Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
National konference for VUM superbrugere
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Evaluering af CSUSA’s besøg på eliteidrætsgymnasierne i uge 43.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
12 SEPTEMBER 2012 VELKOMMEN TIL BRUGERSEMINAR Velkommen til brugerseminar 2012 Odeum gruppen.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Skabelon til strategisk plan
Innovation og iværksætteri
Merlivs seminar 27. August 2008
Udviklingsplaner Sønderborg
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Projektlederens rolle(r)
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Relationer – børn og voksne
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Skole- og Kulturforvaltningen PLANLÆGNING AF BM-UNDERSØGELSE (2011)
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Formålet med dagen Styrke Handicaprådenes samarbejde og indflydelse i kommunerne Ny viden, erfaringsudveksling og inspiration til det fremtidige arbejde.
Beskæftigelsesregion Midtjylland Møde om det kontrollerede forsøg Mentor til udsatte unge torsdag den 24. maj 2012.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Årskursus i Hjertemotion
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Formiddag Kort Intro Kommune Pitches (hjemmeopgaver) Præsentation af Copenhagen Solutions Lab Handlingsplan Strategiarbejde 1: Kortlægning af.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Nøgletal for Beskæftigelsesreformen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Fra anledning til udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Overview challenges the methodology -short version
Præsentationens transcript:

Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide Alternative title slide. Image size: 7,97 cm x 25,4 cm or 301 x 960 pixels

Dagens målsætning I skal gå herfra og føle jer klar på processen Ideer til forberedelse af uge 6 Ideer til forberedelse af alt det der kommer efter uge 6 Få inspiration til hvordan I kan organisere jer lokalt ....og så ses vi jo allerede igen til januar i lidt mindre grupper

Program 10.00 –Program, undersøgelsens forløb, præsentationsrunde 10.35 – Øvelse (der er lavet grupper) 11.15 – Opsamling på øvelse 11.35 - Skema 12.00 - Frokost 13.00 – Manual, erfaringer fra 2011 og kaffepause 14.10 – Kort gruppediskussion 14.40 - Opsamling og afslutning 15.00 - Vi ses til kurser i januar

Hvad er det egentlig for et tog, jeg er steget ombord på Intro. og proces (13. nov) Hvordan kan vi bruge hinanden Ideer til organisering Gode erfaringer Analyse og arbejde i SurveyXact (Kbh. 15 og 22. januar, Aar. 16 og 23) Hvordan arbejder vi under indsamlingen Analyse. Fokus på nemt arbejde med tekstsvar og at klæde jer på, hvis analyserer selv Resultater og indsatser (4. april) De nationale resultater præsenteres og diskuteres Workshop, hvor vi samler biblioteker med fælles udfordringer Implementering (23. maj) Nu er det med at holde fast i forandringerne Inspiration og redskaber til at handle på resultaterne Lokal organisering Materialer; skema, manual, flyers Skemaet er testet lokalt Indsamling Evt indtastning Lokal ‘produktionsplan’ Rapporter nationalt og lokalt Plan for kommunikation Handlingsplaner Organisering i forhold til resultater Forbedringsindsatser

42 kommuner, Hvem er med? Content slide Content slide

Kommuner, der er med i dag Albertslund Assens Ballerup Brønderslev Dragør Egedal Faurskov Faxe Fredensborg Gentofte Glostrup Guldborgsund Haderslev Halsnæs Helsingør Herning Hillerød Holbæk Høje- Taastrup Kolding Lejre Lyngby-Taarbæk Middelfart Morsø Nordfyns Næstved Odense Randers Rebild Roskilde Rudersdal Silkeborg Slagelse Thisted Tønder Tårnby Varde Vejen Vejle Vesthimmerland Aabenraa Aalborg

Hvordan ser det ud på regionsniveau Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 11,28 cm x 10,78 cm or 426 x 407 pixels

Præsentation Kort Hvem er du og hvor er du fra? Hvad er det bedste der kan ske som resultat af undersøgelsen?

