•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften
Indskrivning klokken Børnehaveklasseområdet web-indskrivning (skolens kontor ) Svar til forældre, der har søgt anden skole end distriktsskolen Mini/Forårs SFO starter Skolestart 8.10 – Rundvisning Almindelig skoledag
At blive til en skolebarnsfamilie At starte i skolen Forældrerollen Børnerollen Skolestarten på Åbjergskolen
Forberedelser - skolen Børnehavesamarbejde/ formel tilladelse fra forældre Infosamtaler i starten af børnehaveklassen Fra børnehaven til børnehaveklassen Hvornår skal barnet starte i børnehaveklassen? Hvem undervises børnene af?
Klassedannelse Hvornår? Børnenes relationer Forældreønsker Bopæl Screening - observationer
Parat til skolestart? Kanon for syvårige: Donata Elschenbroich •Have tilgivet en voksen en uretfærdig straf •Have en erindring om, at dets egne fremskridt i læring udløser behag hos andre •Have gjort den erfaring, at vand bærer kroppen oppe. •Kunne gynge •Have bygget en snemand, sandslot, en dæmning.
Skolestart Vi forventer barnet er: •Selvstændigt og selvhjulpet •Kende farverne og kan holde på en blyant •Taler pænt til andre •Kende forskellige begreber •Kan deltage i en samtale og selv fortælle •Kan afslutte en opgave
Skolemodenhed Det handler om barnets personlighed og de erfaringer, det har. Kunne klare sig i kammeratgruppen At forældre har tillid til, at barnet klarer sig Godt hvis barnet er selvstændigt og nysgerrigt Passende pligter i hjemmet Barnet skal være selvhjulpet Kunne forstå en fælles besked Kunne udtrykke sig Hvis barnet får læst højt, er det mere parat til at have med skolens bøger at gøre
Forventninger/forældre Deltager aktivt Loyalitet overfor skolen Dialogen Børnene møder udhvilede, forberedte og til tiden Sociale færdigheder
Skolens opgaver Skabe rammer for trivsel Sikre barnet de bedst mulige kvalifikationer til en fortsat uddannelse