1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Advertisements

Værdigrundlaget i Greve
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Et væksthus for børn og voksne
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Administrative pejlemærker i BUF
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
for de hårde resultater.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Den åbne skole.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
-gensyn med den professionelle lærer
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Tillid Temadag for AMIR
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Den inkluderende skole
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kodeks præsentation Ledelsesbegrebet er omgærdet af en særlig interesse i disse år. Den måde ledelse udøves på identificeres ofte som den mest betydningsfulde.
Formand Jens Chr. Birch Næstved Kommune, Teatergade 8, 4700 Næstved Telefon: Ledelse i en reformtid Kommunaldirektør.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Ledelse i forskellige retninger
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Nyborg strand 2010 Udlæggelse af Dagplejen i NORDDJURS KOMMUNE.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Fælles ledelsesgrundlag
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle

2 Lederrollen Beskrevet i aftalen

3 Lederrollen Aftalen bygger på tillid, dialog og samarbejde mellem skoleledelsen og lærerne om hele skolens virksomhed Fra arbejdstidsaftalens indledning

4 Lederrollen - give skoleledelsen ansvaret for at udvise klar og tydelig ledelse og for at sætte mål og give retning for lærernes arbejde Fra arbejdstidsaftalens indledning

5 Lederrollen Aftalen muliggør en enkel, fleksibel og ubureaukratisk planlægning på skolerne samt løbende prioriteringer og omprioriteringer, så arbejdsopgaverne kan tilpasses til de aktuelle behov i undervisningen. Fra arbejdstidsaftalens indledning

6 Lederrollen Ledelsen og lærerne skal løbende være i dialog om mål og resultater i undervisningen. Fra arbejdstidsaftalens indledning

7 Lederrollen Arbejdet foregår på skolen eller uden for skolen efter nærmere drøftelse med skolens ledelse. Alle arbejdsopgaver kan gøres til genstand for tilstedeværelse på skolen, forudsat det giver mening i forhold til arbejdsopgaverne, og at de fysiske rammer er i orden.

8 Ledelsesopgaven Jf. Århusnetværk Fokus på kvalitet Procesledelse Kulturforandring – ”Det professionelle råderum” – Aflæring for lærere (og ledere) Ledelse af ledere – team af professionelle Afklare forventninger og vise vej Større skriftlighed ang. mål og retningslinjer Akkorder → retningslinjer (ex. teamsamarbejdet)

9 Lederrollen Arbejdstidsaftalen efterspørger klar og tydelig ledelse Hvordan åbner aftalen i sig selv for at styrke de forskellige aspekter af ledelse i skolen: – Faglig ledelse ? – Personaleledelse ? – Administrativ ledelse ? – Strategisk ledelse ? ?

10 1.at afklare sit ledelsesrum og påtage sig lederskabet 2.at påtage sig ansvar for, at skolen efterlever lokale, kommunale og nationale politiske mål 3.at skabe en åben og kommunikerende skole 4.at se sin skole som en del af det kommunale fællesskab og den offentlige sektor som helhed 5.at sikre kvaliteten i skolens lærings-, omsorgs-, og dannelsesprocesser 7.at have udsyn og arbejde strategisk med skolens udvikling 6.at sikre skolens fokus på resultater og effekter 8.at sikre kvaliteten i udvikling og ledelse af skolens personale 9.at sikre sammenhæng mellem ressourcer, mål og resultater 10.at udvise professionel og personlig integritet 11.at værne om folkeskolens og det demokratiske samfunds værdier Kodeks for god skoleledelse Skoleledernes Fællesrepræsentation 2007

11 Ledere der lykkes - hvad er det de kan? 5 ledelsesfaglige kernekompetencer Relationel forståelse – de læser og forstår menneskelige relationer Tillidsvækkende sparring – de indgyder tillid og indbyder til sparring Konfronterende intervention – de er offensive og direkte i deres indgriben Insisterende delegering – de insisterer vedholdende på at delegere ansvar og opgaver Rodfæstet under pres – de holder fast i personlige grundværdier, også når disse udfordres Ledere der lykkes Væksthus for ledelse