Pædagogisk behandling af børn og unge med psykosociale problematikker, baseret på kognitiv terapi Århus Folkeuniversitet forår 2007 www.bokongerslev.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
At være magtesløs med den magtesløse
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Børn, bevægelse og motivation
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Børn og sorg - og sprældøde døde
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Temadag Funktionelle lidelser.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Pædagogisk behandling af børn og unge med psykosociale problematikker, baseret på kognitiv terapi Århus Folkeuniversitet forår 2007.
Velkommen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Psykiatrisk Center Frederiksberg
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Tanker siden sidst
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Præsentationens transcript:

Pædagogisk behandling af børn og unge med psykosociale problematikker, baseret på kognitiv terapi Århus Folkeuniversitet forår 2007 www.bokongerslev.dk 2007

- Personlighedsfokuseret kognitiv pædagogik www.bokongerslev.dk 2007

BO / KONGERSLEV Psykolog virksomhed: Udvikling og implementering af pædagogiske behandlingsmetoder på et kognitivt grundlag Supervision af pædagogisk personale Foredrag og kurser Test og udredning af bl.a. børn og unge Forskning Terapi www.bokongerslev.dk Kontakt: info@bokongerslev.dk Tlf. 22 45 87 40 Mickey Kongerslev mickey@bokongerslev.dk Sune Bo sune@bokongerslev.dk Tlf. 22 82 52 55 Begge uddannet cand.psych., med 1-årig efteruddannelse i kognitiv terapi, og eksterne lektorer ved Århus Universitet. www.bokongerslev.dk 2007

Dagens program Siden sidst: Erfaringer og refleksioner Kognitiv personlighedsteori Case-formulering Øvelse i case-formulering Teknikker til skemaarbejde Øvelse i design af adfærdseksperiment www.bokongerslev.dk 2007

Formål for dagen Teori Praksis Kognitiv personlighedsteori Skema Leveregler Praksis Case-formulering Kædeanalyse Adfærdseksperimenter Gamle briller, nye briller www.bokongerslev.dk 2007

Overordnet mål for kognitiv pædagogik ”Det overordnede mål i kognitiv pædagogik er at øge den unges tilpasning, således at han/hun formår at udvikle og udnytte sin ressourcer og potentialer mest muligt” www.bokongerslev.dk 2007

Den kognitive grundmodel Tanker S I T U A O N S I T U A O N Krop Følelser Adfærd Interaktion mellem person og situation = livsførelse www.bokongerslev.dk 2007

Kædeanalyse Sårbarhedsfaktorer Udløsende begivenheder Følelse Tanker Vredesfølelse efter skænderi med kæreste Udløsende begivenheder Kæresten går Følelse Vrede aftager. Sorg og angst tiltager Tanker ”Han dropper mig snart” Følelse Skyld, skam og sorg Tanker Bekymringer tiltager: ”Jeg er en dårlig kæreste” Følelse Angst tiltager Tanker ”Det er min skyld” Konsekvenser af adfærden PRIMÆR: Negative følelser reduceres SEKUNDÆR: Validerende pædagoger. Bekymret og angrende kæreste. Tanker og impulser Tanker om og impulser til selvskadende adfærd Problemadfærd Skærer i sig selv www.bokongerslev.dk 2007

Kædeanalyse Formål: At give indsigt i de faktorer som bidrager til problemadfærd Sårbarhedsfaktorer: Faktorer der gør den unge sårbar i forhold til den udløsende begivenhed Ydre begivenhed: Dét der udløste problemadfærden (giv indsigt i at det ikke er den udløsende begivenhed, men derimod reaktionsmønsteret som er problemet) Konsekvenser af adfærd: Afdækning af tilsigtede og utilsigtede konsekvenser af adfærden for den unge, såvel som for omgivelserne www.bokongerslev.dk 2007

Lewins ligning A = f (P, S) Adfærd er en funktion af karakteristika ved Personen og den Situation han/hun befinder sig i. www.bokongerslev.dk 2007

