Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Virtuel medarbejder eller konsulent
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Produktion og Logistik
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
FBUs visionsplan 2015.
Ledelse af forandringer
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Kultur i organisationer
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Organisering for fremtiden
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Forandring og læring i organisationen
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Forudsætninger for en god samtale
Ledelse i forskellige retninger
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Udfordringer omkring frivillige i aftenskolen Projektpartnere LOF og FORA.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
Regionsrådsmøde 2. Maj
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Vision mission værdier handleplaner
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Company branding og company storytelling – mod et mere integreret brandingkoncept

Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding) PR-afdelingen (marketing branding) Personaleafdelingen (medarbejderbranding) Kommunikationsafdelingen (stakeholderbranding)

Udgangspunktet for brandingen er den strategiske situation: STRATEGISK SITUATION Vision Hvad er vores vision – Hvor vil vi ideelt set hen? Kernekompetencer Hvad skal vi kunne, hvad skal vi ikke selv kunne? Value proposition Hvad vil vi tilbyde, som de andre ikke kan eller gør? Mission & værdier/grundholdninger Hvorfor er vi her og hvad holder os sammen?

Branding rent praktisk Imagepyramide med company branding Omdømme der kan være mere eller mindre troværdigt 3. Ydre branding Stakeholders 3. Ydre branding Marked 2. Indre branding Integreret proces af at skabe retning og særpræg for forretning, organisation og kommunikation 1. Strategisk branding

Integreret Corporate Branding – internt blik Marketingafdelingens blik: REKLAMEBRANDET Hvordan positionerer og differentierer vi vores koncepter og services i markedet? IMAGE/OMDØMME (Marked/Offentlighed) Ledelsens blik: STRATEGISK BRANDING Hvor skal vi hen, hvad skaber værdi? VISION (Management) Organisations- og HR-afdelingens blik: MEDARBEJDERBRANDET Hvad er det særlige ved vores kultur og kompetencer? IDENTITET (Medarbejdere) Kommunikationsafdelingens blik: STAKEHOLDERBRANDET Hvem skal vi gå i dialog med og om hvad?

Storytelling Virksomheder er bærere af historier Brug af historier integreret branding J.H.Christensen: To tilgange til storytelling: Marketings dominerede tilgang Organisations-teoretiske tilgang

Storytelling Marketings dominerede tilgang: Ledelsen: formel historie eller en fundemental ide omkring virksomheden Ledelsens visioner  Organisations-teoretiske tilgang: Medarbejderne: uformelle dagligdags fortællinger, som giver udtryk for holdninger og værdier Bevidsthed om kultur og problemer

Storytelling Én kernefortælling Stærkt brand Overensstemmelse mellem hvad ledelsen fortæller om virksomheden og hvad medarbejderne tænker og fortæller om virksomheden, hvis man ønsker en troværdig kernefortælling

Storytelling Andre interessenter (kunder, NGO’er osv.) Alt i alt: Mange forskellige historier – der skal imødekommes og samles i en fælles kernefortælling

Image-rekruttering som medarbejderbranding Medarbejderbranding er et meget bredt felt. Her fokuseres på ’Image-rekruttering’ integrerer rekruttering, kommunikation og firmaets værdier Sigter mod fremtidige kandidater til jobs Dækker også over refleksioner over hvilke værdier som skal være fundament for dialogen med fremtidige kandidater Involverer ofte interne historier Image-rekruttering og medarbejder-branding er kompatible processer.

Rekrutteringsværdier og branding Rekrutteringsværdier/henvendelser kan skabe troværdighed omkring branding, fordi henvendelsen har et formål Employee branding er den mest oversete form for branding

Eksempel: people@ericsson.dk Kommunikation af værdier kan understøttes af meningsfulde historier og eksempler Fx værdien ’Innovation’. Understøttes af medarbejderhistorier om hvordan Ericsson giver plads til udvikling og ny-tænkning På denne måde kan der skabes troværdighed omkring præsenterede værdier Kommer tilbage til medarbejderne, der også bliver gjort mindet om værdierne og historierne

Løbende forandring Værdier er ikke komplette eller definitive. Der sker løbende kontemplering og forhandling med stakeholders. Der kan ske ’mutationer’, dvs. et nyt input eller perspektiv på organisationen (fra fx. en ny medarbejder) Recruitment branding er medvirkende til at gøre firmaet refleksivt Selv traditionelle firmaer kan flytte sig over i det refleksive domæne. (Fra single-loop til double-loop-læring. Altså at man går fra at stille spørgsmål til metoden til at stille spørgsmål ved de underliggende værdier, motiver og formål). Ved hjælp af værdierne, konkretiseret i historier, kan medarbejderne prioritere og finde egen vej i deres opgaver Medie-boomerang’en: At medarbejderne hører (også udefra) om firmaets forandring og retning og derfor ’får tillid’. Således hjælper de selv til at skabe forandringerne

Refleksivitet og måling af branding I det moderne videns- og netværkssamfund, SKAL firmaet være refleksivt. Nødvendigt at se på observationer fra både interne og eksterne aktører. Firmaet kan hele tiden vælge retninger og måder at udtrykke værdier på. Med dette udgangspunkt kan man vælge strategisk integration og differentiering af branding Gennem interviews med stakeholders (interne og eksterne) kan man teste styrke og karakter af de fire brandingdimensioner Analysemodellen på s. 105 i kompediet kan bruges til at prioritere vægten på dimensionerne og se på hvilke ’stories’ der bliver fortalt inden for hver dimension.

Eksempler www.arla.dk www.emmerys.dk