Kommunikation og handling Starte med slutningen Kommunikation og handling

Start med slutningen – Hvad skal dit bibliotek bruge resultaterne til? NOW THIS IS NOT THE END. IT'S NOT EVEN THE BEGINNING OF THE END" BUT IT IS, PERHAPS, THE END OF THE BEGINNING" Winston Churchill Lime green fact box Slide with lime green factbox

Hvilke typer forandring giver målingerne? Transformational Revolution Incremental Små skridt For, at det ikke sker for jer, skal I sørge for en sammenhæng mellem evaluering, slutprodukt og den forandring, I vil lave Kan I være proaktive? Hvor gennemgribende ændringer kræver resultaterne? Tuning Redefinering Tilpasning Genskabelse Proaktivt Reaktivt Tilpasset fra Nadler (et.al, 1995) og Hayes (2007)

Initiativer (Biblioteksvæsen, bibliotek) Action Plan template Resultater Action Plan Step 2 - Step 5 Generelt mål Hvordan ser I udviklingen i det generelle resultat Ansvarlige Deadline Initiativer (Biblioteksvæsen, bibliotek) Resultat 2013 Resultatet skal, Fastholdes Forbedres NPS / Tilfredshed .. … … … Step 3 Styrker, der skal bruges for at forbedre det generelle resultat … … … … … … Step 4 Udviklingsområder, der kan forbedre det overordnede resultat … … … …

Implementeringsworkshop – redskaber Step 1: Intro Introduktionens formål er at guide jer gennem en diskussionsproces og have værktøjer og ideer at tage med hjem I forhold til at skabe initiativer Målet er et lave en action plan for væsenet/biblioteket For at sikre at ‘action planen’ er brugbar er det vigtigt at inddrage alle i diskussionen lokalt/men vi øver os lidt inden Konklusioner skrives ned Step 2: Generelt mål Step 3: Styrker Step 4: Udviklingsområder Step 5: Action Plan Samlet national rapport Matrix enten lokal eller national (afhængigt af tilvalg) Hvor scorer I lavere end andre Se ‘Action plan’ fokus Hvad er dit og dit biblioteksvæsens umiddelbare indtryk Hvordan vil du gerne se resultaterne udvikle sig Hvad er Jeres styrker Hvordan kan I bruge styrkerne til at forbedre jeres overordnede tilfredshed Udviklingsområder for dit biblioteksvæsen/bibliotek? Hvad mener du er vigtigst at prioritere for at udvikle jer og hvilken strategi medfører det? Forslag til initiativer Hvam har ansvaret Hvad er deadline for forbedringer? Hvordan Udfyld efter step 2 Skriv ned i ‘action plan’ skabelonen hvordan du ønsker at det generelle resultat skal udvikle sig. Udfyld efter step 3 Baseret på matrix og sammenligninger udvælg styrker, I kan arbejde med for at udvikle resultatet Udfyld efter step 4 Ud fra resultaterne og jeres placering relativt til andre biblioteksvæsener og internt i biblioteksvæsenet identificer udviklingsområder Udfyld efter step 5 Biblioteksvæsenets/bibliotekets initiativer for at arbejde med resultaterne Ansvarlige Deadlines

Aims Grid Formål Interessenter Slutprodukt Succeskriterier Vi laver undersøgelsen for at kunne…’ Der kan sagtens være flere formål Interessenter Dem der får noget ud af undersøgelsen Interessenter definerer succeskriterier Slutprodukt Det, der skal afleveres til sidst – der kan være flere ting; personalemøder, rapporter, pressemeddelelser Succeskriterier Langsigtede mål, der beskriver opfyldelsen af formål

I grupperne Arbejde med Aims Grid for jeres biblioteksvæsen I er sat i 8 grupper, hvor der er mellem 7 og 5 personer Grupperne er lavet så I kan lære mest muligt af hinanden De gamle får friske øjne på det hele og de nye får gennemprøvede ideer Alle grupperne har mindst 1 erfaren tovholder Alle grupper har mindst 2 biblioteksvæsener, der har prøvet det før Alle grupper har mindst 2 nye biblioteksvæsener Alle grupperne har variation på tværs af CB områder

