”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Advertisements

It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Reform af førtidspension og fleksjob
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Velkommen til Generalforsamling
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Danske Forsamlingshuse
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Red Barnets frivillignet
Visionsproces Fra ord til handling.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Lokale grønne partnerskaber
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Obligatorisk digital selvbetjening
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Obligatorisk digital selvbetjening
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Borgerservice og Biblioteker
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012

Hvad skal vi omkring? • Strategi og partnerskaber • Kurserne ”Nemt på Nettet” 1+2 • Effekter & resurser • Hvad nu? I & uden for Horsens

Strategi: vi ønsker succes med digitalisering • Færre udgifter og oplevet kvalitet • Øget digital adfærd – fra borgere og ansatte • Øget digital kompetence og tryghed – hos borgerne og ansatte • Prioritering – fra den enkelte borger og foreninger mfl – fra de kommunale ledere

Strategi – i forhold til Horsens kommunes værdier Helhed: • vi ser sammenhæng digitaliseringsstrategi – økonomi • vi ser borgere og ansatte • vi ser forskellige behov – hvordan kan de opfyldes? Respekt og kvalitet: • hvem er gode hvor: borgere og ansatte • hvad virker hvor: for borgere og ansatte Resultat • hvad kommer der ud af det • til hvilken pris

Partnerskab – omkring borgerne Partnere • ældredatastuer • fagforeninger (virksomheder måske senere) • butikscentre, supermarkeder Hvad tror vi der virker / hvad kan blive win-win? • Nemt på Nettet passet ind i partners ”tilbud” • borgerne hører om Nemt på Nettet ad kendte kanaler • tradition for frivilligt arbejde – kan vi lave en ”1->4”?

Partnerskab – omkring ansatte Partnere • de ”faglige” områder: børn – social – teknik … • de tværgående områder: udvikling – bibliotek Hvad tror vi der virker / hvad kan blive win-win? • Nemt på Nettet passet ind i den kommunale organisation - prioriteret af direktion og ledelse - fag- og bib-personale supplerer hinanden • de ansatte hører om det via kendte kanaler - via eget område (repræsenteret i styregruppe) - via Medarbejderportal og interne info-veje • tradition for frivilligt arbejde - kan vi lave en ”1->4”

Hvad kendetegner kurserne? • NemID, digital post, borger.dk, horsens.dk og demo-miljø med selvbetjeningsløsninger • Hands on & ”tæt på”: eksempler fra deltagers område øvelser: forskellig sværhed aktualitet • Overskueligt: kort tid: ca. 2 timer i f.m. ”det vi gør i forvejen”, fx arbejde, indkøb Men ikke: • at gå i dybden eller nurse it-svage og it-stærke

Business case vedr. ansatte (aug. ’11- primo ’13) Udgift Kr. 150 pr. kursusdeltager + 2 gange timeløn på kr Kursus Kr gange timeløn i alt Kr kr. 222 Kr kr kr kr kr kr. 212 Indtægt 1 Deltager bruger hjemmesiden til informationssøgning 6 ud af 8 gange: 6 x kr. 37 = kr. 222 Indtægt 2 Deltager bruger 2 selvbetjenings- løsninger pr. år – og får også borgere, kolleger eller familie til det: 4 x kr. 53 = kr. 212 Kr. 666 Kr. 636

Antal borgere og ansatte på kursus 2010 ff HvornårBorgereAnsatte Sep ’10 – jun ’ incl. ”Kom forbi” 278 Aug-dec ’ ’12, pr. okt100 + aftalt aftalt 230 ’13, pt kendtTilbud aftales senere140 Sep ’10- ’13 incl. aftaler incl. ”Kom forbi”1.770

Tilfredshed blandt borgere og ansatte – effekt 1: Borgere: • ”1->4”: Formidler fakta og fordele ved ”digi-samfund” • Positivt at ”digi-tvang” følges op med kurser • Positivt med sammenhæng i det kommunale tilbud (vejledning på rådhus, kursus og nethjælp via bibliotek) Ansatte: • Flere ansatte er blevet mere trygge ved digitalisering • Flere institutioner ser fordele i tværgående samarbejde Fælles for borgere og ansatte: • Tilfredshedsgrad/relevans: 3,6 (ud af 4 mulige) • Mere opmærksomhed på it- og læsesvage

