Sprogtilegnelse d. 29.9.2011 29-09-2011 Ida Marie Holm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Bevidst undervisning i billeder
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Dialogisk læsning.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Læsning..
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
- Hvad kan I forvente som forældre?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Velkommen til Nordregårdsskolen
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Læsning.
Den sproglige læreplan
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Målrettet kommunikation
BOG: HVORFOR GRÆDER DU, LILLE BJØRN?
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Verbal kommunikation Ord og samtale
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
READ – sammen om læsning
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sprogtilegnelse d. 29.9.2011 29-09-2011 Ida Marie Holm

Hvorfor lærer vi sprog Sprog er fundamentalt for alt Sprog er mere end talesprog Sprog er mellem mennesker og udvikles mellem mennesker Sprog er en del af alle livets aktiviteter Sprog er kommunikation – samvær, det vi har sammen 29-09-2011 Ida Marie Holm

Hvordan lærer vi sprog Sprog læres i naturlige sammenhænge Sprog læres, fordi vi har brug for det Sprog er ikke teknik F.eks. giver mundmotoriske øvelser ikke sprog, men er gode til at udvikle mundmotorikken. Det kan gøre talen tydeligere, men giver ikke alene sprog. Kom med bud, skriv 29-09-2011 Ida Marie Holm

Børn er født til sprog, ikke med sprog Skal lære at skelne lyde Skal lære at koble de fysiske ting og handlinger med ord 29-09-2011 Ida Marie Holm

Børns sprog er en opgave for de voksne De voksne er modeller Tydelighed Pas på baggrundsstøj Ret opmærksomheden Hav kontakt – øjenkontakt 29-09-2011 Ida Marie Holm

Giv sproget betydning Indret sproget på barnet Følg handlinger med sprog Fortæl Undlad for mange spørgsmål Lyt Turtagning Vær nysgerrig Gå på opdagelse sammen med barnet Leg med sproget Dæk bord 3 minutter med sidemanden – hvad vil du gøre? 29-09-2011 Ida Marie Holm

Højtlæsning Giver Sprog Oplevelser Fællesskab, nærhed, tryghed Ordforråd, sætningsopbygning, bygge en fortælling op Oplevelser Fællesskab, nærhed, tryghed Eftertanke /refleksion Lyst til at læse og skrive Ny viden 29-09-2011 Ida Marie Holm

Højtlæsning Rette opmærksomheden Forforståelse Læs langsomt Stemmeføringen Øjenkontakt – nærheden Kommuniker med barnet undervejs Gentagelser Følg barnet Næsen 29-09-2011 Ida Marie Holm

Højtlæsning Valg af bøger Følg barnets interesse Billeder støtter sproget Tilpas alder – jo yngre jo enklere De mindste skal kun have billeder De ældste kan klare sig næsten uden billeder 29-09-2011 Ida Marie Holm

Højtlæsning Og hvad så, hvis man ikke kan læse selv ? Brug billederne og fortæl Brug PC http://www.nota.nu/kænguru 29-09-2011 Ida Marie Holm

Det skrevne sprog Lær at læse og skrive, som du lærer at tale Vis at du læser og skriver Vis at det skrevne sprog har betydning Hvad vil du gøre? 29-09-2011 Ida Marie Holm

De spørgsmål, der altid kommer Må man rette? Eftersig Vær en god model Lad være med at rette, men ret barnets opmærksomhed, så barnet retter sig selv Sutten Sutten er til trøst og/eller til at sove med Sutten hæmmer talen. Brug den i nød Lær barnet gode vaner med sutten 29-09-2011 Ida Marie Holm

Vis glæde ved sprog Brug sproget Brug dit sprog Snak med dit barn Vis at du skriver og læser Vis glæde ved sprog Snak med sidemanden om hvad du har fået ud af det her 29-09-2011 Ida Marie Holm