Bruges efter behov som ”velkomst”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Ørestad Skoles værdier
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Lærerprofessionen - en definition.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Bruges efter behov som ”velkomst”
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bruges efter behov som ”velkomst”

Velkommen til Vores børns skole – på nettet  Formålet med dette kursus er at give skolebestyrelsen en fælles platform for arbejdet og samarbejdet. Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte

Plakat der hænges op til hvert møde! Vi voksne, er her for børnenes skyld!!!

Benedikte Ask Skotte Praktisk landmand, svinebesætning gennem 13 år Cand Agro, Landbohøjskolen Landbrugsskolelærer, Høng Landbrugsskole Erhvervspædagogisk grunduddannelse Diplomuddannelse i ledelse Skolebestyrelsesformand gennem 14 år, (lille skole på landet og overbygningsskolen) Næstformand i Skole og Forældre 2005-2008 Formand i Skole og Forældre fra 2008- www.skole-forældre.dk

Fem gode grunde Malthe, 20 år, folkeskole,10. kl. på efterskole,- nu i gang med uddannelse til Landmand, militærtjeneste og herefter mekaniker Kaare, 18 år, folkeskole, privat skole, efterskole 10.kl,- nu HTX, vil være ingeniør Ellen, 16 ½ år, folkeskole, nu10. kl på efterskole , overvejer dyrlæge Kamma, 15 år, folkeskole, nu 9. kl, efterskole i 10. kl, overvejer arkitekt Thyge, 13½ år, nu 7.kl, vil have 10. klasse i USA og vil være mekaniker www.skole-forældre.dk

Skole og Forældre Foreningen er forældrenes vagthund, der overvåger, at Folkeskoleloven bliver overholdt – i ord såvel som i ånd.

Hvem er Skole og Forældre Forældreorganisation der gerne vil påvirke samarbejdet mellem hjem, skole og samfund skolebestyrelsernes indflydelse på folkeskolens arbejde forældrenes indflydelse på og ansvar for skolens arbejde skolepolitiske holdninger i offentligheden, samt påvirke lovgivningen i spørgsmål om skolepolitik Enten direkte eller gennem fx Publikationer, kurser, Skolebørn og Forældrerådgivningen Yder rådgivning til skolebestyrelser Skole og Samfund er en forældreorganisation der gerne vil påvirke de skolepolitiske holdninger i offentligheden, samt påvirke lovgivningen i spørgsmål om skolepolitik Skole og Samfund modsvarer fx Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og KL. Dette vil vi gerne gøre gennem fx publikationer, kurser, skolebørn og Forældrerådgivningen. Forældrerådgivningen er en telefonlinje hvor man som forældre kan få hjælp i specifikke sager, hvor man er kørt fast i forhold til skolen. Skole og Samfund rådgiver også skolebestyrelserne i deres arbejde bl.a. i forhold til lovgivning mv. samt omkring samarbejdet i skolebestyrelsen. Vi ser Skole og Samfund som forældrenes vagthund, der overvåger, at Folkeskoleloven bliver overholdt i ord såvel som ånd.

Skoleintra,- set som forældre, skolebestyrelse og ”Skole og Forældre”.

Skoleintra Vi har et redskab som vi kan bruge i en verden der er digitaliseret, med kommunikation og information. Men er vi gode nok til at bruge det? www.skole-forældre.dk

Forklaring…. www.skole-forældre.dk

En forældres mailboks… www.skole-forældre.dk

Nødvendige og mindre…. www.skole-forældre.dk

1. klik www.skole-forældre.dk

2. klik www.skole-forældre.dk

3.klik Klik på flag Skolens hjemmeside www.skole-forældre.dk

Kommentarer… ”Vi aftaler af DU klarer forældreintra…” ”Hvorfor skal forældreintra være sværere at komme ind på end NASA´s hemmelige dokumenter?” ”Hvorfor skal jeg vide….?” www.skole-forældre.dk

Kan vi få aktiveret, mobiliseret og involveret forældrene i højere grad, end vi gør i dag… ….med redskabet: SkoleIntra?

Skolebestyrelsen,- hvad skal vi… Præsentation Information Inspiration Samle kontaktforældre Involvere forældre Gøre vores børns skole til ”VORES SKOLE” Skabe ejerskab! www.skole-forældre.dk

Forældre på skolen! Skolen og bestyrelsens bagland

Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. § 2. Folkeskolen er en kommunal opgave. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål. Folkeskoleloven er faktisk unik i sin udformning. Ingen andre lande har en folkeskolelov der indledes på denne måde. At det er folkeskolen der i samarbejde med forældrene …… er ikke en tilfældig formulering. Det lægger nemlig ansvaret på skolen om at være den inddragende part i samarbejdet. Dette er naturligt idet skolen jo er samlingsstedet for eleverne og forældrene. Det fratager dog ikke eleverne og forældrene et ansvar for at lade sig inddrage og samarbejde omkring folkeskolens formål.

