NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske valg: Oplevelser og målgrupper 3. Organisatoriske udfordringer: Koordination Professor Henrik Halkier Tourism Research Unit Aalborg Universitet
DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Naturens diskrete charme en ressource lige uden for døren mulig appel til mange målgrupper turister, landliggere, borgere/tilflyttere Produktion af naturoplevelser investering/afkast ofte adskilt koordination mellem aktører en udfordring benyttelse/beskyttelse adskilt organisatorisk
DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Turisters efterspørgsel efter naturoplevelser scorer konsekvent højt i brugerundersøgelser men kan betyde mange forskellige ting
DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Turisters efterspørgsel efter naturoplevelser scorer konsekvent højt i brugerundersøgelser men kan betyde mange forskellige ting Produktion af naturoplevelser ‘gratis naturglæder’ omgivet i højtløns-økonomi ‘gør-det-selv’ ferie som dansk forretningsmodel aktuel vækstplan: value for money (service-kvalitet, innovation) Geopark Vestjylland vil kunne bidrage til ny turismeudvikling
STRATEGISKE VALG Oplevelser og målgrupper Mange forskellige naturoplevelser aktiv/passiv deltagelse indre/ydre stimuli
STRATEGISKE VALG Oplevelser og målgrupper Mange forskellige naturoplevelser aktiv/passiv deltagelse indre/ydre stimuli Hvilke brugerprofiler? lokale/danske/internationale forskellige grader af bruger-interesse
KOORDINATION Den centrale organisatoriske udfordring Geopark Nordvestjylland Organisationer og foreninger Virksomheder Borgere KommuneRNE prioritering investering satsning gøre forskel 'gratister' marked
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske valg: Oplevelser og målgrupper 3. Organisatoriske udfordringer: Koordination Professor Henrik Halkier Tourism Research Unit Aalborg Universitet
DANSK NATURTURISME Vigtig men udfordret Geo- turister Edu- tainment- turister Enter- tainment- turister Ligeglade turister Faldende geo-interesse Stigende antal gæster