Det vi bringer med Mennesker er ikke blanke tavler Vores forståelse er altid en tolkning af en given situation Denne forståelse beror på en for-forståelse, der danner baggrund for en for-tolkning af en given situation Vi bringer således vores fortid og erfaringer med os, i nu’et og ind i fremtiden, i form af vores skemaer og underliggende formodninger www.bokongerslev.dk 2007

situation tanke følelse adfærd Hvor kommer tanken fra? situation tanke følelse adfærd Personlighed www.bokongerslev.dk 2007

Om personlighed ” Personligheder er som impressionistiske malerier. På afstand, tager hver enkel person sig ud som eet samlet hele; tæt på er hver en overvældende kompleksitet af sindsstemninger, kognitioner og motiver” (Millon & Davis, 1996) www.bokongerslev.dk 2007

Definition af personlighed ”Begrebet personlighed referer til en persons karakteristiske måde at handle, tænke og føle på – over tid og på tværs af situationer” www.bokongerslev.dk 2007

Personligheden som system Regulerings og kontrolmekanismer Selv Karakteristiske reaktionsmønstre Dispositioner og træk Skema system Andre Interpersonelle mønstre Miljø www.bokongerslev.dk 2007 Modificeret efter W. J. Livesley, 2003

Personlighedsforstyrrelser i ICD-10 I Karakteristiske vedvarende mønstre for adfærd og oplevelsesmåde som afviger fra det i kultursammenhængen forventede og accepterede for ≥ 2 af følgende områder: erkendelse, holdning følelsesliv impulskontrol og behovstilfredsstillelse interpersonale forhold II Adfærden gennemgribende unuanceret, utilpasset, uhensigtsmæssig III Adfærden går ud over patienten selv eller omgivelserne IV Varighed siden barndom eller adolescens V Ikke udtryk for eller følge af anden psykisk lidelse VI Organisk ætiologi udelukkes www.bokongerslev.dk 2007

Personlighedsfokuseret behandling Eftersom udsatte unge ofte har udviklet en forstyrret og utilpasset personlighed, er det tit ikke tilstrækkeligt kun at fokusere på problematiske tanker, følelser og adfærd. Thi ofte vil dette blot føre til midlertidig bedring, hvorefter problemet vil genopstå. Dette indikerer at der skal arbejdes personlighedsfokuseret. www.bokongerslev.dk 2007

Den kognitive personlighedsteori Personligheden er et system der består af: ”integrerede kognitive-affektive-motivationelle programmer [herunder skemaer og leveregler – Bo & Kongerslev], som bestemmer personens adfærd, og adskiller denne fra andre personer” Beck, Freeman & Davis, 2004: 23 www.bokongerslev.dk 2007

Principper for personlighedsfokuseret behandling Lav individuelle behandlingsmål Arbejd aktivt med motivation og involvering Samarbejd med den unge om klart definerede fælles mål, og test såvel den unges som pædagogens hypoteser Lav og revider fortløbende, i samarbejde med den unge, en case-formulering Hav fokus på relationen, hvor den unges skemaer, underliggende formodninger og strategier også vil kunne komme til udtryk Pas på med at forvente selv-afsløring fra den unge, da dette kan fremkalde smertefulde følelser Fokus på interventioner der øger selvtillid, reducerer negative følelser og adfærd Ændringer i skemaer er det endelige mål Forlad dig ikke på verbale interventioner, men anvend også adfærdseksperimenter og socialfærdighedstræning Forhold dig altid til reaktioner hos den unge, som modarbejder fremskridt Tolerance, indlevelse og accept er nødvendig. Husk at den unge altid har en god grund til sine negative reaktionsmønstre Anvend bl.a. case-formuleringen til at forudsige problemer Tag højde for at den unges nærmeste kan risikere at modarbejde forandringer og forbedringer. Involver, hvis nødvendigt, disse i behandlingen, eller rådgiv dem Vær opmærksom på dine egne reaktioner Vær realistisk med hensyn til mål, varighed og den unges evne til selv-indsigt og forandring, i behandlingen såvel som den efterfølgende evaluering (inspireret af Oestrich, 2000: 162f) www.bokongerslev.dk 2007

