder-Soloman’s index of learning style (ILS) ..og nu testen Felder-Soloman’s index of learning style (ILS) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Et team – forskellige roller © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Team Spirit ? © www.potential.dk

3 x 3 Teamroller 1. Tænke roller 2. Handle roller 3. Sociale roller Idémand Analysator Specialist Opstarter Organisator Afslutter Koordinator Formidler Kontaktskaber © www.potential.dk

Et irsk ordsprog ”Hvordan kan det være, at vi vurderer andre ud fra deres handlinger men os selv ud fra vores gode hensigter?” © www.potential.dk

En gruppe – forskellige tilgange til dialogen http://www.suntliv.nu/upload/Temaserier/Vad%20sags%20(Kommunikation)/Kommunikation.gif

Den vigende “sofavælger   “Lad chefen tage beslutningerne - jeg gør som der bliver sagt.” Fordel: Hurtig beslutningsproces uden konflikter Ulempe: Gruppen går glip af sofavælgerens indsigt og det er ikke nødvendigvis ”lederen”, der er den klogeste. http://www.detdansk.dk/wp-content/netto.jpg

Diskussionskrigeren Den bedste debattør vinder. “Jeg mener stadig som jeg sagde før… og du må da kunne forstå, at det er det eneste rigtige”   Fordel: Argumenters holdbarhed bliver afprøvet Ulempe: Debattørerne hjælper ikke selv med at finde huller i egen argumentation. Den bedste debattør har ikke nødvendigvis ret. http://www.unipublic.unizh.ch/campus/uni-news/2006/2211/konflikt.jpg

Den kompromissøgende Du siger rød og jeg siger gul - lad os vælge orange.   Fordel: Flere interesser tilgodeses. Ulempe: Nogen gange er kompromiset ringere end hver af alternativerne. http://www.selvsving.dk/images/smil_til_dig.jpg

Den dialogsøgende eller holdspilleren “Lad os betragte alle forslag som inspirationskilder og diskutere os frem til den bedste løsning” Fordele: Gruppen tager fælles ansvar for at vurdere fordele og ulemper ved de fremsatte ideer. Ulemper: Langsommelig beslutningstagning http://komtext.dk/img/profil.jpg

De 3 reaktionsmåder Den aggressive måde Stiv og rank Stirrer fikseret Tilbøjelig til at pege Lægger armene over kors Jeg vil have, at du… Du skal… Vi gør, som jeg siger! Nu er du jo dum! Den assertive måde Rank, men afslappet Virker fattet Holder øjenkontakt Smiler Lad os… Hvordan skal vi gøre det? Jeg synes… hvad synes du? Jeg ville gerne… Den eftergivende måde Undgår øjenkontakt Taler stille og kun om nødvendigt Er rastløs Undskyld, jeg forstyrrer, men… Åh, nej dog Det hele er min skyld

Samarbejde og konflikt © SLP-gruppen, Aalborg Universitet - To sider af samme sag © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

(Frydensberg & Hammerich, 2006)

Tænk lige over…. Hvad er symptomerne på en konflikt? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Typiske tegn på konflikter Langvarige diskussioner uden udbytte, men ingen dialog – hver har sit verdenskort Der postuleres i stedet for at argumenteres Medlemmerne beskylder hinanden for at have manglende forståelse – eller have misforstået. Medlemmerne danner kliker Medlemmerne stikker til hinanden, fokuserer på manden i stedet for bolden, og bagtaler hinanden Det handler mere om personlige sejre end projektrelevante sejrer.

Konflikttrappen (Frydensberg & Hammerich, 2006)

Personlig konfliktadfærd

Konfliktforebyggelse Selvrefleksion Se mennesket i sin modstander og skille person fra sag Få etableret en samarbejdskultur Samarbejdsaftaler, procedurer for feedback, mødekultur, teambuilding mm. Opmærksomhed på kommunikationen Blokerende versus fremmede bidrag til kommunikationen Kommunikationsmønsteret Forskellige indstillinger til kommunikation Forskellige reaktionsmønstre

Tag hånd om konflikten Mød konflikten – lad være at ignorere den. Tag et kig på konflikttrappen – hvor vidt har konflikten udviklet sig. Identificer dig med din modstander og dennes situation Tal med hinanden – og ikke om hinanden. Lav være med at fremlægge din mening som fakta i samtalen Læg konflikten bag dig. Evaluer konfliktløsningen efter et stykke tid.

