Planlægnings- og specifikationsarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Onsdag: Projektplanlægning.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
De sidste undervisningstimer
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen hos Juvel A/S
Dataopsamling og GPS-styring
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Projektplan Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at… Pas på…
Projektledelse i praksis med MS-Project
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
SEO PÅ AU.
Udførelses- og opfølgningsfasen
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Vores projektorganisering
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Det første ark i regnearket:
Matematik B 1.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
At deltage i projektarbejde
Fundamentale datastrukturer
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Virksomheden Modul 4. Agenda 1.Opsummering fra sidste gang 2.Business Models( gruppe 2-4) 3.HOME trin 2, Undersøgelse: Planlægning Buttom-up: - Målnedbrydning,
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Præ-projekt Planlægning Afslutning
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
[Projektnavn] Post mortem
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Planlægnings- og specifikationsarbejdet

Efter denne lektion skal du: Kunne lave en målnedbrydning for et mindre projekt Kunne forklare sammenhængen mellem estimat, ressourcer og projektplan Kunne identificere behovet for ressourcer til et givent projekt Kunne udføre funktionel dekomponering (”Work Breakdown”) Kunne lave en projektplan for et mindre projekt Kende milepælsplanlægning, GANTT-kort, væg-planer, kritisk-vej-teknikken og PERT-teknikken

Denne lektion X X X X FØR projektet besluttes Planlægn. & spec. arbejdet Udfø-relse Aflevering og eval. Drift & vedl.hold Denne lektion X Project Scope Management Project Quality Management Project Human Resource Management Project Time Management Project Cost Management 6. Project Communication Management 7. Project Risk Management 8. Project Procurement Management 9. Project Integration Management X X X

Et projekt kan have mange mål (fordelt på mange interessenter) Anvendelsesmål - Behovsopfyldelse - Relevante brugerfaciliteter - Let at anvende - Fleksibilitet - Styring/overblik Forretningsmål - Større markedsandele - Flere brugere - Mersalg/profit - Rationalisering - Opfylde lovgivning - Positiv cost/benefit Projektmål - Overholde milepæle - Produktindhold og kvalitet - Overholde budget - Optimere ressourcer - Medarbejderudvikling - Positiv proces Forvaltningsmål Let at vedligeholde Høj driftsstabilitet - Lav driftsøkonomi - Integrationsmuligheder Hvorfor gennemfører vi projektet ? Hvilken virkning vil vi opnå? Hvad er produktet? Hvordan måles succes'en?

Målanalyse: Formål, mål og succeskriterier Hvorfor gør vi det Hvordan gør vi det Hvilken effekt opnår vi Formål F.eks.: Samle, registrere og udstille livet i Roskilde Mål F.eks.: ved at arrangere udstillinger der viser interessante udsnit af livet i Roskilde Succeskriterier F.eks.: 20% flere besøgende

Hvor passer formål, mål og succeskriterier ind? Idé / FØR Formål Planlægnings- & spec. Mål Gennemførelse Drift Succeskriterier

Målanalyse - fremgangsmåde FORMÅL Formål Hvordan vil vi tilgodese formålet? Formål Formål Formål Formål Formål Formål Hvorfor skal vi løse opgaven? Projekt-mål Projekt-mål Projekt-mål Projekt-mål MÅL

SMARTE mål Et godt projektmål er SMART Specifikt Målbart Accepteret Realistisk, men ambitiøst Tidsfastsat

WBS for drivhus Kousholt (2008: 233)

”Regler” for WBS (Kousholt 2008: 231) WBS skal være overskuelig – skal helst kunne vises på én side Ikke have mere end tre niveauer. Er der behov for mere så lav et separat diagram herfor Faserne i projektets livscyklus kan bruges som første opdelingsniveau Inden for mange brancher findes standardiserede WBS’er

