Knowledge Management E-BUSS Session 9, - 27. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
5 IT-didaktiske principper
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
BUS Skanderborg – kursus i PR 2. juni 2010 PR Generelt Palle Andersen, FDF Galten.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Digitalisering og medialisering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelse af innovative medarbejdere
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS ONSDAG D : VISUALISER OG ANALYSER JERES INDHENTEDE DATA.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Organisation og kommunikation
Kontor for It-infrastruktur og implementering IT og Telestyrelsen IT Arkitekt Søren Peter Nielsen - OISAML Workshop DEL 2 Århus 31. marts 2009.
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Digital Signatur (OCES) DS – hvorfor? Tilbagemeldinger fra virksomhederne Hvordan har vi anvendt denne viden? Hvor ligger udfordringerne?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Et hørelæreprogram med solmisation IT – Universitetet - Forår 2006 Design Kommunikation og Medier Afsluttende speciale Kandidatstuderende: Mette Ott Eksamen.
 Aarhus Universitet Workshop med hovedområderne.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
MTV i Danmark – Regionernes behov, status og udfordringer 18. september 2007 Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Forskningsdata management
SUF - gevinstrealisering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Løsningsworkshop drejebog
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
[klik og indsæt kommunenavn]
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Jobfunktionsroller 8. Marts 2016.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Dagens Agenda - Introduktion - Organisatoriske Udfordringer - Organisation og IT i Symbiose - IT og de Videnstekniske Problemer - Case: Unique

Organisatoriske Udfordringer (1) Typer af Udfordringer: - IT-systemer er ikke altid svaret på virksomheders vidensledelsesopgaver - Identifikation af virksomhedens vidensledelses- opgaver - Identifikation af IT-systemer der kan støtte virk- somhedens vidensledelsesopgaver

Organisatoriske Udfordringer (2) IT-systemer der ikke er svaret: - IT-systemer der bliver vidensskraldespande - IT-systemer der kun med besvær kan implemen- teres i virksomhedens organisation - IT-systemer der foregiver at være løsninger på virksomhedens vidensledelsesopgaver

Organisatoriske Udfordringer (3) Identifikation af vidensledelsesopgaver (a): - Undgå fokus på skabelse af KM-processer uden relation til virksomhedens opgaver - Struktureret søgning efter opgaver, der kan lø- ses bedre ved udnyttelse af organisationens vi- den - Fokuser på forbedrede produkter og services

Organisatoriske Udfordringer (4) Identifikation af vidensledelsesopgaver (b): - Fokuser på: skabelse af viden, distribution af vi- den, vidensintegration og udnyttelse af viden. - Anvend forskellige processer ved identifikation af vidensledelsesopgaver - leg, improvisation og planlægning

Organisatoriske Udfordringer (5) IT-systemer og deres Vidensledelsesfokus: - IT-systemer der støtter organisationens hukom- melse - IT-systemer der støtter interaktion imellem orga- nisationens interessenter

Case: Unique (1) Vidensledelsesopgaver i Unique: - Hvilke vidensledelsesopgaver kan identificeres i Unique? - Hvilke former for IT-systemer kunne tænkes an- vendt til støtte af vidensledelseopgaver i Unique?

Organisation og IT i Symbiose (1) Forudsætninger for symbiosen: - Den sande natur af viden må erkendes - Bedre udnyttelse af den organisatoriske viden - Fokus for anvendelsen af IT

Organisation og IT i Symbiose (2) Den sande natur af Viden: - Viden er bundet til tænkende og handlende men- nesker - Viden tilhører og cirkulerer imellem fællesskaber - Ny viden skabes på kanten af det eksisterende

Organisation og IT i Symbiose (3) Fokus for anvendelsen af IT (a): - IT skal anvendes til udvikling af vidensfællesska- ber - IT skal understøtte både organisationens opga- veløsning og medarbejderne - IT må ikke fratage medarbejdernes kontrol med deres viden

Organisation og IT i Symbiose (4) Fokus for anvendelsen af IT (b): - Overfør eksisterende videnstermer til IT-syste- merne - IT-systemerne skal være en levende del af orga- nisationen

Case: Unique (2) - Definer et IT-drevent vidensprojekt i Unique? - Hvilke organisatoriske barrierer findes der for implementering af det foreslåede IT-system i Unique?

Næste session Fokus på: - IT og vidensledelse- databaser, etc.