Introforløb i grammatik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
Introduktion til PECS på Lysholm
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Hej hund
Morfemer mvni-selandia.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Introforløb i grammatik
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Biord fortæller om tid, sted, måde eller grad.
Sprog/billeder på Internettet
Grammatik hvorfor og hvordan?
Menneskets fald og genoprejsning
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Substantiver Navneord.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Munke og kloster.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Dansk 1. klasse.
Joken, der bringer dig held!
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
NA-ADJEKTIVER Rosu ni yūmei na hito ga takusan imasu.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
En Moderne Saga Frøkongen.
Moderne Kvinder Frøkongen.
Står i stedet for et navn
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Relationer – børn og voksne
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Han vil gerne fortælle om gulerødder i historien.
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
»En mand havde to sønner
Barndommens gade Af Tove Ditlevsen.
Ordklasser.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Historien om Jesus’ fødsel
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Sammenligningsspejle
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
At bruge disse to ord rigtigt
Få styr på ordklasserne
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

Introforløb i grammatik Modul I: Ordklasser ved Elisabeth Nedergaard

Formål Alle klasser får samme grundlæggende introduktion Introduktionsforløbet skal være med til at udjævne forskelle i jeres forudsætninger Der skal skabes en god fælles platform for det videre sproglige arbejde i gymnasiet og på hf Forløbet skal give jer en bedre skolestart Jeres indlæring skal danne et godt grundlag også for de videregående uddannelser

Forelæsningsformen Er en almindelig undervisningsform på de videregående uddannelser Kræver ro og koncentration – og ofte forberedelse! Hav bogen parat fra start og tag gerne noter undervejs (men kun over de vigtigste ting)

Dagens program Sproghistorie Hvad er sprog? Ordklasser Sprogenes oprindelse Sprogenes sammenhæng Hvad er sprog? Ordklasser De 11 ordklasser Særlige ting at være opmærksom på Øvelser i klassen

Eksempler på ord fra latin i de romanske sprog Italiensk Fransk Spansk Rumænsk Germansk amicus amico ami amigo amic - inimicus nemico ennemi enemigo enemy murus muro mur Mauer, mur liber libro livre (library) fenestra finestra fenêtre fereastră Fenster, fönster lavare laver lavar (lavatory) ovum uovo oeuf huevo ou (oval) lac latte lait leche lapte

Læs mere om sproghistorie I ”Fra ord til sætning” side 9-13

Sprog er kommunikation

Sprog er erkendelse

Hvad består sproget af? Vi må dissekere sproget!

Dissektionsredskaber Hvid laboratoriekittel af god kvalitet. Polyester/bomuld: 65/35 % 245 g/m2 Opret krave, 2 sidelommer og 1 brystlomme. Størrelse : 112

Dissektionsredskaber Kirurgisk skalpel

Dissektion Klar! Parat! Skær!

Hvad finder vi?

Vi finder: 11 forskellige slags ”materialer” = De 11 ordklasser!

De 11 ordklasser DANSK BETEGNELSE LATINSK BETEGNELSE EKSEMPEL 1   DANSK BETEGNELSE LATINSK BETEGNELSE EKSEMPEL 1 NAVNEORD SUBSTANTIV pige, hus, piger, huse, pigens 2 EGENNAVN PROPRIUM Christian, Christians 3 UDSAGNSORD VERBUM At læse, læser, har læst 4 TILLÆGSORD ADJEKTIV smuk, smukkere, smukkest, hurtig, langsom 5 BIORD ADVERBIUM nu, altid, ofte dér, hér, derovre hurtigt, langsomt

De 11 ordklasser (fortsat)   DANSK BETEGNELSE LATINSK BETEGNELSE EKSEMPEL 6 STEDORD PRONOMEN jeg, du, han, hun, ham, hende som/der/hvilket o.m.a.! 7 FORHOLDSORD PRÆPOSITION på, i, til 8 BINDEORD KONJUNKTION eller, og, men, at, fordi 9 KENDEORD ARTIKEL en/et den/det/de 10 TALORD NUMERALE en, to, tre, første, anden, tredje 11 UDRÅBSORD INTERJEKTION av! hej!