Skema Skema Hvad jeg skal bruge fra jer Lokale spørgsmål Content slide, with top bar image Content slide, with top bar image. Image size: 7,97 cm x 25,4 cm or 301 x 960 pixels

Skema Vi gennemgår kort skemaet sammen i forhold til hvordan vi bruger de enkelte elementer i analysen Det er langt – men vi kommer også til at vide meget (men hvis der er nogen, der kan blive enige om at skære nogle sider, så.... )

Hvad skal jeg bruge fra jer Navne på biblioteker/enheder Navne på evt. åbne biblioteker Håber iPad’en når rundt i løbet af dagen Vi målretter skemaet til jeres brugere ved hjælp af oplysningerne Og næste skridt Alle får et testlink primo december, hvor I skal tjekke at alle jeres biblioteker er med og at de er stavet rigtigt mv Lime green fact box Slide with lime green factbox

Lokale spørgsmål Følgende har valgt lokale spørgsmål Albertslund, Favrskov, Fredensborg, Guldborgsund, Helsingør, Holbæk, Kolding, Lejre, Middelfart, Morsø, Næstved, Silkeborg, Slagelse, Aalborg Husk at gå i tænkeboks derhjemmme i løbet af de næste par uger Jeg sender en mail i slutningen af ugen til jer omkring hvad I skal overveje

Vejledning og erfaringer fra deltagerne i ‘11 Manual Vejledning og erfaringer fra deltagerne i ‘11

Manualen Tips og tricks til undersøgelsen Vigtigste pointer Indsamling To links – i får dem sendt med vejledning til jeres IT-folk Flyer-skabelon (som I selv retter til lokalt) Papirskema-skabelon (som I selv retter til lokalt) Mindst 250 svar pr. væsen – mindst 50 pr. Enhed Kommunikation Hurtig rettet mod brugerene Hele tiden internt Eksternt

Manualen svarer på mange spørgsmål Men når der opstår noget undervejs så spørg eller brug de erfarne biblioteksvæsener til at få ideer til organisering, kommunikation og indsamling

Uge 6 Uge 5 sikre at links bliver sat op så de er klar til mandagen Sikre evt. flyers og papirskemaer Mandag – formiddag/eftermiddag Tirsdag - formiddag/eftermiddag Onsdag - formiddag/eftermiddag Torsdag - formiddag/eftermiddag Fredag - formiddag/eftermiddag Lørdag - formiddag/eftermiddag (Søndag) Uge 7 og frem indtastning – hvis I undgår det, har I det komplette data så snart indsamling er afsluttet

I grupperne Hvilke skridt kan I tage allerede nu for at sikre, at resultaterne bliver brugt til noget? Hvordan vil I gætte på at denne her ser ud, når vi mødes helt fremme til april?

Aktiviteter Til vi ses igen

Hvad skal der ske den næste måned Dem, der har tilvalgt lokale spørgsmål bliver kontaktet af mig Alle får et testlink til skemaet, hvor I kan tjekke om vi har fået de rigtige biblioteker med I skal have tjekket det i december Husk at melde jer til de næste workshops/kurser i januar Her kigger vi ind i maven på surveyxact, så det er ekstra vigtigt for de af jer, der selv skal arbejde med hele lokalanalysen Middelfart, Morsø, Lyngby-Taarbæk, Thisted, Tårnby Vi gennemgår også indtastning og sikrer os at I er helt klar til uge 6 Full slide image with white fact box Full slide image with white fact box

Hvad skal jeg selv huske at gøre Sikre at organisationen er på plads Sikre ressourcer (mandskab og maskiner) til uge 6 på alle de enheder, der skal være med Involvere så mange som muligt og have mindst en allieret på hvert bibliotek

Afslutning og spørgsmål Endslide. Endslide Louise Broe Sørensen, Manager, MBA, Cand.scient.pol og MA in Public Opinion Rambøll Management Consulting, SurveyXact mlbs@r-m.com, Mobil; 5161 7992