NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Vision for turismen i ASHF Ved Peter Kvistgaard, Aalborg Universitet og Turismeforum.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
It-ledelse for ikke-it-chefer
Innovation i byggeriet Debatmøde ”Research is the process of turning money into knowledge. Innovation is the process of turning knowledge into money.
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Forskning i affald og ressourcer
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
Forretningsmodel.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Potentialevurdering.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Regionshospitalet Hammel Neurocenter Hospitalsenhed Midt "Hvad er udfordringerne og perspektiverne set i praksis?" ved ledende terapeut Lis Kleinstrup.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Oplevelsesmæssige potentialer ved den midtjyske vestkyst Udfordringer og indsatser Matias Jørgensen & Henrik Halkier Tourism Research Unit
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Syddanmarks position og rolle i det nye nationale turismesystem Professor Henrik Halkier 1. Hvad kan Syddanmark bidrage med? 2. Hvordan.
Lederkonferencen 9. juni 2010
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Henrik Riisgaard1 Økologiske Grundbegreber. Henrik Riisgaard2 Kursets undervisere Henrik Riisgaard, AAU –Studieadjunkt –Koordinerer miljøvidereuddannelse.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Revitalisering og videreudvikling af den faglig-strategiske ledelse Den 24. februar 2015 Søren Barlebo Rasmussen
Firmaidrættens prioritering af aktiviteter og ressourcer Resultater af spørgeskemaundersøgelserne Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
VÆKSTSTRATEGI FOR KYST- OG NATURTURISMEN I DANMARK.
Fra vision til handling
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
Oplevelser og afledte effekter
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Samskabelse gennem et Bynetværk
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Seminar om fællesstrategi for forskningen i Grønland.
Højtuddannede og Vækst
Præsentationens transcript:

NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske valg: Oplevelser og målgrupper 3. Organisatoriske udfordringer: Koordination Professor Henrik Halkier Tourism Research Unit Aalborg Universitet

DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Naturens diskrete charme  en ressource lige uden for døren  mulig appel til mange målgrupper turister, landliggere, borgere/tilflyttere Produktion af naturoplevelser  investering/afkast ofte adskilt  koordination mellem aktører en udfordring  benyttelse/beskyttelse adskilt organisatorisk

DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Turisters efterspørgsel efter naturoplevelser  scorer konsekvent højt i brugerundersøgelser  men kan betyde mange forskellige ting

DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Turisters efterspørgsel efter naturoplevelser  scorer konsekvent højt i brugerundersøgelser  men kan betyde mange forskellige ting Produktion af naturoplevelser  ‘gratis naturglæder’ omgivet i højtløns-økonomi  ‘gør-det-selv’ ferie som dansk forretningsmodel  aktuel vækstplan: value for money (service-kvalitet, innovation)  Geopark Vestjylland vil kunne bidrage til ny turismeudvikling

STRATEGISKE VALG Oplevelser og målgrupper Mange forskellige naturoplevelser  aktiv/passiv deltagelse  indre/ydre stimuli

STRATEGISKE VALG Oplevelser og målgrupper Mange forskellige naturoplevelser  aktiv/passiv deltagelse  indre/ydre stimuli Hvilke brugerprofiler?  lokale/danske/internationale  forskellige grader af bruger-interesse

KOORDINATION Den centrale organisatoriske udfordring Geopark Nordvestjylland Organisationer og foreninger Virksomheder Borgere KommuneRNE prioritering investering satsning gøre forskel 'gratister' marked

NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske valg: Oplevelser og målgrupper 3. Organisatoriske udfordringer: Koordination Professor Henrik Halkier Tourism Research Unit Aalborg Universitet

DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Geo- turister Edu- tainment- turister Enter- tainment- turister Ligeglade turister Faldende geo-interesse Stigende antal gæster