Vigtigt at huske, navneord: Der er to køn på dansk: Fælleskøn (”en” foran) Intetkøn (”et” foran) De kan bøjes i ental og flertal: Ental: pige, pigen, hus, huset Flertal: piger, pigerne, huse, husene De kan bøjes i ubestemt og bestemt form: Ubestemt: pige, hus, piger, huse Bestemt: pigen, huset, pigerne, husene

Vigtigt at huske, udsagnsord: Nogle former af udsagnsordene er sammensatte. Eksempel: Har spist, havde sovet, vil lære De består da af to dele: Hovedudsagnsordet (= kernen i den sammensatte form), eksempel: …spist, …sovet, …lære Hjælpeudsagnsordet, eksempel: har…, havde…, vil…

Vigtigt at huske, tillægsord: Tillægsord lægger sig til: Navneord, eksempel: En sød pige Egennavne, eksempel: Statuen kaldes ”den glade Emma” Stedord, eksempel: Hun gav bogen til Ejnar, som blev glad.

Vigtigt at huske, biord: Biord fortæller om tid, eksempel: Vær stille nu! sted, eksempel: Bogen ligger derovre måde, eksempel: Professoren smilede venligt eller grad, eksempel: Harry blev meget glad

Vigtigt at huske, biord 2: Biord lægger sig til: Udsagnsord (verber) – om tid/sted/måde, eksempler: Han løb langsomt Hun spiste aldrig øllebrød Læreren underviste udenfor Tillægsord (adjektiver) – om grad, eksempel: Toilettet var ekstremt ulækkert Andre biord – om grad, eksempel: Han kastede vanvittig(t) langt

Vigtigt at huske, biord 3: Nogle biord er afledt af tillægsord, men når de optræder som biord er de biord! Eksempler: Det klarer vi hurtigt Han spiste langsomt De opførte sig vanvittigt

Vigtigt at huske, forholdsord: Forholdsord hører altid sammen med et andet ord (navneord), som de står foran Huskeregel: Forholdsord = ”Kasseord”, eksempler: I kassen, på kassen, under kassen, mellem kasserne, bag kassen

Så skulle I være klar til at gå ud at lave øvelser: 1a (DJ) A11 1b (MA) B3 1f (KN for SV) B4 1t (BA) B6 1x (KH) B10 1y (LO) B11 1z (IH) B13

Så skulle I være klar til at gå ud at lave øvelser: 1e: B1 (SJ) 1p: B3 (IH) 1q: B4 (KH) 1r: B6 (DJ)

Kilder Blablaworld: http://www.teacher-appreciation.info/images/G.jpg Cogito ergo sum: http://www.xtec.es/~lvallmaj/agora/cogito.gif Dissection (frø): http://www.biologycorner.com/resources/dissection-cut.gif Hieronymus Georg Zeuthen ved sin sidste forelæsning, 1909: http://www.kb.dk/elib/mss/dmg/teknik/image017.jpg Jordens sprog: http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/teachers/MB/asfhjemmeside/jordens_sprog.html Kasse: http://www.forbrug.dk/uploads/pics/a-kasse2.jpg  

Kilder fortsat Kirurgisk skalpel: http://www.dlapacjenta.pl/sklep/images/img_sr/chir_skalpel2_s.jpg Kittel: http://shop.sflab.dk/coins/Ebusiness.nsf/product?openagent&id=085640&lang=1 Ord fra latin i de romanske sprog: Hesse & Haastrup: Cursus Latinus, Akademisk Forlag, 2. udgave 3. oplag 1986, s. 7. Sprogtræ: Oprindelig kilde ukendt. Trykt i Milling, Nedergaard & Norsk: ”Fra ord til sætning”, Systime, 1. udgave 2. oplag s. 11. Skalpel i brug: http://www.potrebitel.co.il/Potrebitel_graphics/Topic/skalpel.jpg Skalpel i hånd: http://patientsafetyed.duhs.duke.edu/_images/module_e/scalpel.jpg