Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang…
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Udvikling af beboerdemokratiet
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Research light om Værestedets betydning Sted: Forår-sommer 2012.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
Høje-Taastrup Kommune og Facebook Transnationalt møde Kristiansand – Høje-Taastrup 17. april 2013.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Seniorsurf-dag 2012 Evaluering. Antal besøgende på Seniorsurf-dagen Gennemsnitligt besøgstal pr. sted: 17,8 Antal undervisningsteder: 462 Opregnet besøgstal.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Nyt administrationssystem
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Præsentationens transcript:

Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi og Holbæk kommunes overordnede kanalstrategi målet er at øge borgernes digitale færdigheder via bedre digitale kvalifikationer og kompetencer 2-årigt projekt fra 1. september 2012 - 31. august 2014 bibliotek og borgerservice – i samarbejde med Ældresagen, aftenskolerne og datastuerne Projektgruppen består af undervisere fra bibliotek og borgerservice

It-undervisning & it-caféer Målgrupper & Indhold It-svage: ældre og andre, der ikke er fortrolige med brug af it It-modvillige: borgere, der af forskellige grunde ikke kan eller vil bruge selvbetjeningsløsninger Unge: er fortrolige med brug af nettet, men mange mangler viden om, hvordan de offentlige systemer er indrettet, og kan derfor have svært ved at bruge løsningerne Korte introduktionskurser af 2 timers varighed Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding På kurserne veksles mellem korte oplæg og opgaver ved pc, hvor borgerne selv kommer til tasterne. Der arbejdes ud fra faste manuskripter og opgaver, så en ensartet kvalitet sikres. Åbne it-caféer hvor man kan møde op og få individuel hjælp

Statistik Efterår 2012 Forår 2013 Efterår 2013 Ialt   Efterår 2012 Forår 2013 Efterår 2013 Ialt Antal afholdte kurser 36 34 45 115 Antal kursusgange (kom i gang og internet-kurser er fordelt på 2 gange) 46 44 61 151 Antal kursusdeltagere 350 469 546 1365 Antal It-caféer  7 11 13  31 Besøg i it-café 68 128 127 323

Uddrag af brugerevaluering, forår 2013 Samlet set angiver 91% af respondenterne, at de er enige eller helt enige i, at niveauet på kurset passede til dem. Der er størst tilfredshed med kurset ”Kom i gang med computeren”, hvor 98% af respondenterne har angivet, at de er enige eller helt enige i udsagnet. På kurset ”Digital selvbetjening” angiver 86% at de er enige eller helt enige.

Andre projektaktiviteter Aftenskoleundervisning AOF og LOF modtager tilskud fra projektet til at holde længerevarende IT-kurser. Undervisning i Ladegårdsparken For at nå ud til nogle af de grupper borgere, der ikke selv melder sig til kurser, har vi i 2013 i samarbejde med beboerrådgiverne afholdt 2 kurser i digital selvbetjening og 2 IT-caféer i Ladegårdsparken i Holbæk.   Forsorgshjemmet Karlsvognen Vi har i 2013 afholdt 4 digitaliseringskurser målrettet beboerne fra Karlsvognen. Udlån af It-café Når It-caféen i Holbæk ikke bruges af projektet, udlånes den til anden it-undervisning. I øjeblikket benytter Ældresagen caféen to eftermiddage om ugen, hvor frivillige underviser andre ældre. IT-hjælp til mindre virksomheder og foreninger

I støbeskeen.. IT-hjælp i eget hjem Nogle borgere har brug for undervisning i eget hjem, pga. fysiske eller psykiske handicap. Derfor vil vi gerne tilknytte en seniorjobber, der kan tage ud til borgerne. Desværre er det endnu ikke lykkedes at finde en person med de rette kompetencer. Vi håber, at det lykkes i 2014 at sætte gang i den del af projektet.   Unges brug af digitale løsninger I samarbejde med Ung Holbæk er der planlagt et fremstød fra februar 2014 for at øge unges kendskab til og brug af de digitale løsninger. Kompetencecentre Ultimo 2013 og primo 2014 vil vi give korte kurser i digital selvbetjening til kompetencecentrene i kommunen.

Fremtid???? Fortsat uafklaret om projektperioden forlænges, men administrationen har indstillet at den foreløbig forlænges med et år frem til september 2015 Besluttes af økonomiudvalg i løbet af foråret

Hvad har vi så lært? Borgerservice og bibliotek : To meget forskellige virksomhedskulturer: tager tid at ”familiesammenføre” Umagen værd: Supplerer hinanden Tværgående projektarbejde i Holbæk Kommune kræver godt kendskab til hele organisationen Kommunikation er en svær ting, især med kommunikationsafdelingen. Personlige møder frem for mail Datastuer og aftenskoler er meget forskellige Kursisterne nu er gennemsnitligt væsentligt tungere end for få år siden, kræver mere af os som undervisere, men vi kan gøre en forskel Biblioteket har via projektet opnået synlighed og goodwill blandt borgere og kommunal administration Strategi og analyse- samarbejde i forhold til evalueringer Kommunikation – annoncer