Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Social kapital – rig på relationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
”Kaldet til kærlighed”
Velkommen.
Musik: Nightengale Serenade
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Intern kommunikation PR og presse
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
Vejlederens kommunikation
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Gruppevejledning på tæt hold
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan man bekæmper mobning
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen! Frivilligkonference 2013 Jes Jessen Lone Bang-Møller 13.50 Introduktion Lidt om metoder

Program Hvorfor skal vi samarbejde? Hvad er forudsætningerne for et godt samarbejde? Afstemning af forventninger til hinanden Om at have en god dialog Når vi kommer hjem…….

Værdigrundlaget og samarbejdet Det kristne livs- og menneskesyn betyder, at vi først og fremmest skal have fokus på andre (kristen næstekærlighed): Hvordan hjælper vi andre (kollegerne) til ”at blomstre” og trives? Give støtte, anerkendelse og vise omsorg for de andre Vi har hver især et ansvar for at andre lykkes ved at vise tillid, være åbne, være oprigtige og have indlevelse Vi skal også elske os selv, dvs ikke være selvudslettende, men byde ind med vores evner og kompetencer M.a.o.: Vi skal samarbejde fordi, det har vi pligt til! Andre er f.eks. her de andre frivillige, kollegerne

Erfaringen og samarbejdet Erfaringen viser at samarbejde Giver de bedste resultater Får hverdagen til at fungere bedre Giver større arbejdsglæde Gør at vi er mere motiverede Gør at vi bedre udnytter alles evner M.a.o.: Vi skal samarbejde fordi det ”ka’ betål se” – og det gør det meget sjovere

Forudsætninger for et godt samarbejde Fælles mål Vide, hvem der har hvilke roller, ansvar og opgaver Udnytte den enkeltes stærke sider Medindflydelse (ikke nødvendigvis medbestemmelse) Klare rammer Interesse og anerkendelse Godt socialt samspil 15.10

Evaluering af, om vi har gode rammer for samarbejde Forudsætninger Det er helt klart opfyldt Det skal vi vist har arbejdet med Vi har et klart mål og vi ved, hvad det er Vi ved præcis, hvem der har hvilke opgaver Vi sørger for, at alles evner udnyttes Vi har mulighed for at sige vores mening og der bliver lyttet Der er klare rammer fht deadlines, vagtplaner, kompetencer mm Leder/kontaktpersoner i BKD er gode til at vise interesse for vores arbejde Vi er gode til at give hinanden anerkendelse Vi har et godt samspil og vi har det hyggeligt Afhængigt af, hvad de kan nå. Evt. kun et par minutter individuelt. Udfyld individuelt Afstem med kolleger Tag det evt. op derhjemme

Hvad er dine motiver Øvelse: Hvorfor er du frivillig? (mål, motiver, drømme for det frivillige arbejde) Tænk over det enkeltvis 2 min. Del jeres tanker med hinanden – 2 og 2 6 min. 15.25

Hvorfor er du frivillig? Anne Anders Alex Motiv Ønsker at få nye venner blandt de andre frivillige Ønsker at gøre en forskel gennem frivilligprojektet Ønsker at dygtiggøre sig/få noget på CV’et Verdensbillede De andre er ikke interesserede i socialt samvær De andre går mere op i hinanden og sig selv, end dem vi burde hjælpe De andre lytter ikke, hvis jeg prøver at dele ud af min viden Etos (bedømmelse af de andres karakter) Jeg savner et sammenhold Jeg synes, mange af de andre er her af forkerte grunde Jeg savner anerkendelse for de ting, jeg kan 15.40 Camilla Steskow: Frivilliges forskelligheder – hvordan man kan fostre et holdbart team i frivillige organisationer, 2012.

Hvad kan der ske? Skuffelse Frustration Folk stopper Mister respekt – for hinanden og for projektet Konflikter

Forventningsafstemning ”I et optimalt team ved man, hvor man har hinanden, og hvad man kan forvente af hinanden, også på et praktisk plan” 1 Fælles formål og fælles arbejdsmål Lave fælles ”spilleregler” Hvorfor er du her? Hvad er rigtigt vigtigt for dig? God omgangstone (jeg-sprog, ikke du-sprog) Man spørger i stedet for at formode 1: Skårhøj og Kappelgård: ledelse af frivillige, 2011

Om at have en god dialog Diskussion handler om at overbevise den anden Dialog handler om at blive klogere sammen at finde en løsning i fællesskab God dialog forebygger konflikter

Øvelse Gå sammen 4 og 4 A: I skal have en helt ny varegruppe ind i butikken – hvad skal det være? eller B: I skal planlægge en weekendtur med brugere – hvor skal den gå hen og hvordan skal den foregå? Første runde: I har ”diskussionshatten” på. 5 min. Anden runde: I har ”dialoghatten” på. 5 min. Oplevede I en forskel? 16.00 Diskussionshatten: det handler om at overbevise de andre om min holdning Dialoghatten: Det handler om at lytte og finde en fælles løsning

Dialogens kerne: Share, dare, care Share – om at dele viden Når alle er klar over, at vi tilsammen er klogere end hver enkelt Dare – om at problematisere sig selv og andre Når man tør vedkende sig sine begrænsninger, dvs når alle er indstillet på at løbe den risiko, der ligger i at blive klogere sammen Care – om at ville den anden det bedste Når alle bidrager til at skabe en medspiller-kultur Springes evt over

God dialog kræver gode evner At vise ægte interesse for den, der taler At spørge for at blive klogere At kunne indleve sig i den andens synsvinkel At gå op i helikopteren At fremlægge sine synspunkter til undersøgelse At bruge jeg-budskaber At sige sine iagttagelser At sige sine følelser At checke sine forestillinger At sige sine ønsker om ændret adfærd At være afslappet parat og at bruge sin humor

Når I kommer hjem…… Til overvejelse Individuel eller gruppe Er der områder eller eksempler i dagligdagen, hvor samarbejdet godt kunne være bedre? Hvad skal ændres for at give et bedre samarbejde? Hvordan kan du/I gribe det an, når du/I kommer hjem? Notér ned 5 min. I skal ikke sige det højt bagefter