Gylfes hjernespind.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Husk at lukke døren efter dig!
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
Velkommen til vores side!!!
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Opstandelsesfest.
Nøgler til menighedens vækst
”Mandat til at leve livet” Fri til at leve gennem Jesu ord Mat. 7:28-29 Da Jesus holdt op med at tale, var de mange mennesker overvældet af forundring.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Velkommen hos Juvel A/S
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Komposition Skriftlig fremstilling Komposition  1/ Min lillebror og jeg gik en gang ude.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Tradition og Fornyelse
De nordiske guder.
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
»En mand havde to sønner
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vi tror på Jesu genkomst kap.7.
Kampen om troen, kap.6.. Daniel 6:1-6 Dareios besluttede at indsætte satrapper over kongeriget, hundrede og tyve fordelt over hele riget, og over dem.
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Samson Og Dalila.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Grunde til at jeg elsker dig
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Jellingestenen.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
Hvilken historie ønsker du at være en del af?
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
Præsentationens transcript:

Gylfes hjernespind

Plan OT PH I. Snorres indledning II. Gylfaginning III. Tors fisketur OT: Adam og Eva: prologen indtil Troja PH: Aserne Resten af prologen om aserne II. Gylfaginning OT: Hjernespind Rammen før og efter: Gylfe og Gefion. Det hele er hjernespind. PH: Gangtræts dobbelte blændværk og dialog formen Det mytologiske verdensbillede III. Tors fisketur PH: Oksehovedet OT: Tor og ormen: på havet, bjergene skælver, nogen siger at han ramte ormen IV. Balders død PH: Misteltenen: Balders onde drømme, misteltenen, Hother, Balder til Hel, Hermod til Hel OT: Hel og Lokes straf:, Loke som Tøk, Lokes straf V. Ragnarok OT: Broder mod broder: Indledningen med hærene Tor og Odins endeligt PH: Idaslette og Nidhug. Gangtræt får ikke noget svar

Plan Billederne er røde I. Snorres indledning II. Gylfaginning OT: Adam og Eva (Prologen indtil Troja) 1. Håndskriftet og den oldnordiske tekst PH: Aserne (resten af prologen) Verdens 3 dele (to kort) II. Gylfaginning OT: Hjernespind: Gylfe og Gefion. Rammen før og efter. Gefion, Valhal PH: Gangtræts dobbelte blændværk og dialog formen, det mytologiske verdensbillede Mytologiske verdensbillede, Muspelheim, TV2-guderne III. Tors fisketur PH: Oksehovedet Tors kamp med tyren, Tor og Hymer i båden (8 billeder), OT: Tor og ormen, bjergene skælver, nogen siger at han ramte ormen Uppsalastenen, Hørdumstenen: dværgene,

Plan IV. Balders død V. Ragnarok PH: Misteltenen : Balders onde drømme, Hother, Balder til Hel Balder 4 billeder af Bs død, Tormod hos Hel, Tøk OT: Hel, Lokes straf, ikke taxachauffør Tilsyet mund, 2 billeder af Loke, 5 billeder af lokes straf V. Ragnarok OT: Broder mod broder hærene drager frem Sværdet pudses, 6 Fenris, Surt, 5 billeder af den sidste kamp 2 Tor, 2 Odin, udbrændt verden PH: Idaslette og Nidhug. Gangtræt får ikke noget svar Aserne mødes, usåede spirer, Idasletten, Nidhug

I. Snorres Indledning: Adam og Eva OT OT Hele den nordiske mytologi – som vi kender den – er et stort hjernespind, ikke blot som måske al anden religion, men det fremgår også af selve overleveringen at det skal opfattes som hjernespind. Hvad vi ved om den nordiske mytologi, kender vi fra håndskrifterne, fx Codex Regius (1200-tallet) med eddadigtene, - og Snorres (prosaiske) Edda (1220). Snorre er oplysningsmand og vil som i en encyklopædi ikke blot beskrive hedenskabet, men også ud fra sit vidensniveau forklare hvorfor det skete. Før selve teksten kommer der en Fortale: Adam og Eva – Gud druknede verden i en søgang – Noahs ark og efterkommere fik forskellige sprog ved tårnet i Babilon, og de glemte også Guds navn. De var materialister: jorden og dyrene og fuglene havde samme væsen: 1) der kommer vand op,2) under græsset er der fjæld. Ergo: jorden måtte være levende. Og derfor mente de at alt var lavet af stof – ingen åndelig visdom. Efterkommerne kom til Troja i Tyrkland I. Snorres Indledning: Adam og Eva OT OT