Det kognitive personlighedssystem Automatiske tanker Indhold i tænkningen, situations bundne, opstår uvilkårligt og hurtigt. Den kognitive triade. ”jeg finder aldrig ud af det her”. Kognitive forvrængninger Betegnelse for tankeprocessen. Forarbejdningsmåden. Identificeres ved at sammenholde situationen, i hvilken tænkningen opstår, med tankens indhold. Logiske fejlslutninger, der sikre forstærker skemaet. (personalisering: ”det er min skyld gæsterne gik så tidligt”. Overgeneralisering: ”jeg gør da heller aldrig noget rigtigt”) Leveregler Indhold i tænkningen, tværsituationelle betingede regler. Identificeres gennem temaer i tænkningen. ”hvis jeg ikke gør alt perfekt, så er jeg uduelig Skemata ”Rammerne” for tænkningen. Overordnet globalt og definerende indhold i tænkningen. Ufleksible, ubetingede regler. Latente eller aktiverede (jeg er inkompetent”. www.bokongerslev.dk 2007

Tanker, formodninger, skema Negativ automatisk tanke Underliggende formodninger Leveregler og antagelser Skema Selvet, andre og fremtiden Jeg dummer mig bare De andre vil håne mig Jeg må hellere lade være Jeg har ikke tid lige nu, jeg gør det senere Hvis jeg laver en fejl, er der ingen der kan lide mig Jeg skal altid elskes og accepteres – ellers holder jeg det ikke ud Det er en katastrofe, hvis de opdager, at jeg tager fejl Jeg er ikke noget værd Jeg er en fiasko Andre mennesker er kun ude på at finde mine fejl og svagheder Verden er ond Det hele er håbløst (Oestrich 2000: 73) www.bokongerslev.dk 2007

Skemaer Struktur: Personlighedens byggesten Indhold: De rummer overbevisninger Funktion: De former og farver (brillerne) den unges måde at være i verden på www.bokongerslev.dk 2007

Skemaer Skemaer er de generelle strukturer, der aktiveres under visse omstændigheder og udgør det filter, der lægges over de informationer den unge oplever og bearbejder. www.bokongerslev.dk 2007

Karakteristika for skemaer Meningsgivende strukturer der påvirker vores opfattelse ved feed-forward mekanismer Vidde (global-specifik) Fleksibilitet/rigiditet (modificerbarhed) Vægtning (deres relative betydning i forhold til andre skemaer) Valens (der tærskel for aktivering): Latent (influerer ikke på perception) til hypervalent (lavt tærskelniveau for aktivering) Præpotent: De træder i forgrunden for andre skemaer Beck, Freeman & Davis, 2004: 27f Aktive/inaktive Specifikke/generelle (basale) Ikke-bevidste Udløses af forskellige situationer Omhandler selv, andre, verden, fortid og fremtid Rummer overbevisninger Tilpassede/ utilpassede www.bokongerslev.dk 2007

Skemaprocesser Skemavedligeholdelse Skemaundgåelse Skemakompensation Der findes tre skema-dikterede reaktionsmønstre Skemavedligeholdelse Skemaundgåelse Skemakompensation Young 1999. www.bokongerslev.dk 2007

Hvor kommer utilpassede skemaer fra? ”Udvikles i sammenspillet mellem den unge og signifikante andre ” ”Hvorfor fik du kun 11?” (jeg bliver nødt til at være perfekt og jeg er ikke god nok) ”Du er tyk og din næse er stor?” (jeg er grim og fed) ”din søster læste til læge, hvorfor kan du være som hende” (jeg er inkompetent) ”hvorfor brokker du dig altid? Der er altid problemer med dig” (mine behov tæller ikke, jeg er egoistisk) ”måske skulle jeg bare skride, så kan du bare klare dig selv” (jeg er en byrde og vil blive forladt) www.bokongerslev.dk 2007

Udvikling: Arv og miljø Undersøgelser godt gør, at spædbørn har et medfødt temperament, altså relative karakteristiske og stabile reaktionsmønstre Temperament kommer til udtryk i ”tendenser”, der kan blive forstærket eller udslukket i samspillet med omgivelserne Over tid dannes personligheden bl.a. som et konglomerat af antagelser (skemaer og leveregler) om selv, andre og verden (Dys-)funktionelle antagelser bliver konsolideret og strukturaliseret, når de aktiveres og bekræftes gentagne gange, over tid www.bokongerslev.dk 2007

Kognitiv udvikling (Oestrich 2000: 49) Pludselige ændringer, enkelt stående oplevelser af overvældende styrke og emotionel intensitet Gradvise, fortløbende udviklingsmæssige forandringer i den personlige teori om virkeligheden OMORGANISERING Gendannelse af verden i ens eget billede DESTRUKTION Ugyldiggørelse af opfattelsen af verden EMOTIONEL VULNERABILITET Kaos og overvældende angst EMOTIONEL ROBUSTHED Glæde og kontrol GENVINDING AF STABILITET Udvide sin teori og sit repertoire gennem personlig vækst www.bokongerslev.dk 2007

Lykke og lidelse Psykisk sundhed Psykisk lidelse Baseres på selvværd og selvtillid og giver stabilitet i den personlige teori om virkeligheden. Kærlighed og omsorg er afgørende (Oestrich 2000: 51) Psykisk lidelse Teorien om virkeligheden passer ikke til omverdenen, og man føler sig hjælpeløs og isoleret som menneske i en fjendtligsindet verden. Tab og svigt er afgørende (Oestrich 2000: 51) www.bokongerslev.dk 2007

Kulturens betydning for utilpassede skemaer Populær kulturens standarder og idealer, præger også den unges skemaer Anorektiske skønhedsidealer ”pumpede” mandekroppe Hiphop kulturens kvindesyn og glorificering af stoffer Subkulturelle normer for ungdommen ”Sexualisering” og ”pornoficering” Selvskadende adfærd som modefænomen Eksponering af vold og aggression i medierne (DVD, computerspil, ”Irakkrigen live” etc.) www.bokongerslev.dk 2007

Leveregler Direkte handleanvisninger der udspringer af skemaerne Kan oftest udtrykkes som toleddede betingede udsagn: ”Hvis… så…”; ”Da… så…”; ”Jeg skulle/burde… ellers…” ”Da jeg ikke er noget værd (skema), så kan jeg ikke tillade mig at stille krav” ”hvis jeg ikke gør som der bliver sagt, så bliver mor sur” Rosenberg & Mørch 2005 www.bokongerslev.dk 2007

Begrebsmæssig udvikling ( efter Oestrich 2000: 52) Udvikling af leveregler Vejledende holdninger og regler er nødvendige ellers bliver verden kaotisk og forvirret I barndommen er de underliggende formodninger konkrete, ensartede og simple Hos den voksne bliver disse leveregler gradvist mere smidige, komplekse og nuancerede Der foregår en stadig differentiering & integration i det eksisterende begrebssystem Udvikling kræver fortsat omorganisering Der er tale om en indbygget proces som forløber automatisk, med mindre den blokeres af Forsvarsmekanismer Eller Selvbedrag www.bokongerslev.dk 2007

Nedadgående pils-teknik Nedadgående pils-teknik er en teknik til at identificere skemaer og leveregler Indgår som et led i sokratisk dialog Udgangspunkt i en NAT www.bokongerslev.dk 2007

Eksempel Situation: Sofies veninde Pia har ikke svaret på en sms NAT: ”Pia kan ikke lide mig” Nedadgående pil (hvad er så slemt ved det?) Så snart jeg får veninder, ender det altid med at de ikke kan lide mig (hvad siger det om dig?) Jeg får aldrig veninder Jeg er ikke god nok www.bokongerslev.dk 2007

På sporet af skemaer og leveregler Udover nedadgående pils-teknik, kan man også på baggrund af problemanalyser og den unges NAT, nogle gange finde leveregler og skemaer direkte formuleret. Alternativt kan man identificere fælles tematikker i NAT som kan danne baggrund for hypoteser om skemaer og leveregler www.bokongerslev.dk 2007

Diagram for case-formulering Relevante opvækstdata Skemaer Leveregler Kompenserende strategier Situation 1 Situation 3 Situation 2 Automatiske tanker Automatiske tanker Automatiske tanker Betydning af A.T. Betydning af A.T. Betydning af A.T. Følelser Følelser Følelser Adfærd Adfærd Adfærd www.bokongerslev.dk 2007 J. S. Beck, 1995

Case-formulering Udarbejdes og revideres fortløbende i samarbejde med den unge Giver en forståelse for sammenhængen mellem den unges person, opvækst og problematikker Danner rammer for fokuserede og strukturerede interventioner Giver mulighed for feed-forward Styrker den unges narrative selv www.bokongerslev.dk 2007

Feedback og feedforward Feedback: Arbejde med problemer, efter de er opstået/har fundet sted Bemærk: Anvendes feedback alene, kan man som pædagog nemt føle, at man hele tiden ”slukker ildebrande”, uden at det flytter det helt store. Man føler at man ”halter bagefter”. Feedforward: Man forudgriber problematiske reaktioner (på baggrund af case-formuleringen), og aftaler med den unge, hvorledes disse kan håndteres mere konstruktivt. www.bokongerslev.dk 2007

Øvelse i udformning af case-formulering www.bokongerslev.dk 2007

Hvad kan personlighedsfokuseret pædagogik hjælpe med? Indsigt i skemaer og leveregler Indsigt i hvordan man kompenserer for eller undgår skemaer Indsigt i hvordan skemaer bliver vedligeholdt og forstærket ved de valg den unge tager og de oplevelser denne har haft Undersøgelser af hvordan og hvorfor skemaer og leveregler har udviklet sig Udfordring af dysfunktionelle skemaer og leveregler Udvikling af nye og mere tilpassede skemaer og leveregler Modificeret efter Leahy, 2003 www.bokongerslev.dk 2007

Teknikker til skemaarbejde Beviser for og imod overbevisningen Case-formulering Skemaregistrering Relatering af skemaer til AT Fordel og ulempe analyse Kontinuum-teknikken Adfærdseksperimenter Handle mod sine overbevisninger Rollespil Visualiseret omstrukturering Identifikation af ”kilden” til skemaet Skriv et brev til kilden Udvikling af mere tilpassede skemaer og overbevisninger Nye briller, gamle briller www.bokongerslev.dk 2007

Årsager til at den unge ikke kan/vil samarbejde om behandlingen Den unge mangler færdigheder og forudsætninger for at kunne samarbejde Pædagogen mangler færdighederne til at udvikle relation til og samarbejde med den unge Etnocentriske-bias: Pædagogen undervurderer betydningen af den unges kulturelle baggrund Andre personen i den unges omgivelser modarbejder dennes forandring og/eller fortsætter med at ”belønne” dysfunktionel adfærd Den unges egne tanker om og forventninger til behandlingen og dens udfald, kan medvirke til at vanskelig gøre samarbejde Den unge nægter at samarbejde fordi denne har antagelser om, at deres forandringer vil have negative effekter for andre Den unge er bange for at samarbejde om behandling og forandring, vil destruere dennes personlighed/selv Pædagogen og den unges skemaer og underliggende formodninger spiller sammen (blinde punkter, der gør at man som behandler ”køber” den unges dysfunktionelle antagelser) Dårlig timing af intervention Tidsbegrænsninger Uenighed eller uklarhed om behandlingens mål Urealistiske behandlingsmål Den unge føler sig tvunget ind i behandlingen, og mangler følgelig motivation Den unge tror at behandling er en passiv eller magisk proces Den unges kerneproblemer er ofte i og for sig selv, hæmmende for behandlingen Den unge har dårlig impuls- og selvkontrol, og andre mangler (fx lav intelligens og sociale færdigheder) Pædagogen og den unge bliver frustrerede over manglende fremskridt Den unge opfatter sit selvværd truet, grundet magt-forskydninger i behandlingsrelationen (Efter Beck, Freeman & Davis, 2004) www.bokongerslev.dk 2007

