Lektion 25 – Brand ombord og forebyggelse af brand

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Termisk energi Generelt Væsker og faste stoffers varmefylde
Advertisements

Det sure, det salte, det basiske
klik her for næste billede
Honninghøsten.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Stop snifning – men undgå panik
Dampmaskinens historie
Vejret Vandet i luften.
Termisk energi Anders og Patricia.
Biobact Tabs.
John Ravn.
SIKKER OPBEVARING AF GØDNINGSSTOFFER, DER INDEHOLDER AMMONIUMNITRAT (AN) Der er ingen risiko ved at håndtere gødningsstoffer med ammoniumnitrat, når de.
Termisk Energi Energi SI-enhed: joule Findes ved brug af formlen E=P/t
Kemiske reaktioners hastigheder
Atmosfæren.
Termisk energi -varmeenergi.
Forbrænding som følge af el-kirurgi
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Termisk Energi Du skal redegør for termisk energi i forbindelse med opvarmning og i faseovergangene Af Dagmar og Emilie.
Evolution.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
Brandteknisk Selskab 7. September 2009 Jørgen Harbst
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Energiforbrug og energikilder såsom Olie, Gas
Drivhuseffekten og Jordens klima.
Økologi.
Af Stefanie Harbo Christensen & Anne-Line Lyngsø Thomsen
Termisk energi - I forbindelse med opvarmning og i faseovergangene.
Regnskoven.
Et videnskabeligt forsøg
Sådan energitjekkes indeklimaet
Orkaner.
Nitrogen kredsløbet.
Tilstandsformer.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
I tilfælde af BRAND Ansvarlig for børn i børnehaven 1. Du skal uddele opgaver til de andre voksne 2. Send en voksen til bålhytten med børnelisten + en.
Daves Hoszowski TEC htx
Praktisk bekæmpelse af kæmpebjørneklo
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Brandkursus Datalogi Teori Øvelser Opsamling AU baggrund Brand teori
Affald og genbrug.
BRINT Af Alexander og Wootae.
Atomer og molekyler.
Sådan virker Gasjet3000 Bac-Turbines. Gasjet3000 består af 3 hoveddele  - Et forbrændingskammer, hvor brændstoffet eks. biodiesel brændes af, og der.
Proteiner og massespektrometri
Energi og ressourcer.
REAKTIONSSKEMAET Reaktionen mellem gas (methan) og
Version 1, januar 2014/jel, suzr, tif
Hvad er redoxreaktioner
Kemiens verden: Opbygningen af stoffer ud fra atomer. Kemi handler om hvordan stoffer opstår. De forskellige stoffer vi omgås er alle opbygget af atomer.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
© Ministeriet for Børn og Undervisning, marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri i samarbejde med Jan.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Forebyggelse af sygehusinfektioner, oplæg 1
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
Stjernerne Fødsel, liv og død.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
FJERNER ALLE LUGTGENER 2 modeler: 200 eller 500 mg/time
Rørte og piskede masser
Tagformer i forskellige lande
SN – Fysik/Kemi – Hjemly Idrætsefterskole
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Salte og Ioner.
Fedt Sine Foder Nissen, foråret 2009.
indlandsisen smelter oversvømmelser
Elementær brandbekæmpelse
Vistfrøði Økologi.
Præsentationens transcript:

Lektion 25 – Brand ombord og forebyggelse af brand Brand ombord er farlig og skal undgås og forebygges. Hvis brand alligevel opstår, skal du hurtigt og effektivt bekæmpe denne for at redde liv og materiel. Hvis dit skib brænder, har du ikke mange flugtmuligheder (ud over at hoppe i vandet, hvilket også er livstruende, især om vinteren!). Du har ofte også store mængder brændstof (diesel og benzin) og evt. gas i kabyssen ombord, hvilket øger både brandfaren og ildebrandens voldsomhed. Når der går brand i glasfiber og plast vil der være voldsom røg og høj varmeudvikling og branden er meget svær at slukke.

Fiskekutteren Inge Birthe forlis 2004 Gaslæk. Fiskekutterens Inge Birthes forlis i 2004 pga. en gaseksplosion viser hvor farlig gas ombord kan være og branden/eksplosionens voldsomhed. Eksplosionen havde spængt fire klædningsplanker løs fra krydserhækkens styrbord del, sprængt flere dæksplanker op af dækket, sprængt flere bord løs af skanseklædningen i boven og sprængt aluminiumsbakken helt eller delvist bort fra forskibet. Der havde været brand i både for- og agterskib, hvor både træ- og aluminiumskonstruktioner var alvorligt brandskadet. Dykkerundersøgelse af vraget Da det ikke kunne udelukkes, at de to savnede fiskere befandt sig om bord i vraget, anmodede Politimesteren i Frederikshavn den 28. august 2004 Søværnets Operative Kommando om assistance med dykning ved vraget med henblik på at finde de to savnede. På baggrund af politimesterens anmodning til Søværnets Operative Kommando gjorde dykkere fra Søværnet Specialskole, Dykkerkursus, klar til dykning fra dykkerskibet LÆSØ og sejlede den 31. august 2005 om eftermiddagen mod forlispositionen. INGE BIRTHE var sunket på 74 meters dybde.

