Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
LÆSNING.
En læseindsats der virker!.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Hot spot zonen styrker den faglige læsning i gymnasiet
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Faglig læsning Dagsorden
Læsning og læseprocesser
Elsker DU også at læse lektier?
FOKUS! På vores udvikling.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Læsning..
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Et væksthus for børn og voksne
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
LæseUdviklingsSkemaet
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Fag lærer på SDE Odense siden 2003
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Gymnasielektionen screening i dansk
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Faglig fordybelse i indskolingen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Læsestrategier.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Læsning.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
læse- skrivevanskeligheder
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Præsentationens transcript:

Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1

Ultrakort læseopskrift Læsning består i: Generelt:  at man kan afkode ord og sætningsstrukturer dvs. har viden om sproget  kan kombinere denne afkodning med sin viden om verden via indre (viden om sprog og personlige erfaringer) og ydre(viden om verden) ledetråde Specifikt for os:  og organisere denne viden i forhold til fagenes genstandsområder (= faglig læsning ) 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG2

Hvorfor tale om faglig læsning Faglig læsning: mellem fagundervisning og læseundervisning Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekst • Tilegnelse (læreprocesser) • Viden (hukommelsesprocesser) • Læsning (læseprocesser) 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG3

Hvorfor er det et problem?  Ringe forudsætninger for faglig læsning:  Mange elever læser langsomt  Mange elever læser sjældent større tekstmængder  Nogen elever læser ikke tilfredsstillende (funktionelt dårlige læsere)  Bekvem læsehastighed ligger på mellem 250 og 350 ord/min 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG4

Hvad gør vi?  Derfor screener vi alle elever og  1. tilbyder elever, der læser mindre end 167 ord/min et læsehastighedskursus efter skoletid fra midt i september  2. giver alle 1.klasser et læsestrategikursus. Pt. ligger det fra efter efterårsferien til lige op til jul 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG5

Hvordan?  Materialer og omfang:  Baserer sig på LÆS BEDRE (Dansklærerforeningens Forlag, Annie Mygind og Stig Wandel)  5 moduler ved én af klassenes lærere  +  1 modul ved en samfundsfagslærer  +  1 modul ved dansklæreren 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG6

De 5 moduler:  Modul 1. Introduktion, teknik om læsning  Modul 2. gennemgang og afprøvning af læsestrategier – 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG7

De fem moduler - mellem 2. og 3. modul  Modul med samfundsfagslæreren, der arbejder med sit fag med udgangspunkt i LÆS BEDRE. 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG8

De 5 moduler  Modul 3. Notatteknikker  Modul 4.opsamling  Modul 5. Afsluttende evaluering 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG9

1. modul  Introduktion: ◦ teknik om læsning: ◦ Erkendelse af egne læsevaner, ◦ gensidig observation og øjenbevægelser. 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG10

2. modul  Modul 2. gennemgang og afprøvning af læsestrategier –  skimming,  scanning,  overblikslæsning,  hyggelæsning,  studielæsning,  multimedial læsning (her er de eksperter)  træning i at skaffe sig overblik over læsebog 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG11

3. modul  Modul 3. Notatteknikker:  1. 9 siders tekst om Cuba: 25 min.  A. alle inddeler på tidslinie  B. der arbejdes gruppevis med enkeltdele af teksten, forskellige notatteknikker  C. alle ved nu, hvad teksten handler om og er eksperter i ét afsnit   2. forslag til, hvordan man kan overkomme sine lektier 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG12

4. modul  Modul 4. Opsamling, eksempel på studielæsning (Cato), planlægning af langkøring af en danskrelevant roman (det foregår i en dansktime i samme uge) 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG13

Mellem 4. og 5. modul  Langkøring.  - Eleverne sidder på klassen og læser i en time i en bog, som dansklæreren har udvalgt.  - De har på forhånd bladret i den, opstillet hypoteser om personer og handling og  - sat sig en ambitionsmål: at læse 25% hurtigere end sidst de blev testet. Det er altid en succes 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG14

5. modul  Modul 5. Afsluttende evaluering  læsehastighedstest  begyndende rapportskrivning. De skal skrive mellem 5 og 700 ord om forløbet. Der foreligger en skriveskabelon i LÆS BEDRE 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG15

Opfølgning i studieretningen  I studieretningens 1. semester råder vi klassens øvrige lærere i en række fag til at se på LÆS BEDREs forslag til, hvordan man kan læse lektier og tage notater og tale med eleverne om, hvilken måde der er mest hensigtsmæssig for dem 3. juli 2014Margrethe Mørch - NG16