POLITIK LEDELSESSYSTEM

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Årsmøde 2005 Dancert PNY Dancerts erfaringer med DS/EN og DS 2426 v. Pernille Nyegaard, Dancert.
Advertisements

Elektronisk håndbog; Velkomstside
Gode råd og eksempler på faldgruber
SHOP FLOOR CONTROL.
13. Ikke-finansielle rapporter
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Virksomhedens informationsbehandling
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Udviklingsplaner Sønderborg
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Forretningsmodel.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Udarbejde af den fremtidige flow
Web-baseret Modulopbygget Let at bruge Let at vedligeholde
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse
Implementering af krav i Hygiejneforordningen i DLG
Proces overblik med SIPOC modellen
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
- at holde processen i gang
Side Driftsøkonomi Kapitel 19 Produktion under miljø- og ressourcehensyn.
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
1 Ledelsessystemer Miljøbelastninger VIRKSOMHED Råmaterialer Hjælpematerialer Energi Vand Produkter Ydelser StøjLugtLuftemissionEnergi KemikalieaffaldAffaldSpildevandJord.
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
1 Vision – Mission - Værdier - Mål – Midler - Politikker.
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER BORGERORGANISATIONTEKNOLOGIØKONOMI MålgruppePersonaleFunktionImplementering Behov Ønsker Motivation Funktionsevne.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dokumentation 7. Semester
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Miljøledelse i forhold til miljørisikoscore På vegne af MST projektleder Peter Nygaard, NIRAS samt landbrugssagsbehandler v/Brønderslev Kommune Marianne.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Funktioner og arbejdsdeling
Individuel deklaration 2016
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Grundliggende principper
Leavitts model.
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Leavitts model.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Mission, vision og forretningsidé
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Individuel deklaration 2017
Interne survey som ledelsesværktøj
Interne survey som ledelsesværktøj
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Individuel deklaration 2018
Præsentationens transcript:

POLITIK LEDELSESSYSTEM DOKUMENTERE POLITIK REALISERE LEDELSESSYSTEM - Organisation - - Ansvarsfordeling - - Procedurer - - Ressourcer - Systemcertificering - 2004-2006

Ledelsessystem Ønsker til et ledelsessystem: Giver overblik over virksomhedens aktiviteter Simpelt Minimum af papir Minimum af tekst - erstattes af billeder, diagrammer, og lign. Nemt at vedligeholde Brugervenligt

Procesorientering Virksomheden er en række processer som spiller sammen. RESSOURCER INPUT PROCES OUTPUT STYRING REGLER

Procesorientering RESSOURCER: Medarbejdere Stamdata Faciliteter Maskiner Udstyr Økonomiske midler INPUT: Materialer Energi Vand Hjælpematerialer Informationer Output fra proces OUTPUT: Produkt Ydelse Emissioner til luft, vand & jord Støj Energi Informationer Input til proces PROCES STYRING: Lovgivning Ansvarsfordeling Kompetencefordeling Instruktioner Procesparametre

Procesdiagram for EKSEMPEL A/S 1.9 Leverandør- styring 1.7 Indkøb 1.8 Råvaremod- tagelse/lager 1.1 Forespørg- sel & tilbud 1.2 Ordre- behandling 1.3 Planlægning 1.4 Produktion & frigivelse 1.5 Pakning & forsendelse 1.6 Fakturering Kunde Kunde 2.1 Udvikling 1.10 Vedlige-holdelse 3.1 Afvigelser 3.4 Interne audit 1.11 Kalibrering 3.2 Klager 3.5 Miljødata 1.12 Affalds- håndtering 3.3 Kundetil- fredshed 3.6 Ledelsens evaluering 4.2 Interne doku- menter & registreringer 4.1 Ledelsens ansvar 4.3 Eksterne dokumenter 4.4 Træning og uddannelse 4.5 Kommu- nikation 3.7 Analyser 3.8 Handlinger

Ledelsessystem Et ledelsessystem opbygget efter procestankegangen omfatter følgende: Håndbog (5-10 sider) Beskrivelse af virksomheden, dens kunder og aktiviteter, vision, mission, værdier, politik, systemet formål, omfang og evt. udeladelser, systemet opbygning, liste over procesbeskrivelser. Procesdiagram Viser virksomhedens processer, deres rækkefølge og deres samspil. Procesbeskrivelser (26-40 sider) Angiver de aktiviteter, som gennemføres i den enkelte proces.