Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Hvordan bruger vi hans og sin?
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
I er verdens lys Det skal handle om lys i dag og om det at være et lys. Her i efteråret og hen over vinteren, så er lyset noget af det vi allernemmest.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Psykoedukation til unge i OPUS
Bokstav børn.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Computerens anatomi.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Dansk 1. klasse.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Har du også en af disse dage?
For nydlig kl foran hoveddøren. En fyr følger sin veninde hjem. Lige ankommet og udveksling af godnatkys, får ham til at føle sig en smule opstemt.
Hvad gør livet så værdifuldt?
En ganske from historie….
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lærings- og praksisfortælling
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Børn med en anden forståelse
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå omfanget af Daniels udfordringer. Vi håber med denne side at kunne give et bedre og tydeligere billede, som måske kan medvirke til større forståelse. Trods Asperger syndromet kan Daniel rigtig mange ting, og klarer sig på nogle områder bedre end gennemsnittet af hans jævnaldrene. Der hvor Daniel har sine udfordringer er: Et smil er ikke altid sandheden Daniel ved hvad der forventes at han skal kunne, så derfor forsøger han at please alle ved at smile, være glad og deltagende – selvom han bliver stresset eller får det dårligt. Selv mindste detalje er planlagt Daniel har brug for at have skemalagt alle aktiviteter for hele dagen, selv hviletid. Han stresser når han ikke ved hvad der skal ske eller hvor lang tid tingene tager. Jo mere skemalagt tingene er, jo bedre har Daniel det. Manglende tidsfornemmelse gør det nødvendigt med et specielt ur som tæller ned til næste aktivitet for ham. Småt er godt Daniel har det svært socialt og det er derfor hårdt for ham at være sammen med andre mennesker – selv hans familie. Jo flere mennesker jo mere stress for Daniel. Det kan være svært at indgå naturligt i sociale sammenhæng, og derfor kan Daniel virke lidt kunstig i sin adfærd. Ligesom han har ting som han i perioder er ekstremt optaget af, og derfor snakker meget om. Kun meget lidt er en selvfølge Daniels hjerne arbejder på højtryk for at udføre selv de mest almindelig ting i hverdagen. Han bruger 90% af hjernens kapacitet til ny læring og 10% på automatiseret funktioner, hvilket er lige modsat os andre. Det gør rutiner og genkendelighed ekstra vigtigt for ham. Ting er altid hvad de er Daniel har ingen forestillingsevne og kan derfor ikke se en pind som et gevær. Al leg er derfor begrænset til spil/lege som er foruddefinerede med regler/rammer. Daniel er også bogstavelig, og er meget optaget af korrektheden af det talte og skrevet. En anden oplevelse Daniel oplever verden i fragmenter, og ser detaljen frem for helheden. Samtidig er hans følelser forsinket i forhold til situationen. Dette gør at han ikke altid kan se sammenhængen i situationen eller aflæse andres følelser rigtigt. Sanseapparatet er umodent og det giver ofte Daniel gener fra tøj, berøring mm. Ligesom lys er ubehageligt. Det er bare for sjov Daniel ønsker at være med hvor der sker – sammen med de ”seje”. Det betyder at Daniel gør ting, som bare er ”for sjov”, selvom det ikke er spor sjovt for dem det går ud over. Daniel ved rationelt godt bagefter, at det var helt forkert, men han kan bare ikke se det når det står på. Daniel er sårbar, og vil, når han får det dårligt, have tendens til at blive depressiv, opleve voldsomme mareridt, have udpræget angst for specielle ting eller dyr og have øget tvangshandlinger. Det at have Aspergers er et handicap, som Daniel altid vil have. Ligesom det for en blind er altafgørende at have en førerhund for at klare sig i hverdagen, vil Daniel altid have brug for støttefunktioner. Jo bedre han bliver støttet og hjulpet jo bedre vil han kunne klare sig selv nu og senere. I vil opleve at Daniel har sit ”kit” af hjælpeting med når vi er sammen, og at han til tider har brug for at trække sig. Vi håber på jeres forståelse og opbakning til vores arbejde med Daniel. Spørg bare løs. De bedste hilsner Luca og Annette