Codex Regius: Den ældre Edda med Vølvens spådom Codex Regius: Den ældre Edda med Vølvens spådom. Slutningen af 1200-tallet Snorres yngre Edda 1220, Fortalen OT/

I. Snorres indled- ning: Verden i tre dele Rigeste og mest frugtbare del, Asien Tæt ved verdens centrum ligger Troja, Her bor Noas efterkommere Et fornemt, kongeligt trojansk par får sønnen Thor en kraftkarl underlagde sig store landområder drog omkring i alle verdensdele, besejrede alle han mødte Odin, søn af Thor udvandrede fra Troja med en stor skare af følgesvende bragte mange rigdomme med sig Odins sønner blev herskere over nordlige landområder Odin møder Gylfe Folk sagde om dem, at de lignede mennesker mere end guder Folk kaldte dem aser, fordi de kom fra Asien = asernes oprindelse forklares etymologisk, As er = Asien, beviset på den teori, at guderne stammer fra Asien Snores pointe, at aserne er mennesker, ikke guder. Fornemme mennesker af kongelig afstamning I. Snorres indled- ning: Aserne: PH PH

PH

PH/

II. Gylfaginning: Hjernespind OT OT Selve Gylfaginning: Gylfe undrede sig over at asafolket var så kyndigt, så alt gik efter deres vilje, rejste til asgård; men aserne var meget visere som de havde spådomsevne, så de modtog ham og gav ham noget før de lukkede ham ind i borgen. Da han kom ind så han en hal så høj at han næppe kunne se over den. Taget var lagt af gyldne skjolde … og hele den nordiske mytologi.… Derefter hørte han et stort bulder til alle sider og så sig om. Og ved nærmere eftersyn finder han sig stående ude på en slet flade, hvor han hverken ser hal eller borg. Så går han sin vej og kommer hjem til sit rige. Snorre opfatter således hele den nordiske mytologi som et stor hjernespind udløst af hvad aserne gjorde ved Gylfe da han kom til dem. II. Gylfaginning: Hjernespind OT OT

OT

OT

Illustration af Andy Li Jørgensen til Villy Sørensens: Ragnarok Illustration af Andy Li Jørgensen til Villy Sørensens: Ragnarok. En gudefortælling OT/

Gylfaginning Gangtræt PH PH Gangtræts dobbelte blændværk og dialogformen Gylfes forblændelse komponeret som en prolog mellem Gylfe og aserne af Gylfes spørgsmål og asernes svar fremstår mytologien Hele dialogen er iscenesat som et dobbelt blændværk: Gylfe skjuler sin sande identitet, forklædt som gammel mand kaldet Gangtræt aserne møder Gylfe med synsforblændelser (borgen). Vi befinder os altså i et univers, hvor intet er hvad det udgiver sig for at være Gylfe tror han narrer aserne men aserne sætter betingelserne for hvordan han oplever Asgård Under alle omstændigheder hører Gylfe om kosmologien verdens indretning: ikke den kristne skabelse, som i prologen, men den mytologiske Muspelheim = hed og brændende Niflheim = kold og barsk Midgård = menneskers verden asgård = gudersverden udgård = jætters verden midgårdsormen = holder hele verden sammen Gjålbroen = på vejen mod hel Guderne, som de fortolkes i sidste års julekalender Ydun, Heimdal alias Peter Frodin, Thor, Odin alias Søren Spanning, Tyr Freja og Njord Gylfaginning Gangtræt PH PH

Akvarel 2005 Kirsten Tind PH PH

Muspelheim: Surtsey ved Island PH

Constantin Hansen 1854

PH(/)

III. Tors fisketur Oksehovedet PH PH Thors fisketur Thor er kendt for at bekæmpe guders og menneskers fjender Denne gang Midgårdsormen Dobbelttydig, både fjende og kosmosopretholder Thor drager afsted kommer til jætten Hymer overnatter der op på fisketur Tor vil med skal selv hente madding ser Hymers oksehjord vrider hovedet af den største når lige netop om bord Thorvil længere ud Kaster madding ud Midgårdsormen bider på krogen III. Tors fisketur Oksehovedet PH PH

PH Oversættelse: Preben Meulengracht Sørensen Lorenz Frølich til Karl Gjellerups oversættelse af Den ældre Eddas Gudesange 1895 PH

Tegning af Andy Li Jørgensen i Villy Sørensen 1982: Ragnarok PH

Fragment af stenkors fra 900-tallet fundet ved Gosforth, Cumbria, England PH

Islandsk Håndskrift fra ca. 1680 PH

Olafur Brynjulfsson 1760 PH

Henry Fuseli 1790 PH/

Tors Fisketur Tor og ormen OT OT Men da Tor trækker linen ind går hans fødder gennem bådens bund så han står på havbunden, og så kan han trække den helt ind. Da tuder troldene og jorden skælver - man kan ikke udrydde det onde. Og Hymer skærer snøren over. Folk siger at ..Men jeg tænker nok sandheden er … OT

Runesten i Altuna i Uppland, ca. 1050 OT

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 OT

En sten fra Hørdum Kirke, 800-1000 OT

Peter Madsens Valhalla: Ormen i Dybet 1991 OT

Folk siger at han knaldede hovedet af den nede på bunden Folk siger at han knaldede hovedet af den nede på bunden. Men jeg tænker nok sandheden er at Midgårdsormen lever endnu og ligger i Yderhavet. Tor langede derefter med næven Hymer en ørefigen, så han styrtede over bord. Snorres Edda OT/

IV. Balders død Hel PH PH Myten om Balders død, varsel om Ragnarok: Balder drømmer onde drømme. Guderne vil øge sikkerheden omkring Balder. Frigg tager alt i hele verden i ed om at skåne Balder Aserne leger og skyder mod Balder, Loke irriteres over Balders usårlighed. Den lyse, milde, gode gud. Han forklæder sig som en gammel kone tager til Frigg, finder ud af at Misteltenen ikke er tage i ed, er spæd og lille Loke lokker den blinde Høder til at skyde mod Balder; Balder dør det ulykkelige sker: at døden når ind i gudernes egen kreds - varsel om Ragnarok. Guderne vil forhandle med Hel om at få Balder tilbage. Hermod sendes afsted. Hel vil have bevis for hele verdens kærlighed til Balder. Alle græder, mennesker, dyr, sten og jord, kun en gammel kone, Tøk, græder ikke, kun tørre tårer. Konen er Loke der er forklædt som Tøk Loke er dobbeltskyldig - i Balders død - i at han ikke slipper fra Hel, må blive der indtil Ragnarok IV. Balders død Hel PH PH

PH Balder tegnet af A. Fabricius i Illustreret Danmarkshistorie 1854 En skitse af Peter Madsen: Balder Balder tegnet af A. Fabricius i Illustreret Danmarkshistorie 1854 PH

Guldbrakteat fra Fakse 400-500 evt. PH

Eckersberg 1817 PH

Palle Bregnhøi 1965 PH

Olafur Brynjulfsson 1760 PH

PH/ Tøk græder tørre tårer ved Balders bålfærd Liv eller lig – ej led jeg Karls søn; Holde Hel hvad hun har Palle Bregnhøi 1965 PH/

Balders død Lokes Straf OT OT Hvem er Loke der har dræbt Balder? Jætte der lever blandt aser, far til Fenris, Midgårdsormen og Hel, altid med et smøret grin om munden, tryller sig om til en loppe eller en laks. Dværgene Brok og Sindre lavede Draupner, Gyldenbørste og Mjølner og syede munden sammen på Loke i stedet for at skære halsen over på ham. En listig rad. Uden ham var der slet ikke nogen historie (som med Judas). Efter Balders død fanger aserne ham og straffer ham. Lænket fast til tre spidse sten. Slangen drypper edder i hans øjne. Sigyn holder et vaskefad under, og når hun tømmer det, får vi jordskælv. Loke slippe ikke fri før Ragnarok. Balders død Lokes Straf OT OT

OT

OT Hermann Ernst Freund: Loke 1822 Valhalla. Julekalder 2005 Olafur Brynjulfsson 1760 OT

Loke med sammensyet mund Loke med sammensyet mund. Blæsebælgsten fundet ved Snaptun ved Hjarnø Sund, Horsens Fjord. OT

OT

Den bundne Loke, Sten fra vikingetiden fra Kirkby Stephen, Westmoreland OT

Lene Hahne 1986 OT

C.W Eckersberg 1810 OT

OT(/)

V. Ragnarok Broder mod broder OT OT Tre fimbulsvintre. Broder dræber broder, fader sin søn. Garm gør ved Gnipahulen. Ulven slipper løs Dens afkom sluger solen og månen, Surt kommer med flammesværdet fra Muspelheim. Loke kommer fra Hel med en hær af menedsmænd og mordere, Naglfar (lavet af dødes negle) river sig løs, Tor dræber ormen, men går ikke 10 skridt før hen dør af dens edder. Ulven sluger Odin, men Vidar træder på ulvens gab med sin støvle (af det der skæres af hæl og tå på sko) og river kæften på den itu. Ygdrasil skælver og ilden opsluger alt. OT

OT

Islandsk Håndskrift fra ca. 1680 OT

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 OT

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 OT

Lansespids af jern med guldindlægning, fundet i Nydam mose ca. 440 evt. OT

Thormod Kidde 1927 (?) OT

OT I øst sad den gamle I Jærnskoven Og fødte dér Fenris afkom; Én bliver Af alle dem Soles øder I uhyreham Mogens Zieler 1954 (?) OT

OT

Sigurd Vasegaard 1957 OT

Sigurd Vasegaard 1957 OT

Sigurd Vasegaard 1957 OT

Bjørn Nørgaard 1984 OT

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 OT

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 OT

Thorwald Cross from Andreas, Isle of Man OT

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 OT

Thormod Kidde 1927 (?) OT/

Ragnarok Idasletten PH PH Surt slynger ild over jorden og verden brænder op Dialogen fortsætter: Gylfe, alias Gangtræt, spørger: Hvad bliver der da tilbage, hvor lever Mennesker, guder, er der nogen jord tilbage? Aserne fortæller: efter Ragnarok skyder en ny jord op af havet Vølven udtrykker det med stor poetisk kraft livskraften understreges af den grønne farve rene naturbilleder: jord, vand, luft dominerer, og der er et sug i strofen. Havomslynger = Midgårdsormen Fimbultyr = Odin grøn frugtbarhedens farve Ny gudegeneration: Gudesønner bygger der hvor Asgård lå før Ragnarok, Balder og Høder kommer tilbage fra Hel. Taler sammen, traditionsoverføring. Solen har en datter, lige så lys som hun selv, datteren følger sin mors bane. Gylfe får nu det svar, at mere ved ikke noget menneske så han skal heller ikke vide mere, blot være tilfreds med at vide dette Her slutter Gylfes hjernespind, Er tilbage i rammen, hvor Gylfe vågner fortumlet op på marken Klogere bliver vi ikke Dog: et sidste vers i Vølvens spådom; Nidhug, med lig i fjerene Varsler denne en ny undergang? Vi ved det ikke Ragnarok Idasletten PH PH

PH

Illustration af Lorenz Frølich til Den ældre Eddas Gudesange med oversættelse og kommentar af Karl Gjellerup. 1895 PH

Mogens Zieler 1954 (?) PH

Mogens Zieler 1954 (?) PH/