Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Lektion 8 Om input-markeder - med særlig vægt på arbejdsmarkedet
Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
De sidste undervisningstimer
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Fuldkommen konkurrence
Lektion 3: Nytteteori, producentteori og elasticiteter
Matematik i økonomi.
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
26.3 Variable omkostninger
Monopolistisk konkurrence
Lektion 6: Fuldkommen konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
Grundbegreb + Priselasticitet
Lektion 4: Forbrugeradfærd
Afløsningsopgave 2.
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Reduktion AM 2009.
10. Virksomhedens indtægter
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Effektivitetstabet (fig. 11)
HD 2009: Mikroøkonomi #4 Monopolistisk konkurrence og oligopol
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
1.lektion:Behovspyramide og markedet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Lektion 5 Monopolistisk konkurrence og oligopoler
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
HD 2009: Mikroøkonomi #extra Kommentarer til Afløsningsopgave 1
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Centrale kurver I det følgende finder i de mest centrale kurver, som det er godt at kunne udenad før eksamen. I et særskilt word dokument er der en liste.
Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence (og forbrugsteori)
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
Centrale kurver Sidste år udarbejdede jeg dette slideshow
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Konkurrenceforhold afsætning.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence Disposition 0. Nobelpris i økonomi… Monopolistisk konkurrence (og repetition) Gruppearbejde Oligopolistisk konkurrence Oligopolistisk konkurrence som spilteori Tilbagemelding på opgaver i indkomst- og substitutionseffekter Opsamling på feed-back Repetition af hvad eksamen går ud på ift. kurver og udledninger

0. Nobelpris i økonomi Hvornår markeder fungerer godt og mindre godt… (bemærk igen det snævre fokus på markeder – også i frontforskning) Hvad sker der med markeder, hvor den ene part har en viden, som den anden ikke har… (brugte biler…) Antagelsen om perfekt information? Teorien bruges til at blive opmærksom på: hvad hvis denne antagelse ikke holder? Hvordan fungerer sådanne markeder? Og hvordan kan man få dem til at fungere bedre? (Hvordan kan man afsløre den skjulte viden?)

1. Monopolistisk konkurrence Modellens vigtigste antagelser: Mange producenter på markedet, men: Produktvariation: Hvert firma producerer sit eget særlige produkt. Har en aftagende efterspørgselskurve (dvs. at en lavere pris fører til en øget efterspørgsel), og produktet er meget priselastisk (flad kurve), fordi der er nære substitutter. Prisvariation: Firmaet foretager sine beslutninger vedr. pris og mængde uafhængigt af sine konkurrenter og derfor baseret på egne (og ikke andres) efterspørgsels- og omkostningskurver.

1. Monop… og repetitionsspørgsmål Hvordan så efterspørgselskurven ud for den enkelte virksomhed under fuldkommen konkurrence? Hvorfor? Hvordan så den ud for industrien som helhed under fuldkommen konkurrence?

1. Monopolistisk konkurrence Figur 1, (i) trin for trin Hvorfor ser MC-kurven ud, som den gør? Hvorfor påvirkes den ikke af konkurrencesituationen? Hvorfor ser ATC-kurven ud, som den gør? Efterspørgselskurven var som sagt flad Hvad sker der, hvis virksomheden øger sin pris lidt? Eller sænker?

1. Monopolistisk konkurrence I et givet punkt udtrykker MR-kurven, hvordan omsætningen påvirkes, hvis prisen eller mængden ændres. Jo mere man øger produktionen/mindsker prisen – jo mindre tilvækst i omsætning Og man stopper, når MC = MR Hvorfor? Ren profit – det blå

1. Monopolistisk konkurrence Figur 1 (ii): Ren Profit tiltrækker flere leverandører Øget udbud og lavere pris (udbudskurven bliver mere lodret og skydes til venstre) Profitten forsvinder, og virksomhedens produktion falder Producerer ikke længere, hvor gennemsnitsomkostningerne er lavest

Figur 9-1: Ligevægt for en typisk virksomhed under monopolistisk konkurrence Ren profit tiltrækker nye producenter hvorved efterspørgselskurven rykker til venstre Overskudskapacitet (qC - qL) -> manglende udnyttelse af stordriftsfordele

1. Monopolistisk konkurrence Er den overskydende kapacitet ikke udtryk for ressourcespild? Eller er det bare mangfoldighed i vareudbudet, som ’koster’? Hvorfor hedder det monopolistisk konkurrence? Det refererer til (ii). Kan I finde nogen eksempler på monopolistisk konkurrence? (Bortset fra restauranter – jeg kan ikke…).

