Impact Studier: koblingen mellem forskning og anvendt udviklingsarbejde Erfaringer fra Impact Studiet af Joint Ethio-Danish Development Programme in North.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Global undervisning.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Joint Ethio-Danish NGO Project in North Wollo Slut-evaluering Præsentation i København 17. januar 2008.
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Information Systems work and Analysis of Change
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
FAME og indlejringsprofessoratet Kort præsentation på fishnet.dk seminar d /
Specialisering 271 UMD.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER Situationen  Flere donorer per bistandskrone  Flere lande per donor  Flere NGOer og private fonde.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Humanistisk sundhedsforskning
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Partnerskaber – erfaringer udefra
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Ansvarlig.
Det handler om eleverne
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Inspirationsworkshop med fokus på
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
&.
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Impact Studier: koblingen mellem forskning og anvendt udviklingsarbejde Erfaringer fra Impact Studiet af Joint Ethio-Danish Development Programme in North Wollo, Ethiopia Præsentere mig selv: Skal ikke tale så meget om selve Impact studiet og vore forsknings resultater (som jo også kun delvis handler om uddannelse) Tale om vores praktiske erfaringer med at lave forskning indenfor et anvendt udviklings program og de problemer og dilemmaer det medfører

Dagens tekst…….. Kan man ”måle” om bistand virker? (muligheder og begrænsninger i impact studier) Erfaringer fra Impact Studiet af et udviklingsprogram i Etiopien: anvendt forskning Forskning og anvendt udviklingsarbejde: udfordringer og muligheder

Impact Studier: definition ”Impact studier(assessment) er systematiske analyser af vedvarede eller signifikante – positive eller negative, planlagte eller ikke planlagte – ændringer i folks liv som følge af en handling eller en serie af handlinger”. Mange problemer ift. At studere impact – og mange forskere er meget skeptiske overfor impact studier Man kan ikke lade være – man er simpelthen forpligtiget til at studere virkningerne af bistand projekter , som man ellers appraise/reviewer på alle mulige måder Så må man tage de nødvendige metodiske forbehold

Impact studier: Metodiske problemer Attributions problemet: Svært at vurdere i hvilken udstrækning en ændring er resultat af intervention (andre faktorer tilstede) Før/efter og med/uden situationer eksisterer kun i laboratorier Kontekst analyse vigtig (for at forstå andre faktorer) ”Fungibility” problemet: Bistand frigører midler (regeringens/lokale resourcer) som bruges til andre formål (også impact)

Impact Studiet af Joint Ethio- Danish Development Programme

Joint Programme Målsætning: Forbedret fødevaresikkerhed og lokal institutionel kapacitets opbygning i projekt områder Innovativ i forhold til koblingen nødhjælp og udvikling Integration af NGO projekt aktiviteter skaber synergi effekt (2+2 er mere end 4) Forskningskomponent inkluderes i Programmet for at dokumentere udviklingen og forestå impact studier

Dansk Røde Kors – Etiopisk Røde Kors Konstruktion af sundhedsklinikker ”Outreach” programmer Programmer (træning af sundhedspersonale, forsyning af medicin, awareness creation) indenfor familie planlægning, malaria kontrol, reproduktiv sundhed, HIV/Aids kontrol Kapacitets opbygning af regerings institutioner Røde Kors Kommitter

Red Barnet – Danmark Alternative Basic Education Centres Renovering/udvidelse af formelle Primary skoler Kapacitet opbygning af regerings institutioner Advocacy: børns rettigheder/ Child Rights Clubs Studier om børns udvikling

Folkekirkens Nødhjælp - LWF/Mekane Yesus Konstruktion af kunstvandings anlæg (food-for-work) ”Soil and Water conservation” (food-for-work) Afforestation (bjergside plots) Afgrøde og livestock aktiviteter (landbrugs input, kompostering, planteskoler, træning i kunstvandings agronomy, etc.) Drikke vand Community Development Programme (COLTA groups)

NGO partnerskab/projekt integration Geografisk integration Tre NGO projekt aktiviteter er tilstede i den samme kebele Funktionel integration Cross-cutting aktiviteter: en NGO ansvarlig for projekt interventionen (for eksempel en skole) De andre NGOer bidrager med specialiseret input (sundheds uddannelse/landbrugs træning)