Øget digitaliseringsgrad - effekt 2: Horsens kommunes tidligere opgørelsesmetode: • 2010: 19% (alle kommunens opgaver) Nuværende og fremtidige opgørelsesmetode: • 2011: 33% (35 opgaver udvalgt af KL) Nu og fremover følges metoden i KL's fælleskommunale digitaliseringsstrategi. Her skal kommunikationen være digital: • i 2012: 30% • i 2015: 50% Fremover tælles to gange om året.

Budgetaftale 2012 – ny organisering, effekt 3: ”Biblioteket har påtaget sig en central opgave med at bistå de borgere, som har vanskeligt ved at kommunikere med offentlige myndigheder og gennemskue de digitale systemer og orientere sig i et stadig mere kompliceret samfund. Byrådet ønsker et forslag til fremadrettet organisering af borgerservice- opgaverne, hvor bibliotekets rolle som borgernes vejleder styrkes. Allerede i dag påtager biblioteket sig en stor opgave med kurser og vejledning i brug af NemID, digital postkasse og i det hele taget digital kommunikation med offentlige myndigheder.” Feb: Ny organisering vedtaget Okt - ?: Snitflader udarbejdes: borgerservice – bibliotek – flere?

Nye bib-indsatser og -samarbejder - effekt 4: • Nethjælp / Nethood m/ kontakt til udsatte boligområder • Projekt vedr. digital velfærd også for læsesvage (i gang) • Projekt vedr. IT-hjælp til mindre virksomheder (pilot) • Tættere kontakt med (offentlige) institutioner til: - socialt udsatte - usikre læsere (unge og voksne) på uddannelsessteder - unge (15-25) og ”internationale” (ny-etableret)

Hvad har vi lært – hvad har virket, 1: Vigtigt at arbejde op mod lokale indsatsområder og politikker Tværgående organisering og ledelsespersoner i styregruppe • Være skarp på formål og mål/succeskriterier • Decentral beslutningskompetence Udviklingsmuligheder opstår i tværgående samarbejder God økonomi i at udnytte kommunale kompetencer på tværs

Hvad har vi lært – hvad har virket, 2: Vigtigt at møde folk hvor de er: • på arbejdspladser, i foreninger mm. • indhold tilpasses kompetence-niveau (it oa.) • indgå i igangværende aktiviteter Synliggøre bib-oplysnings-opgaven + bib-kompetencerne (også selvom bibliotekerne ikke er verdens bedste sælgere)

Hvad nu? – i og uden for Horsens, 1 Klar snitflade mellem borgerservice og bibliotek (og andre?) • hvem gør hvad: medbetjening / nethjælp / kurser • hvad indgår i beslutninger: business cases / andet? Borgernes fritagelse for digital post • er kommunens strategi kurser/hjælp eller flere på C-holdet? Brugervenlighed – også for it-fremmede og usikre læsere • dialog mellem lokale praksis’er og digi-”bestemmerne” • ex: ”Adgang for Alle” på borger.dk • ex: demo-miljøer / dummies – stadig undervejs? • hvordan integreres forskning og viden, fx om it-fremmede

Hvad nu? – i og uden for Horsens, 2 Hvad kan & vil bibliotekerne i Det Digitale Danmark? • hvilken effekt kan bib eftervise af kurser og nethjælp? - brugertilfredshed (en antagelse: ”tilpasset Herskin”) • hvordan bruges viden: - om it-fremmede - om læsning af multimodale tekster - om de åriges internetbrug - om ”digital dannelse” (og hvad er det egentlig?) • hvordan prioriterer vi resurser og opgaver? (Horsens fra 4/6 til 10 undervisere – bibliotekarer og HK’ere)

Tak for jeres tid Vibeke Mygind projekt- og uddannelseschef, Horsens Kommunes Biblioteker tlf