Planlægning er en del af projektledelsens kerneområder

Estimering og planlægning Estimering af timer til at løse opgave, samt til rådighed værende resurser danner baggrund for projektets plan. Planen angiver leveringer og datoer Forsøg helt at adskille estimering og planlægning

Usikkerhed Estimater er forudsigelser om fremtiden. Forudsigelser er behæftet med usikkerhed Regn altid med denne usikkerhed på ethvert estimat Eksempel: “Mit estimat er at det vil tage mellem 2000 og 2800 timer at løse opgaven” Skal du give et tal så giv medianen, dvs. det den forudsigelse der med lige stor sandsynlighed er over som under

Fra estimat til plan Estimér i timer så der ikke opstår tvivl om, hvad man taler om. En dag kan f.eks. være alt mellem 6 og 16 timer. En uge kan være fra 30 til 100 timer osv. Som omregningsfaktor kan evt. anvendes, at en gennemsnitlig personmåned i Danmark omfatter 18 arbejdsdage eller 135 arbejdstimer (ved arbejdsdage på 7,5 time).

Du er ikke effektiv ! - 7,5 time om dagen, 37 timer om ugen Effektivitetsfaktoren: Hvor meget tid arbejder hver projektdeltager effektivt på projektet. Det tager tid at læse post, deltage i afdelingsmøder, holde personalesamtale, læse fagtidsskrifter etc. Effektive arbejdstimer = Arbejdstimer * 70-80% Rådighedsfaktoren: Hvor stor en del af deres tid, de er til rådighed for projektet.

Fra estimat til plan - et eksempel fra start til slut Produkt ALFA BRAVO CHARLIE DELTA EKKO Fra estimat til plan - et eksempel fra start til slut

Allokering af ressourcer - der tilknyttes en person til hver aktivitet

Rådighed og effektivitet Hans Hansen - Til rådighed 2 dage/uge = 40% til projektet - Nyansat = > Effektivitetsfaktor 50% - Hvilket giver 0,50*0,40*37t = 7,4 time/uge Mia Madsen - Til rådighed 3 dage/uge = 60% til projektet - Erfaren => Effektivitetsfaktor 70% - Hvilket giver 0,70*0,60*37t = 15,5 time/uge

Beregning af kalendertid Kalendertid for arbejdspakke ALFA og BRAVO: - 69 timer / 15,5 time/uge => Cirka 4,5 kalenderuger. Kalendertid for arbejdspakke DELTA og EKKO: - 38 timer / 7,4 time/uge => Cirka 5,2 kalenderuger.

Brug et planlægningsværktøj - og regn med usikkerhed Usikkerhed planlægges i princippet på samme måde som de “almindelige” aktiviteter 2009 2010

Tre niveauer af planer Hovedplan Hovedplan (overordnet projektplan) som dækker hele projektet. Detailplan som dækker en eller flere faser i projektet detaljeret (horisont 3-6 måneder). Plan for den enkelte medarbejder (typisk horisont 4-8 uger). Detailplan Individuel plan

Planlægningsteknikker Milepæle er godt til meget simple projekter med f.eks. 10 aktiviteter eller 2 personer Et Gantt-kort svarer til et stavdiagram. Kan vise overlap og tidsmæssige afhængigheder Vægplan laves af alle i projektet samlet i et rum. Giver godt overblik Programme Evaluation Review Technique kan bruges til at regne på usikkerhed Milepæle Gantt Vægplan PERT

Milepæle Milepæle Milepæle markerer planlagte tidspunkter, hvor projektet har nået et veldefineret resultat og i øvrigt er i en veldefineret tilstand. Milepæle anvendes desuden til at fortælle omgivelserne, hvor langt projektet er nået og til at sikre, at projektet er "på sporet". Der er altid en milepæl ved en faseovergang eller opfyldelse af et projektmål. Der kan med fordel tilføjes ekstra milepæle især i meget lange faser.