Blokerende bidrag til kommunikationen Forsvar/angreb holdning Uenighed uden konstruktive alternativer Blokering af diskussionen Tale om andre emner Tale hele tiden

Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet Rose og opmuntre andre Støtte andre til at blive hørt Følge og støtte idéer Tilkendegive ændret holdning Udvise åbenhed Have styr på de beslutninger der er taget Billede: http://www1.istockphoto.com

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Logbog Logbogen dokumenterer gruppens væsentligste aktiviteter/beslutninger - kort og præcist Refleksioner til procesanalysen er gode at have med http://www.richardrussellgallery.com © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Tjek kommunikationens flow

Husk at få godt begyndt med © SLP-gruppen, Aalborg Universitet samarbejdsaftalen http://bio.co.za/wp-content/uploads/2006/03/negotiation.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Samarbejdsaftalen Beskriv arbejdsaftalens formål i denne! Tænk SLP Samarbejde: Arbejdsdeling, mødedisciplin, håndtering af samarbejdsvanskeligheder mv. Læring: Delmålsformuleringer, forpligtelser i forhold til kurser og den kollektive læring mv. Projektmanagement: Logbog, tidsplaner, mødeledelse, filstyring, formidling mv. Brug samarbejdsaftalen dynamisk! http://www.pharm.kitasato-u.ac.jp/kps_online/image/hints.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Et eksempel A225 2006 NANO Jeg er en knold! 1. Mødetider: Mødetid 8.30 hver dag med mindre andet er aftalt eller der er forelæsning fra morgenstunden. 8.30 er man klar til at påbegynde dagens arbejde. Kan mødetiden ikke overholdes skal gruppe informeres hurtigst muligt. Ved at møde for sent (8.30 er deadline) uden at have informeret gruppen og have gyldig grund bliver vedkommende straffet med en bøde på 20 Kr. Deadline markeres med en clockradio, og alle der møder for sent sætter sit kryds på “Jeg er en knold, der har mødt for sent” kalenderen. Ved fredagsmøder opsamles antal af krydser, og der betales til bødekassen. Middagspause er I perioden 11.30-12.30. Ved mandagsmøder aftales et vedledende tidspunkt for, hvornår de individuelle arbejdsdage slutter. Ved middagsmødet på den pågældende dag revurderes tidspunktet. Billede: http://www.ludiques.net/images/smilies.gif

Samarbejdsaftale A225 2006 NANO fortsat 2. Gruppeaftaler: Vigtige aftaler i gruppen vedtages, når alle er til stede så vidt muligt det kan lade sig gøre. Er en person ikke tilsted skal denne informeres hurtigst muligt om aftalen. Er vedkommende meget imod aftalen skal denne have mulighed for at kunne protestere imod gruppens beslutning. Overholdes deadline for aflevering af arbejdsblade ikke falder en bøde på 50 kr. Hvis arbejdsbladet ikke bliver afleveret kommer der 2 nye på arbejdsbladet. Viser det sig at arbejdsbyrden for en enkelt person er for stor, skal gruppen informeres hurtigst muligt. Arbejdsbladene skal udveksles på CVS. Billede: http://www.oigf-haandbold.dk/thump.asp?filen=st-Dommer2.jpg

Samarbejdsaftale A225 2006 NANO fortsat 3. Gruppeleder: Gruppelederen har ansvar for at seriøsiteten bliver opretholdt og tidsplanen følges. Gruppelederstillingen går på tur (alfabetisk), en ny gruppeleder udvælges pr. 14 dag. Gruppelederen skal holde dagsordenen ved vejledermøder. Som redskab har gruppelederen mødehatten, når mødehatten er på mødehatteflasken er der DYB seriøsitet i rummet. Samt en klokke som lederen kan bruge, hvis der opstår useriøsitet i rummet. Det er kun gruppelederen, der har rettighed til at benytte sig af disse redskaber. (Klokken kan anvendes af andre i nødværge, hvis gruppelederen er uopmærksom. Billede: http://www.kempsvillehs.vbschools.com/Library/Images/CHIEF.GIF

Samarbejdsaftale A225 2006 NANO fortsat 4. Fredagsmøder: Opsummering af ugens forløb i forhold til projektet. Sammenligne tidsplan med hvor langt vi er i forløbet. Diskussion af arbejdsblade. Rød tråd, hvor vil vi hen med projektet? Projektrelevante emner til diskussion. Evaluering af gruppelederens præstation. Konstruktiv kritik af gruppens medlemmer. Betaling af bøder!!! Rotering af logbogfører, postmand og leder (hver 14. dag). Logbogfører skal føre referat af fredagsmøder, vejledermøder og de tidspunkter, hvor det ellers er relevant. I løbet af weekenden skal referaterne af ugens forløb uploades på forumet, hvis dette ikke er sket inden mandag falder en bøde på 25 kr. Billede: http://www2.spejdernet.dk/soborg/img/moede.gif

NU ØVELSE: TAK FOR NU Udarbejd eller finpuds samarbejdsaftalen Næste gang: Konsultation omkring procesanalysen http://pub.uvm.dk/2008/forskellighed/images/illu_3_4.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet