Sune Lægaard Center for studier af lighed og multikulturalisme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Advertisements

13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Religion og politik i Tyrkiet
Frihed og ytringsfrihed hos religioner og i det sekulære samfund
8. december 2010 på Egegård Skole
”Intet” af Janne Teller
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Nye fodgængerovergange på vej HR-møde den 28. april 2014
Kulturmøder Islam – Kristendom
1. møde Vandråd Kattegat Skagerrak
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Introduktion til Sprogpakken
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Religionsdiskrimination, andenordensdiskrimination og religiøse samlingssteder Kasper Lippert-Rasmussen Institut for Statskundskab, ÅU, og CESEM.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Nye muslimer i Danmark Møder og omvendelser
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Forskellige former for magt
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Religion og Politik i Tyrkiet
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
R ELIGION OG D EMOKRATI Adam, Diran, Jakob, Astrid, Trine, Nicolai, Mathilde og Therese.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Grunde til at jeg elsker dig
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Overtrædelse af menneskerettigheder i Tibet
Grundlæggende teoretisk statistik
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Udkast til justering af KS
Ligebehandling: principper og begreber
Islamistisk radikalisering og den demografiske udfordring
Præsentationens transcript:

Sune Lægaard Center for studier af lighed og multikulturalisme Religiøse symboler, religions- frihed og det offentlige rum: Stormoske i København? Sune Lægaard Center for studier af lighed og multikulturalisme

Aktuelle københavnske moskesager CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Aktuelle københavnske moskesager 24. juni 2009: Teknik- og miljøudvalget godkender indstilling om udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25

Ahlul Baits stormoske på Vibevej 25 CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Ahlul Baits stormoske på Vibevej 25

Aktuelle københavnske moskesager CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Aktuelle københavnske moskesager 24. juni 2009: Teknik- og miljøudvalget godkender indstilling om udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25 august 2009: Borgerrepræsentationen godkender udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25 9. september 2009: DFs annoncer mod stormoskeer

Dansk Folkepartis kampagne CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Dansk Folkepartis kampagne

Aktuelle københavnske moskesager CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Aktuelle københavnske moskesager 24. juni 2009: Teknik- og miljøudvalget godkender indstilling om udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25 august 2009: Borgerrepræsentationen godkender udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25 september 2009: DFs annoncer mod stormoskeer november 2009: Teknik- og miljøudvalget drøfter plangrundlaget for Faste Batteri, herunder en moske

Stormoske på Faste Batteri, Njalsgade CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Stormoske på Faste Batteri, Njalsgade

Aktuelle københavnske moskesager CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Aktuelle københavnske moskesager 24. juni 2009: Teknik- og miljøudvalget godkender indstilling om udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25. august 2009: Borgerrepræsentationen godkender udarbejdelse af lokalplan Vibevej 25 9. september 2009: DFs annoncer mod stormoskeer november 2009: Teknik- og miljøudvalget drøfter plangrundlaget for Faste Batteri, herunder en moske 29. november 2009: Folkeafstemning om minareter i Schweiz 25. februar 2010: Teknik- og miljøudvalget godkender startredegørelsen Faste Batteri II og anbefaler indstilling til lokalplanen Vibevej 25 25. marts 2010: Borgerrepræsentationen godkender indstilling til udarbejdelse af lokalplan Faste Batteri II 15. april 2010: Borgerrepræsentationen godkender lokalplanen for byggeriet af en moské på Vibevej, der sendes i høring 21. juni 2010: Teknik- og miljøudvalget indstiller at forslaget til lokalplan Faste Batteri II vedtages

Politisk debat om ”stormoskeer” CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Politisk debat om ”stormoskeer” Forskellige typer indvendinger mod lokalplaner: Sikkerhedshensyn (ekstremisme, radikalisering etc) Islam kritik (islamisme, kvindesyn, udemokratisk etc) Finansiering (Iran, Saudi-Arabien) Æstetisk (arkitektur) Lokalplanens neutralitet (henvisningen til ”moske”)

Politisk debat om ”stormoskeer” CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Politisk debat om ”stormoskeer” Forskellige typer indvendinger mod lokalplaner: Sikkerhedshensyn (ekstremisme, radikalisering etc) Islam kritik (islamisme, kvindesyn, udemokratisk etc) Finansiering (Iran, Saudi-Arabien) Æstetisk (arkitektur) Lokalplanens neutralitet (henvisningen til ”moske”) Forskellige typer begrundelser for lokalplaner: Rent planlovmæssige Religionsfrihed Non-diskrimination Integration og inklusion Værdien af mangfoldighed

Principielle spørgsmål CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Principielle spørgsmål Jeg ser her bort fra faktuelle og proceduremæssige spørgsmål. Fokus er på religiøse aspekter ved stormoskeer. Spørgsmålet er så: Hvordan bør offentlige myndigheder håndtere og regulere religiøse symboler i det offentlige rum? Hvad medfører religionsfrihed i forhold til dette spørgsmål? Underspørgsmål: Hvad karakteriserer religiøse symboler? Hvordan kan man forstå den danske stats forhold til religion generelt og særligt minoritetsreligioner?

Religiøse symboler En ”stormoske” vil være et markant religiøst symbol CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Religiøse symboler En ”stormoske” vil være et markant religiøst symbol Islam er ukontroversielt en anerkendt religion Symboler er alt, der står for noget – men for hvad? Symboler skal fortolkes; meningen er ikke givet Ikke fælles symbolsystem og islam politisk omstridt Derfor kan man ikke tage for givet, at en stormoske har en fastlagt symbolsk mening

Religiøse symboler En ”stormoske” vil være et markant religiøst symbol CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Religiøse symboler En ”stormoske” vil være et markant religiøst symbol Islam er ukontroversielt en anerkendt religion Symboler er alt, der står for noget – men hvad? Symboler skal fortolkes; meningen er ikke givet Ikke fælles symbolsystem og islam politisk omstridt Derfor kan man ikke tage for givet, at en stormoske har en fastlagt symbolsk mening Religionsfrihed er netop et politisk princip, der tillader at man (inden for visse grænser) ser bort fra indholdet i en praksis (her: meningen med et symbol), hvis den kan fortolkes som religiøs i den relevante forstand.

Det offentlige rum Forskellige betydninger af ”det offentlige rum”: CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Det offentlige rum Forskellige betydninger af ”det offentlige rum”: Institutionel: Staten og offentlige myndigheder Diskursiv: Demokratisk offentlighed, politisk debat Fysisk: Offentlig vej Epistemisk: Offentligt kendskab

Det offentlige rum Forskellige betydninger af ”det offentlige rum”: CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Det offentlige rum Forskellige betydninger af ”det offentlige rum”: Institutionel: Staten og offentlige myndigheder Diskursiv: Demokratisk offentlighed, politisk debat Fysisk: Offentlig vej Epistemisk: Offentligt kendskab Der stilles ofte særlige krav til ”det offentlige rum”, men disse gælder ofte kun for 1 og 2, ikke for 3 og 4 Stormoske er i det offentlige rum i betydning 3 og 4 Fejlagtigt at afvise stormoskeer ud fra krav, der kun bør gælde det offentlige i betydning 1 og 2, fx at det offentlige rum bør være religiøst neutralt

Religionsfrihed Grundloven § 67: CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Religionsfrihed Grundloven § 67: ”Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.” Hvordan bør dette forstås i forhold til ”stormoskeer”? Fortolkende: Hvordan kan vi forstå statens forhold til religion generelt og særligt minoritetsreligioner? Hvad (om noget) medfører fortolkningerne mht. religiøse symboler i det offentlige rum? Herudfra kan man diskutere normativt: Hvilken fortolkning bør knæsættes, givet implikationerne?

Religiøs neutralitet og sekularisme CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Religiøs neutralitet og sekularisme Amerikansk religionsfrihed: “Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof” Religionsfrihed er del af krav om statslig religiøs neutralitet; er i praksis en form for religionslighed Europæisk religionsfrihed: Staten er generelt ikke religiøst neutral Religionsfrihed er ikke religionslighed Islam har ikke krav på lighed med kristendom, men stormoskeer kan ikke afvises ud fra neutralitet Danmark er en ”moderat sekulær” stat: Kun relativ adskillelse men en grad af uafhængighed stat-religion

CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Religiøs tolerance Den danske stat har et særligt forhold til Folkekirken Mulig fortolkning: Staten er en kristen stat, og er derfor blot tolerant over for andre religioner Klassisk tolerancebegreb: a) At undlade at forbyde noget, som man b) er negativt stemt overfor Er religionsfrihed udtryk for en negativ tolerance, der kunne begrunde afvisning af ”stormoskeer”?

CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Religiøs tolerance Den danske stat har et særligt forhold til Folkekirken Mulig fortolkning: Staten er en kristen stat, og er derfor blot tolerant over for andre religioner Klassisk tolerancebegreb: a) At undlade at forbyde noget, som man b) er negativt stemt overfor Er religionsfrihed udtryk for en negativ tolerance, der kunne begrunde afvisning af ”stormoskeer”? Problemer med tolerancefortolkningen: Begrebsligt: Kan en stat tro eller være negativt stemt Empirisk: Staten er aktivt akkommoderende i forhold til andre trossamfund, giver dem privilegier og uddelegerer elementer af udøvende statsmagt til dem Religionsfriheden er derfor ikke blot tolerance, og ”stormoskeer” kan derfor ikke afvises af den grund

CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Respekt Hvis staten hverken er neutral eller negativt stemt ovf. muslimske trossamfund, er den så positivt stemt? To begreber om respekt: Vurderende og kategorisk Mulige genstande for respekt: Religion eller person Er religionsfriheden udtryk for respekt?

CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Respekt Hvis staten hverken er neutral eller negativt stemt ovf. muslimske trossamfund, er den så positivt stemt? To begreber om respekt: Vurderende og kategorisk Mulige genstande for respekt: Religion eller person Er religionsfriheden udtryk for respekt? Problemer med respekt fortolkningen: Staten vurderer øjensynligt ikke religioners værdi Religionsfriheden mere plausibelt udtryk for kategorisk respekt for personer Men denne individualistiske respekt er ikke velegnet til at indfange kollektive elementer af religionsfrihed, der er relevante i forhold til stormoskeer

Anerkendelse Anerkendelse som teoretisk begreb: CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Anerkendelse Anerkendelse som teoretisk begreb: Gruppefokuseret (i debatter om multikulturalisme) Udtrykkes ofte ved institutionel akkommodering Så er religionsfriheden et udtryk for anerkendelse?

Anerkendelse Anerkendelse som teoretisk begreb: CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Anerkendelse Anerkendelse som teoretisk begreb: Gruppefokuseret (i debatter om multikulturalisme) Udtrykkes ofte ved institutionel akkommodering Så er religionsfriheden et udtryk for anerkendelse? Indvendinger mod anerkendelsesfortolkningen: Normativt: Anerkendelse er ulige og utilstrækkelig Partisk: Anerkendelsen er baseret på dominerende opfattelse af religion og religionens rolle

Anerkendelse Anerkendelse som teoretisk begreb: CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME Anerkendelse Anerkendelse som teoretisk begreb: Gruppefokuseret (i debatter om multikulturalisme) Udtrykkes ofte ved institutionel akkommodering Så er religionsfriheden et udtryk for anerkendelse? Indvendinger mod anerkendelsesfortolkningen: Normativt: Anerkendelse er ulige og utilstrækkelig Partisk: Anerkendelsen er baseret på dominerende opfattelse af religion og religionens rolle Men der er tale om et anerkendelsesforhold: Leverer en teoretisk ramme for diskussion af stormoskeer, men siger ikke noget normativt herom Modvilje mod stormoskeer ud fra ønske om ikke at anerkende islam er dog misforstået

CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME