Projekt under: ”Naturfag for alle”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Omkring en tredjedel af al verdens mad bliver produceret direkte til skraldespanden”.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Videregående pc-vejledning
Energi- & Vandværkstedet
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Naturfag klassetrin (gymnasiet) Mundtligt at kunne udtrykke tanker om emner med naturvidenskabeligt og matematisk.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Mærkninger  kemien i din hverdag..
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Faglig læsning 2.
Kommunikation / it.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Viden, læring og progression
Lovgivning for dyrkning af genetisk modificerede planter i EU
GMO og fødevarer Erling Jelsøe
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
At udforske sin egen praksis
1 Naturbørnehavens græsserlaug. 2 Hvad er et kogræsserlaug.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Regnskoven.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Syrer og baser Repetition 2007.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Naturalisme og Realisme Af Stine og Emilie 2b. Realisme 1870 og frem: Opstår pga. naturvidenskaben Det modsatte af idealisme Viser livets kompleksitet.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Læring, kommunikation og samarbejde
Mød Aalborg Universitet
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Lov om dyrkning m.v. af genmodificerede afgrøder Hvordan og hvorfor?
Sådan ligger landet En del af ”Alle har ret til rig natur” samarbejdet mellem Udgivet sammen med –Dyrenes Beskyttelse –Danmarks Sportsfiskerforbund –Det.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Hvad gror der på markerne om 10 år? Plantekongres Herning, 8. januar 2007 Thomas Roland Forbrugerrådet.
Det brede kvalitetsbegreb
Sprogbaseret læring i naturfag
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Landbruget for godt 100 år siden. Landbruget krævede meget arbejdskraft. De fleste maskiner, vi kender fra landbruget i dag, var endnu ikke opfundet.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Rygning.
Naturfagsprøven BS
Tema og apparatur i undervisningen
Global opvarmning Noter.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Prøven i Natur/teknologi
Barnesyn og børneperspektiv
Dagens program Kahoot og opsamling fra sidste gang Bakterier/fun facts
Præsentationens transcript:

Projekt under: ”Naturfag for alle” Titel: ”Gør viden en forskel på elevholdninger og –argumenter?” Tema: ”Hvorfor GMO?” Søren Kirchheiner Randersgades Skole Københavns Kommune

Elementer i projekt ”Naturfag for alle” : Læringsformer: Kropslig – orienterings – handlings – sensomotorisk – kontakt – værdi – æstetisk – fantasi - redskabssproglig - videns – overbliks – symposie – og autopædagogisk læring. Naturfaglige kompetencer: Emperi – repræsentations – modellerings – og perspektiveringskompetence Undersøgelse 1: Elevudsagn før undervisningsforløb Undervisningforløb: Elevarbejde Undersøgelse 2: Elevudsagn efter undervisningsforløb Metarefleksion

Før-viden: (listet op som stikord) GMO Kloning Gen-kanoner Forbedre produktet Laboratorier Helbredsmæssig virkning Ikke-økologiske produkter Mærkning Lovgivning (Louise) Før-holdning: (Imponerede over teknologien) Eks: ”Ved at erstatte ét gen med et andet kan produktet forbedres (Fiona)

Forsøg med konservering: Der anvendtes forskellige salte

Uden konserveringsmiddel Efter 1 døgn Farve: Blegt Lugt: Stærk Med konserveringsmiddel Efter 1 døgn Farve: ok Lugt: ok

Repræsentanter fra Greenpeace og DTU diskuterer TV-dokumentar Repræsentanter fra Greenpeace og DTU diskuterer

Magnus Falke fra miljøorganisationen NOAH Interview Magnus Falke fra miljøorganisationen NOAH

af synspunkter fra interviewet med Mikey Gjerris fra KVL Fremlæggelse af synspunkter fra interviewet med Mikey Gjerris fra KVL

Metareflektion Scenario: ”Et liv uden konserveringsmidler” Scenario: ”Uforbeholdent brug af konserveringsmidler”

Efter-viden (listet op som stikord): Soyabønner og majs Modstandsdygtige over for ukrudtsmidler Insekter trues pga. brugen af ukrudtsmidler Modstandsdygtige over for insektangreb Den særlige dyrkning kræver stordrift Kløften mellem rige og fattige bliver større Der kan kun dyrkes samme afgrøde for at undgå utilsigtede resultater Argentina står for 20% af GMO-majsproduktionen Der fældes regnskov for at inddrage nye arealer Hvad sker der, når jorden er udpint Argentina er ikke længere selvforsynende Hvilke konsekvenser får det for andre GMO-producenter

Efter-holdning: Der kan ses et mere nuanceret billede 13. GMO-laks vokser hurtigere og klarer sig bedre ved parring – men har større dødelighed 14. Mærkning af produkter, hvori indgår dyrkede GMO 15. Ikke-mærkning af kød, hvor dyret har fået GMO-foder Efter-holdning: Der kan ses et mere nuanceret billede ”Tingene skal tænkes nøje igennem før en GMO-vare produceres” (Fiona)

Gør viden så en forskel på elevholdninger og elevargumenter? …sikke noget……. undervisning! Kan denne metode bruges som en måde at arbejde med naturvidenskablige projekter?