Forældre som ressource Virkningen af forældrenes engagement på elevernes kundskaber Professor Charles Desforges OBE www.dcsf.gov.uk/research/data/uploadfiles/RR433.pdf Eller på Skole og Forældres hjemmeside: www.skole-foraeldre.dk

Skolegang Færdigheder: f.eks: Holdninger: f.eks: Værdier: læsning Holdninger: f.eks: ansvarlighed udholdenhed Værdier: f.eks: medborgerskab læring

lo ach hi

Fælles mål – Et fælles ansvar Forældre kontra skole - Effekt på indlæringen Man kan spørge: Hvorfor inddrage forældrene? – Det skal skolen fordi: I England har man bl.a. undersøgt forældrene og skolens betydning for barnets læring og er kommet frem til disse tal. Forældrenes betydning er rigtig stor i indskolingen, jævnbyrdig i mellemtrinet og først i udskolingen tager skolen over. Derfor er samarbejdet omkring elevens faglige og sociale udvikling så vigtig. Baggrundsviden: Professor Charles Deforges – Exeter University, England – udarbejdede i 2003 en rapport for den engelske regering. Rapporten gennemgår den eksisterende engelsksprogede forskning vedr. forældrenes betydning for deres børns læring og konkluderer at forældrenes involvering har endnu større betydning for denne, end først antaget. Han var inviteret til Skole og Samfund/Danmarks læreforenings konference i september 2006, hvor vi lancerede materialet: Hvordan kan vores børn lære mere i skolen? – de 8 hæfter. Der er 1 (historie) mere på vej. Denne viden er sådan set ikke ny, men blev nævnt allerede i Per Schultz Jørgensens rapport om risikobørn fra 1996. Fra Sacker et al (2002) Professor Charles Deforges OBE

Tydelig besked til forældrene Du betyder noget! Start tidligt! Bliv ved! Vær bare interesseret!

Fordelingen af opgaver Lærerne ”viser undere” (Underviser) Forældrene træner, perspektiverer og støtter derhjemme Med guidning fra lærerne gennem eks. Elevplaner, forældresamtaler Individuelle samtaler ved skolestart Differentieret skole-hjem-samarbejde Positiv, anerkendende tilgang Tilbud om aftener for forældre der har spørgsmål til skolen, lektier, forældreskabet mm. www.skole-forældre.dk

Hvilke forældre har I? Computer-generationen Facebook Google Youtube www.skole-forældre.dk

Hvad ønsker VI som forældre? Hvad kan jeg gøre for mit barn? Hvad kan jeg gøre hjemme? Hvad skal jeg deltage i? Hvor kan jeg bidrage til skolens hverdag? Forældrebank Tag-et-barn-med-på-job Arbejdsgrupper under skolebestyrelsen Mm Let information Både tekst og billeder www.skole-forældre.dk

Forældrestøtte til børns skolegang www.skole-forældre.dk

Lektier og forældrestøtte Grundlæggende viser disse undersøgelser således at det ikke er kvantiteten af barnets lektiearbejde, der er afgørende for om barnet får et udbytte af lektiearbejdet. Det er kvaliteten af lektien og lektiearbejdet. www.skole-forældre.dk

Træneren www.skole-forældre.dk

Links til matematik på Youtube www.skole-forældre.dk

Viden om på DR.dk www.skole-forældre.dk

”Home” af Yann Arthus-Bertrand www.skole-forældre.dk

Involvering af forældre i klassen Skolen tænke på forældre som en aktiv ressource for deres og andre børns læring Hvem er de andre forældre? Billeder  Skolen kan skabe en aktiv platform for klassens forældre Udveksle erfaringer,- links til aktiviteter Oploade besøg Se hinanden som inspiration Gøre hinanden opmærksom på lokale tilbud Spontane ture og aktiviteter www.skole-forældre.dk

Kontaktforældre GABBBB….. Eller hvad?

Kontaktforældre Kontaktforældre er ikke som skolebestyrelsen indskrevet i lovgivningen! Mange steder er der principper omkring deres rolle Klassens kontaktforældre: Afklare gensidige forventninger: forældre - lærere – kontaktforældre Lave et netværk i klassen Tovholder klassen Klare aftaler om hvad man skal som kontaktforældre Skolebestyrelsens bagland www.skole-forældre.dk

Kontaktforældrenes idébank Hvad gør man i bh.kl? 1.klasse? 2.klasse?.... Hvilke arrangementer kan man lave? Hvordan planlagde I det? Hvem har kontakten? www.skole-forældre.dk

Involvering af kontaktforældre Skolen tænke på kontaktforældre som en aktiv ressource for klassens sociale liv og børnenes læring Hvem er de andre kontaktforældre? Billeder  På tværs af årgangen og årgangene… Skolen kan skabe en aktiv platform på Skoleintra for kontaktforældrene på skolen Udveksle erfaringer,- links til aktiviteter Oploade besøg Se hinanden som inspiration Gøre hinanden opmærksom på lokale tilbud Spontane ture og aktiviteter www.skole-forældre.dk

Inspiration til kontaktforældrene… Sammen mod mobning www.sammenmodmobning.dk Forældre på banen (forebyggelse af kriminalitet) www.dkr.dk Trafikpolitik på skolerne www.sikkertrafik.dk www.skole-forældre.dk

Hjemmesider med inspiration www.skole-forældre.dk

Altså….  Vær bevist om, hvad vi vil med Skoleintra på den enkelte skole Lav en tydelig introduktion til alle forældre af Skoleintra Se Skoleintra som et aktivt redskab, ikke kun til information, men til at involvere forældrene Lav en aktiv portal på Skoleintra for kontaktforældrene Tænk på at det ikke er forældre der er de drivende, men at skolen er nød til at påtage sig en aktiv rolle www.skole-forældre.dk

Tak for nu! Benedikte Ask Skotte: Mobil:22574988 Mail: benedikte@askskotte.dk Skole og Forældre Kvægtorvsgade 1 1710 København V Telefon: 3326 1721                                 Telefax 3326 1722 email: post@skole-foraeldre.dk Telefontid alle hverdage kl. 9.00-14.00   www.skole-foraeldre.dk

Tak for opmærksomheden 

Vores børn – Vores skole Skolens rejsehold besøgte 18 skoler …men hvad med resten?  www.skole-forældre.dk