Fiskekutteren Inge Birthe forlis 2004

Fiskekutteren Inge Birthe forlis 2004

Fiskekutteren Inge Birthe forlis 2004

Fiskekutteren Inge Birthe forlis 2004 Flaskegas Luftformig flaskegas er 1,5 – 2 gange tungere end atmosfærisk luft. En almindelig regulator som den, der blev anvendt i INGE BIRTHE, vil ved fuld udstrømning give 1,5 – 2 kg gas pr. time, og gassen ekspanderer ca. 300 gange, når den kommer ud af regulatoren og bliver luftformig. Antændelsesområdet (eksplosiv/brændbar blanding) er for flaskegas’ vedkommende mellem ca. 1,5 og ca. 11,7 % (volumen) gas i atmosfærisk luft. Redningsflåde Redningsflåden blev af POUL LØWENØRN bragt fra Frederikshavn til København og overdraget til Opklaringsenheden. Undersøgelse af redningsflåden viste, at sprænggjorden, der holder flådens container lukket, var smeltet/brændt over. Udløserlinen var smeltet/brændt helt eller delvist over tæt ved den tamp, der sjækles fast til skibet ved den hydrostatiske udløser. Redningsflådens bund var brandskadet over et areal som et par håndflader, og udstyrsposen var brandskadet i den ene ende.

Brandtrekanten Temperatur Oxygen Brændbart materiale

Brand Flammepunkt: Laveste temperatur, ved hvilken materialet afgiver dampe, der kan antændes af gnist eller flamme. Antændelsestemperaturen: Den temperatur, hvor materialet afgiver så mange dampe, at de, hvis antændt, kan fortsætte med at brænde. Selvantændelsestemperaturen: Den temperatur, ved hvilket materialet bryder i brand uden medvirken af gnist eller flamme.

Brand

Brand

Brandklasser Klasse A: Brande i faste, normalt organiske materialer, hvor forbrændingen sker under dannelse af gløder. F.eks.: Træ, papir, tekstiler og mange plasttyper. Klasse B: Brande i væsker eller faste materialer, der kan antage væske form. F.eks.: Olie/benzin, maling og nogle plasttyper. Klasse C: Brande i gasarter. Klasse D: Brande i metaller. Klasse E: Brande i elektriske installationer. Grunden til at klassen anvendes er, at slukning kræver specielle forholdsregler. Klasse F: Brand i fødevarefedtstoffer og olier.

Brandslukkere Pulverslukkeren (natriumhydrogenkarbonat) udnytter princippet i brandtrekanten ved at holde elementerne "adskilt". Når reaktionen mellem varmen og det brandbare materiale ikke kan ske går ilden ud. Pulveret kvæler altså ilden. Til næsten alle brande: faste stoffer, væske, gasser, elektriske installationer. Ulempen er at området skal rengøres efterfølgende, da pulveret i sagens natur ikke er brændbart. Vandslukkeren indeholder almindeligt vand til at slukke ilden med. Køler og kvæler ilden, faste stoffer (træ, køjer) - vandet bruger energi (varme) til at ændre tilstandsform til gas. Hermed sænkes temperaturen i brandtrekanten og ilden begrænses. CO2-slukkeren (også kaldet kulsyreslukker) indeholder kuldioxid, som frigives mod ilden og opnår en dobbelt virkning: Gassen er kold, hvormed der angriber samme sted i brandtrekanten som vandslukkeren. Desuden vil gassen (tungere end luft) fortrænge den ilt, som er tilstede i ilden. Denne type efterlader ikke noget spor efter sig, da gassen blot vil sive ud i omgivelserne. Dette er især en fordel ved sårbare elektroniske genstande. Ikke på mennesker (- 78 grader). Skumslukkeren indeholder vand og skumvæske, som opblandes og danner skum ved mødet med luften, hvorefter det lægges som en "dyne" over ilden og forhindrer ilten i at trænge igennem. Hermed kvæler man branden (og køler). Dens fordel frem for andre slukkertyper er, at den har en længere kastelængde. God til at slukke brand i flydende væsker/olie. Brandtæppe, kvæler ilden, kan bruges på mennesker. Halon (erhvervsskibe): Anvendes som fast installation. Fortrænger ilt og virker kvælende. Halon er ikke giftig, men ilten fjernes fra rummet.

Brandslukkere Vand: Køler og kvæler ilden, faste stoffer (træ, køjer). Brandtæppe: Kvæler ilden, kan bruges på mennesker. Pulver: Kvæler ilden, faste stoffer, væske, gasser, elektriske installationer. Kuldioxid (CO2 - kulsyresne): Fortrænger luften (tungere end luft) og kvæler ilden. Ikke på mennesker (- 78 grader). Skum slukkere: Kvæler (og køler), god til at slukke brand i flydende væsker/olie. Halon (erhvervsskibe): Anvendes som fast installation. Fortrænger ilt og virker kvælende. Halon ikke giftig, men ilten fjernes fra rummet.

Brand Pulverslukker CO2 slukker Vand Klasse A: Brande i faste (organiske) materialer Klasse B: Brande i væsker Klasse C: Brande i gasarter Klasse D: Brande i metaller Klasse E: Brande i elektriske installationer Klasse F: Brand i fødevarefedtstoffer og olier

Ved brand Bevar roen, brug nogle sekunder til at skabe dig et overblik Begræns branden, luk rummet til (luk døre og luger), sluk/luk ventilation, fjerne det brandbare materiale Slå evt. alarm, (VHF Ch. 16/mayday, 112) Sørg for at samle alle personer et sikkert sted Klargør slukningsudstyret Angrib branden i sikker afstand og så vidt muligt fra læsiden Husk at efterslukke