Steen Gravgaard Eriksen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Ø NSKER OG VISIONER FRA EN LOKALT FORANKRET SKOLE I BALANCE RULL- proces – forældre, elever, medarbejdere ( 2009 – 2011) Lego-projekt – elever ( 2008 –
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Et fagligt løft af folkeskolen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
implementering af sprogbaseret undervisning
Lærerens maskinrum. Mit mål for den kommende time er På baggrund af en indsigt i lærerens/mit maskinrum at se muligheder for samarbejde mellem skole og.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Netværk Dagtilbud & Skole.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Ministeriets krav til grundskolen!
Nye muligheder og potentialer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Steen Gravgaard Eriksen PLC Pædagogisk LæringsCenter i Høje-Taastrup Kommune Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC Pædagogisk LæringsCenter i Høje-Taastrup Kommune - er ikke et bestemt lokale! Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC Pædagogisk LæringsCenter Skal udgøre et stærkt og centralt videncenter Tæt ledelsestilknytning fra skolens pædagogiske leder Består af vejledere / særlige ressourcepersoner og skolens pædagogiske ledelse Rammen er givet, men indholdet skal formes på den enkelte skole Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC Delmålene er, at PLC aktivt danner ramme om pædagogisk sparring og vejledning om læring og undervisning til elever, lærere og forældre medvirker til at fastholde og udvikle lyst til at lære, innovativ tænkning og kulturformidling udfordrer og understøtter elever, forældre og personalets anvendelse af læremidler er platform for mødet mellem forskellige ressourcepersoner. Herunder medvirker til udvikling af samarbejdssnitflader mellem de forskellige fagområder, erhvervsliv og nærmiljø Udgør et stærkt og centralt videnscenter for skolens ressourcepersoner med en tæt ledelsestilknytning fra skolens pædagogiske leder Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC CENTRALT BESTEMT FUNKTIONSRAMME: Skolens pædagogiske ressourcepersoner arbejder sammen i skolens Pædagogiske Læringscenter med fælles udvikling af skolens pædagogiske udvikling og initiativer, der kan fremme skolens faglige og pædagogiske miljø. Det Pædagogiske Læringscenter ledes af skolens ledelse. Det Pædagogiske Læringscenter tager – i samarbejde med ledelsen eller på baggrund af ledelsens opdrag - initiativer til indsatser, der kan fremme den pædagogiske udvikling på skolen og koordinerer de aftalte indsatser, der kan fremme det faglige og pædagogiske miljø i form af intern lærerudvikling og pædagogiske og faglige aktiviteter på skolen. De pædagogiske ressourcepersoner er forpligtet til løbende at sætte sig ind i nye materialer, pædagogiske metoder og forskning på deres fagområde. Ressourcepersonerne er ligeledes forpligtet til at bidrage aktivt i det fælles udviklings- og koordineringsarbejde i skolens Pædagogiske Læringscenter. De pædagogiske ressourcepersoner deltager i deres faglige kommunale netværk, der foregår under ledelse af den faglige konsulent på området eller anden koordinator. Skolens ledelse afsætter den fornødne tid til ressourcepersonernes mødeaktivitet og andre aftalte aktiviteter i forbindelse med arbejdet i det Pædagogiske Læringscenter. Det Pædagogiske Læringscenter og de enkelte ressourcepersoner referer til skoleledelsen. Skolens ressourcepersoner udpeges for et skoleår ad gangen til arbejdet som ressourceperson i forbindelse med skolens arbejdsfordeling. Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC Eksempler på arbejdsopgaver for PLC Fastlægge lokal rammer for vejledningsprocedure og -processer Stille forslag til indretning af skolens pædagogiske miljøer Tilrettelægge pædagogiske arrangementer på skolen Udtale sig / stille forslag til skolens pædagogiske politikker Stille forslag om organisering af skolens støtteforanstaltninger Stille forslag til anvendelse af støtteressourcer Udtale sig i forbindelse med renovering og nyindretning af lokaler Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC Skolens pædagogiske læringscenter består af: Skoleledelsen Skolebibliotekaren Læsevejlederen Sprogvejlederen AKT-tovholderen It-vejlederen SundSkolenetværks-medarbejderen Proces- og projektstyreren Steen Gravgaard Eriksen

Steen Gravgaard Eriksen PLC LOKALAFTALE 2012/13 MELLEM DLF, Kreds 16 og Det pædagogiske læringscenter I skoleåret afsættes der endvidere 140 timer til udvikling af det pædagogiske læringscenter. Deltagerne i denne proces er en skolebibliotekar, læsevejleder, tosprogsvejleder, IT-tovholder, AKT-tovholder , sundhedstovholdere + pædagogisk leder pr. skole. Steen Gravgaard Eriksen