Adfærdseksperimenter Metoder til at afprøve gamle såvel som nye tanker, leveregler og skemaer. Følgende bør huskes: Gør opgaven interessant, fornuftig og vedkommende Sørg for at den unge er i stand og villig til at samarbejde Rollespil/visualiser situationen først Identificer mulige forhindringer og diskuter hvorledes disse kan håndteres Forudsig negative konsekvenser og planlæg hvorledes de skal håndteres Identificer negative automatisk tanker, og arbejd med dem forud for eksperimentet. Find alternative tolkninger af ”fiasko” Øg sværhedsgraden i eksperimentet, indtil alt er dækket Gentag indtil der ikke er mere angst, forbehold, tvivl og skepsis Lav grundig evaluering bagefter (efter Oestrich, 2000: 103) www.bokongerslev.dk 2007

Øvelse i design af adfærdseksperiment www.bokongerslev.dk 2007

Forekomst af særlige sygdomsgrupper På baggrund af hovedsageligt internationale undersøgelser kan opstilles nedenstående skøn over forekomsten (prævalensen) af en række sygdomsgrupper og sygdomstilstande: Depression: 1 % af børn i skolealderen og 3-5% af unge i alderen 13-19 år. Psykoser: Ca. 0.5% af en årgang unge indlægges med psykose. Tvangstilstande: 1-2% af børn og unge. Angsttilstande: 2-5% af børn og 9% af unge. Spiseforstyrrelser: En arbejdsgruppe under Sundhedsstyrelsen anslår forekomsten af anorexia nervosa til 0,3 -1% og bulimia nervosa til 1,7- 4% blandt unge piger. Anorexia nervosa skønnes at forekomme hos ca. 1‰ af drenge i teenagealderen. Infantil autisme: 0,4 -1 pr. 1000 nyfødte. Aspergers syndrom: 0,4% af børn og unge. Hyperkinetisk forstyrrelse: Forekommer i henhold til notat fra Sundhedsstyrelsen hos mellem 0,5 og 3% af børn i skolealderen. Adfærdsforstyrrelser: 2% af 8-årige, 8% af 14-16-årige. Selvmord: Fra 1975 -1995 forekom 96 selvmord hos børn under 16 år. Selvmordsforsøg: 5% af 15-24-årige har på et tidspunkt i deres liv forsøgt selvmord. Kilde: http://www.sst.dk/publ/Publ2001/Boernepsykiatri/html/index7.html www.bokongerslev.dk 2007

Værktøjskassen Case-formulering Kædeanalyse Adfærdseksperimenter Gamle briller, nye briller www.bokongerslev.dk 2007

Anbefalet litteratur Oestrich, I.H. (2000) Tankens kraft – kognitiv terapi i klinisk praksis. KBH: Dansk psykologisk Forlag. Tammie, R. (2001) Børn kan også tænke – kognitiv udviklingsterapi med børn. KBH: Dansk psykologisk Forlag. Stallard, P. (2006) Gode tanker, gode følelser – kognitiv adfærdsterapi, en arbejdsbog for børn og unge. KBH: Dansk psykologisk Forlag. www.bokongerslev.dk 2007