2. Gruppearbejde opgave 2, p. 76 i ’Eksamens- og prøveopgaver’ Lav en skriftlig besvarelse, som I afleverer til mig i dag, og som jeg kommenterer på i en senere lektion Bemærk i øvrigt – ofte eksamensopgave i markedsformer (fuldkommen, monopol osv.)

3. Oligopolistisk konkurrence Modellens antagelser: Få, men konkurrerende virksomheder -> at man iagttager hinanden priserne er administrerede produkter er differentierede Hvordan kan man se og måle, at der er oligopolistisk konkurrence i virkeligheden?

3. Oligopolistisk konkurrence Hvorfor opstår store firmaer, som så bliver oligopoler? - naturlige og firmaskabte årsager Hvordan kan oligopoler undgå entry? variere på deres kærneprodukt i en uendelighed og derved have en hel serie af produkter skabe høje faste omkostninger (reklame, at man er nødt til at have mere end et produkt) løbende at udvikle nye produkter og være i front teknologisk Hvad går teorien om ’contestable markets’ ud på? (’markeder, som kan anfægtes’) - At der er så let adgang til markedet, at det holder oligopolerne i skak (lav ren profit da adgang ellers for attraktivt)

3. Oligopolistisk konkurrence Er oligopoler et samfundsøkonomisk problem? Skal man søge at skabe fuldkommen konkurrence? Er det muligt? Hvad er problemet ved oligopoler?

4. Oligopolistisk konkurrence som spilteori Konkurrence eller samarbejde? Hvis alle virksomhederne samarbejder => samarbejdsløsning = monopolstatus, jfr. teorien om karteldannelse (ulovligt) Hvert oligopol har incitament til at bryde samarbejdet => endnu større ren profit Ingen samarbejde => en ikke-samarbejdsligevægt = Nash-ligevægt

Figur: 9.2: Samarbejde eller konkurrere – og Nash-Ligevægten

5. Gruppearbejde Opgave 1, p. 203 – den er svær. Den skal læses på den måde, at i (i) hvis A vælger at være passiv og X at være aggressiv, så får A 50 og X 150. I skal finde ud af, om der er en dominerende strategi for begge virksomheder, og om der er ligevægte Opgave 6 – her skal I finde ud af, hvorfor ikke-prismæssig konkurrence (definer begrebet først) er vigtig, når få virksomheder konkurrerer.

6. Indkomst- og substitutionseffekt Jeg har ikke rettet opgaverne… (beklager skrivefejl i to første opgaver…). Men skimmet svar… flere fejl end jeg havde regnet med… Repetition af Engel-kurven (p. 74)

6. Indkomst- og substitutionseffekt Nogle udvalgte sande: En inferiør vare er en vare, hvor efterspørgslen direkte falder, når indkomsten stiger. Inferiøre varer var en gang normale varer, men fordi vi er blevet rigere, er vores efterspørgsel efter dem lavere i dag, end de var, da vi var fattigere. En normal vare er en vare, som er mere almindelig end inferiøre varer.

6. Indkomst- og substitutionseffekt Efterspørgslen efter en normal vare stiger, når indkomsteffekten er positiv, men ofte stiger efterspørgslen mindre, end det indkomsten stiger. Det afgørende er, at der er en positiv sammenhæng. Når indkomsteffekten er negativ, vil efterspørgslen efter inferiøre varer – alt andet lige - stige. Når prisen falder på en vare, vil efterspørgslen efter den stige – både som følge af indkomst- som substitutionseffekten.

7. Opsamling på feed-back Ikke kedeligt… Gruppearbejde godt Lav gruppearbejde om eksamensopgaver Bruge danske begreber Flere skriftlige svar på opgaverne Diskussionerne på klassen forvirrer Undgå spørgsmål uden svar… (svar på tavle!) Godt ikke kun pensum og bog Hvad med alle kurverne?

8. Om eksamen og kurver Skriftlig eksamen – se eksamenshæftet Mundtlig eksamen: I bestemmer selv hvilke (og hvor mange) kurver, I vil bruge i jeres projekt (og gør det kun, når det er relevant – undgå påklistrede kurver) Jeg formulerer et 15 minutters spørgsmål, hvor der ikke pludselig dukker kurver op, jeg ikke har gennemgået Ikke interesseret i udledninger af kurver (ikke et matematikfag), men økonomisk brug af… Centralt: at kurverne ikke blokerer for læsningen (p.s. bruger I bogens hjemmeside?)