Impact Studiets målsætninger Studere Programmets impact på fødevaresikkerhed og institutionel kapacitets opbygning Studere Programmet som ”aid model” - dokumemtation og replicability På basis af forskningen: komme med input som kan forbedre planlægningen og implementeringen af Programmet Senere: tematiske studier og studier af projekt design

Metode Fødevaresikkerhed: Husholds Studier: 140 hushold (kvantitative) + 40 hushold (kvalitative) Fokus gruppe, key-informant interview, livs historier Institutionel kacacitetsopbygning: Følge studier af cases: Drikkevand, ABEC, kunstvanding, sundhed Aid model: Studier af program elementer: partnerskab, projekt integration, cost-effectiveness, nødhjælps interventioner Tematiske studier Studier af aspekter af projekter (kunstvanding, formel versus ikke-formel uddannelse) Specifikke studier (ernæring, ikke-landbrugsaktiviteter)

NGOer og Impact Study Group: indbyggede modsætninger Forskere forveksles med konsulenter NGO frygt for blotlæggelse overfor donorer Forskellige kulturer

Dansk versus etiopisk kultur Åbenhed vedr. fejl/ ikke-fungerende implementering Anbefalinger opfattes som oplæg til diskussion af nye/ andre muligheder Etiopisk Problemer/fejl/mindre succesfulde område holdes indendøre/ bliver ikke diskuteret Anbefalinger opfattes som blue prints

Operationel kultur versus forskerkultur Teknisk rådgivning/ anbefalinger Anvisning af løsninger Udviklende Beslutningsorienteret Forsker kultur Studere større problem komplekser Påpege områder for videre studier Dokumenterende Diskuterende

Imødekommelse af NGO interesser Underrettelse af NGOer om planer for feltarbejde; briefing før og efter feltarbejde Flere anvendelsesorienterede tematiske studier NGOer godkender TOR for tematiske studier Workshops Flere anbefalinger Oversættelse af resumeer til Amharic

Impact Studiet i en forskningsverden Konflikt mellem krav til metode og output i den akademiske verden og output i anvendt udviklingsarbejde Forsøg på at honorere alle krav: output bliver for akademiske for praktikere og for lidt akademisk for forsker verden (f.eks rapporter). Kvalificerer ikke umiddelbart i forhold til forskningsverden – Giver data at arbejde videre med - Underlagt en forventning om diskretion - Vigtigt at afsætte tid til at omsætte det umiddelbare output til akademisk output

Positive erfaringer Mulighed for at arbejde med fagområder over en længere periode - svært som ikke fast-ansat forsker Indsigt i anvendt udviklingsarbejde: sydlige og nordlige NGOer, projekt interventioner, regerings samarbejde Sjovt at være en del af et større program, hvor ens arbejde bliver anvendt

Forskere og NGOer: lessons learned… NGOer (om forskningen): Længe at være ”under lup” Svært at kapere de mange rapporter Forskning skabt indsigt Sat vigtige emner på dagsorden Fremmet kritisk dialog som metode Forskere: Svært at kombinere med akademiske krav Svært at arbejde i kultur hvor problemer ikke diskuteres åbent Spændende at være del af program

Lessons learned…….. Erkende de to indbyggede modsætninger: Dansk versus etiopisk kultur Operationel kultur versus forsker kultur Tænk så vidt muligt kulturforskelle ind i metoder og formidling fra starten Afklare forskningens rolle fra starten/sikre konsensus fra NGOer

Arbejdsdeling ml. forskere og praktikere Forskere (DoDr på DIIS) forpligtiget til at lave impact studier Forskere: større studier, som formidles til praktikere Praktikere: forestå (med hjælp fra konsulenter) forskellige typer af mere begrænsede og mere anvendelses orienterede studier Aid Impact forskning programmet på DIIS slutter (har bla. Stået for Aid Impact Forum) Afdelingen for udviklingsforskning på DIIS stadig forpligtiget til at lave impact studier (via udviklings kontrakt med Danida) Problemet: hovedparten af dem, der var med i forskning programmet er ikke mere på DIIS

Eksempler på studier som NGOer kan forestå Baseline, følge studier, post-implementation studier Beneficiary Impact Assessment Cost-effective studier Tematiske studier (fokus på emner eller mere specifikke aspekter ved projekter)