Først lidt om Aalborg Portland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
E n k l e h r - s y s t e m e r.
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
EXPORTKONSULENTERNE.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Sundhed på arbejdspladsen
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
1. Virksomhedens strategiske planlægning
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
NOEA/Aalborg Universitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Forretningsmodel.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Hvad siger medarbejderne?
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Værdifulde fokusområder
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsuddannelser og Aalborg Portland. v/ Kim Øster Larsen
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
at få sund fornuft til sund adfærd….
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Velkommen til EBIT ledelse FSR – danske revisorer | Dagsorden: Baggrund De 4 hovedområder Nøgletallene Rapporten.
Infomøde Kolding d. 26. april Én indgang… Lokal erhvervsservice Væksthus Syddanmark (specialiseret erhvervsservice) Virksomheder og iværksættere.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Dansk Supermarked i korthed
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Tænk udover optimering af omkostninger og logistik
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Principerklæring for DBU Bredde - til vedtagelse på års-/delegeret-/repræsentantskabsmøder 2018 FLU indgik i 2015 en ny breddeaftale med DBU for perioden.
ERP og BPR.
Præsentation af forretningsplan
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentation af ledelsesværktøjet
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Først lidt om Aalborg Portland Indhold Lidt omkring Aalborg Portland Udgangspunktet for kompetenceudvikling Hvad gør vi? Først lidt om Aalborg Portland

Kompetencer Hvad skaber resultaterne? Kroner og øre Markedsandele Produkter Service Logistik Teknik… Kompetencer Adfærd er hvad der gøres i praksis! = måden vi anvender vores viden og færdigheder på! = situationsbestemt!

Med andre ord… Vi har altid været gode til at styre ressourcerne: Økonomi (omsætning, omkostninger, cash flow, kapitalstruktur ...) Produktion (Just-in-time, kapacitet ...) Supply chain (indkøb, distribution, lagre ...) Kunder (CRM ...) Medarbejdere (løn, antal, sygefravær ...) Hvorimod f.eks. medarbejdernes kompetencer: ofte bliver overset eller behandlet overfladisk, eller udsættes for tilfældig ledelse og opfølgning – om nogen ...

Sammenhæng i ressourcerne

Aalborg Portlands medarbejderproces binder 4 grundlæggende underprocesser sammen med Aalborg Portlands forretningsudvikling og VBM. De fire processer er: Kompetenceudvikling (Competence Development) Målopfølgning (Performance Management) Belønningssystemer (Compensation Management) Job- og karriereudvikling (Career Management) Målet er, at enhver medarbejder ser en nøje sammenhæng mellem personlige opfølgnings- og udviklingsaktiviteter og den igangværende forretningsmæssige udvikling i Aalborg Portland Gruppen. Samtidig skal der være en tydelig sammenhæng mellem den enkelte medarbejders: opnåede mål/resultater, individuelle potentiale samt konsekvenser i forhold til kompetence-, job-, karriere- og lønudvikling.

Overordnede politikker Competence Development Alle medarbejdere har en kompetence-profil med udgangspunkt i de forretningsmæssige mål. I PU-samtalen evalueres nuværende niveauer, og en plan for lukning af udvalgte identificerede ”gab” aftales og igangsættes. Performance Management Alle medarbejderes aftalte mål og handlingsplaner evalueres mindst en gang pr. år. Resultatet af evalueringen udtrykkes bl.a. i en P/R-evaluering, der danner input til kompetence-, belønnings- og karriereudviklingsprocesserne. Compensation Management Med udgangspunkt i P/R-evaluering og den individuelle lønindplacering via stillingsvurderingssystemet skabes det rette fundament til gennemførelse af individuel gageregulering. For medarbejdere med resultatløn indgår en vurdering af opnåede mål og resultater heri. Career Management Alle medarbejdere skal have mulighed for job- eller karriereudvikling i forhold til opnåede resultater og personligt potentiale. I Aalborg Portland fokuseres på følgende muligheder: Generel jobudvikling Udvikling som leder Udvikling som specialist Efterfølgerplaner

Kompetencebegrebet på Aalborg Portland ”Norm” Øvelse Teori

Praksistræning Ledelse Jobbet Kursus Kompetencebegrebet på Aalborg Portland Ledelse Praksistræning Jobbet Kursus

Uddannelsesplanlægning Fra strategi til målrettet udvikling Det er en kompetence i sig selv at være i stand til formulere, hvilke kompetencer man har brug for. Uddannelsesplanlægning Den traditionelle uddannelsesplanlægning springer direkte fra jobkrav til kursus! Manglende fokus på behovsafdækning! Målrettet udvikling bygger på målrettet behovsafdækning!

Fra strategi til målrettet udvikling

Hvad får vi brug for? Overblik over nødvendige kompetencer (ledelse, faglige og personlige). Kompetenceprofil, ønskede niveauer samt evaluering. Kompetenceudviklingsplan samt igangsætning af og opfølgning på træning.

Identificering af kompetenceudviklingsbehov Leder Hvad skal medarbejderen kunne? Leder På hvilket niveau skal medarbejderen være? Leder og medarbejder På hvilket niveau er medarbejderen? Leder og medarbejder Hvor er der kompetencegab? Leder, medarbejder og HR

Eksempler på faglige og personlige kompetencer

PU-samtalen er udgangspunktet

HR@Portland

Eksempel på evaluering af faglige kompetencer

Eksempler på evaluering af personlige kompetencer

P/R Evaluering Resultater Potentiale 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9 Over 8 7 6 OK Normal performance Høj performance 9 Over 8 7 6 OK 5 Lav performance 4 3 Under 2 1 Under OK Over Potentiale

P/R Evaluering

P/R evaluering X

Kompetenceudvikling i praksis Udkom den 29. marts 2004 på Jyllands-Postens Erhvervsbogklub. Anders Thorup og Christian H. Brosolat

Dansk Industris Uddannelsespris 2005 … for en stærk og klar sammenhæng mellem forretningsstrategi og kompetenceudvikling og med en flot og sikker forankring i virksomhedens aktiviteter både i Danmark og globalt.