Gantt-kort Gantt-kort Gantt-kort er bedst til en ren tidsplanlægning, hvortil det er særdeles velegnet. Gantt-kort giver et godt overblik over de forskellige aktiviteter, deres tidsmæssige forløb og den samlede plan Gantt-kort

Vægplan Til en vægplan anvendes en tavle eller et bord, samt nogle kort. På kortene skrives aktiviteter. Herefter kan kortene lægges op og flyttes rundt, indtil en plan tegner sig. Hvis man laver vægplan med projektgruppen, kan det være en ret god teknik til at opnå ”Commitment” til planen. Vægplan

PERT (Programme Evaluation Review Technique) Alle aktiviteter tegnes ind i et sammenhængende net. Der tilføjes en ”kunstig” START og SLUT aktivitet En aktivitet kan først begynde, når forudgående aktiviteter er afsluttet. Aktiviteterne må ikke forbindes således, at de går i ring I visse situationer behøver en aktivitet ikke at være helt afsluttet, før end næste aktivitet kan påbegyndes. I så fald må aktiviteten splittes op i delaktiviteter, eller overlapningen specificeres PERT

Netværksplanlægning - Et eksempel på PERT Forgængere Estimat A Valg af udstillingstema ”Kvinder i Roskilde” 150 B Beskrive udstillingskoncept 100 C Finde udstillingsemner / aftaler med museer m.v. 75 D Skrive salgsmateriale E Beslutte ophængning; Ændre vægge og lyd F Skrive bog og pamflet til besøgende 250 G Udpakke og ophænge E, F H Træning af museumspersonalet C, D 50

Vi tegner netværket A 150 C 75 H 50 Start B 100 D 100 Slut G 75 F 250

Vi regner forlæns … A 150 C 75 150 225 H 50 225 275 Start B 100 D 100 C 75 150 225 H 50 225 275 Start B 100 D 100 200 Slut G 75 250 325 F 250 E 75 100 175

Og baglæns – startende med 325 50 200 A 150 200 275 C 75 150 225 275 325 H 50 225 Start 75 175 B 100 175 275 D 100 200 Slut 250 325 G 75 250 F 175 250 E 75 100

Kritisk vej – Aktiviteter der hvis de forsinkes, forsinker det hele 50 200 A 150 200 275 C 75 150 225 275 325 H 50 225 Start 75 175 B 100 175 275 D 100 200 Slut 250 325 G 75 250 F 175 250 E 75 100

Vi får nu tildelt 3 personer Alle mand fuld tid = 25 effektive timer HANSEN er god til aftaler => A og C JENSEN er god til tekst, og kan få alt til at lyde godt => B, D og H NIELSEN er besøgs-specialist => F og G Alle kan lave E (men ingen har lyst)

Samme netværk med personer … Hansen A 150 Uge 6 Hansen C 75 Uge 7 Uge 9 H 50 Start Jensen B 100 Uge 4 Jensen D 100 Uge 5 Uge 8 Slut G 75 Nielsen F 250 Uge 10 ??? E 75

Vi fordeler ”E” til Hansen og Jensen, og bliver færdig i uge 13 150 Uge 6 Hansen C 75 Uge 7 Uge 9 Jensen H 50 Uge 11 Uge 12 Start Jensen B 100 Uge 4 Jensen D 100 Uge 5 Uge 8 Slut Nielsen G 75 Uge 11 Uge 13 Nielsen F 250 Uge 10 Jensen U. 9-10 E 75 Hansen Uge 10

Plan i eget arbejde Nok så mange projektplaner hjælper ikke, hvis den enkelte projektdeltager ikke har styr på sit eget arbejde. Nyttige hjælpemidler til styring i projektgruppen: Hovedplan og detailplaner Aktivitetsplaner for den enkelte medarbejder Udestående liste (huskeliste) Ugentlige statusmøder i projektgruppen Detailplanen gennemgås og fremdrift (eller resttid) fastlægges på de enkelte aktiviteter Udestående listen behandles - Punkter lukkes, tilføjes, ændres osv. Status og problemer behandles / løses på mødet