Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Advertisements

Coaching …en introduktion
Lederudvikling.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Ledelse og menneskesyn
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Old timers and newcomers
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Ledelse og menneskesyn
Lektion 8 Ledelse chj-10-8.
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Thomas’ ledelsesværktøjer
Udvikling og styring af en virksomhed
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Forskellige former for magt
Forbedre indtjeningen  Sikkerhed på markedet Udvikling Green card medarbejdere Virksomheden.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Projektledelse.
Styring af styregrupper
Kodeks for offentlig topledelse
Arbejdsgruppens udviklingsstadier
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Projektledelse.
Gruppeudviklingssamtaler
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Personligheden og selvet
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Menneskesyn Hvad rapporten siger om menneskesyn
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Selvledelse (Empowerment)
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Samarbejde og konflikter
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
organisatoriske kompetencer
Skills training © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Menneskesyn Hvad rapporten siger om menneskesyn
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Globalt lederskab Kapitel 16 Magnus Larsson og Sandra Bothmann.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Idegrundlag og målsætninger
Lederens vandring 1.
Autoriteter.
Autoriteter.
Præsentationens transcript:

Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå et fælles mål ved hjælp af fælles midler

Ledelse Management: Leadership Faglige kompetencer Administrative egenskaber Klassiske skole Mekanistisk Leadership Personlige egenskaber Motivere og engagere Humanistisk skole Organisk opfattelse

Coaching Et ledelsesstil og et værktøj (samtale med specifik spørgeteknik): Frigøre medarbejdernes kompetencer for at maximere præstationerne (konkrete handlingsplaner) Indsigt i egne ressourcer => lære at lære Fjerne de interne barriere som blokerer for udvikling Fjerner fokus på begræsninger

Empowerment Indførelse af coaching kan ske parallelt med empowerment: Medarbejderen får ansvar for opgaver ved tildeling af vide rammer og tilhørende ressourcer Varierende og udviklende arbejde Lederens opgave ar coache

Ledergitteret Ledertræningsværktøj som lederen kan anvende til at udvikle sin egen ledelse Normativ: 9,9 er bedst – i modstrid med situationsbestemt ledelse

Autoritet Autoritetskilder: Autoritetsformer: Magt Den formelle magt til at udøve belønninger (løn mv) og negative sanktioner (fyring mv) Kundskaber Magt gennem viden (personlig netværk=> indflydelse på beslutninger) Karisma Personlig udstråling/”kan sælge opgaven” Autoritetsformer: Rationel (medarbejderen accepterer autoriteten); oftest kundskaber og karisma Hæmmende – magt og trusler – ofte ikke tale om fælles mål (kan være ”magt”) Ofte vil lederen betjene sig af alle 3 slags kilder

Mayo og Nohria: de bedste ledere 1000 mest markante ledere i 100 år: Evnen til at arbejde med visioner og strategier Besiddelse af pioner- og innovationsevne Evne til at påvirke branchen Evne til at få indflydelse på samfundsmæssige forhold Evne til at skabe gode finansielle resultater Evne til at arbejde med og udvikle medarbejdere Mindst 4 skal være til stede for at lederen fungerer

Adizes 4 lederroller Idealleder har 4 store bogstaver (PAEI) En god leder har alle fire roller med mindst små bogstaver men intet 0 Skal kende sine svage og stærke sider Ved blot et 0=> mismanagement: dårlig lederstil, hvis man har 0 kan man ikke påskynde andre ledere med bogstav i denne lederrolle Lederteams: Lederen sammensætter sit team så det supplerer lederen på hans svage sider Ledergruppen bør supplere hinanden

Lederroller og personlighed Lederens menneskesyn har indflydelse på ledelsen: McGregor, Schein Lederegenskaber: Bennis og Nanus, Mayo og Nohria Lederroller, lederteam og organisatorisk udvikling: Adizes

SL2-modellen Et udviklingsforløb – medarbejderen går fra U1 til U4 S4 til U1 er mangelfuld ledelse S1 til U4 er overdoseret ledelse

Mangfoldighedsledelse Udnytte individers potentiale i organisationen => flere mangfoldige ressourcer til rådighed =>håndtere omgivelsernes stigende mangfoldighed (stigende globalisering og heterogene kunder/markeder) Kræver at organisationen kan ”inkludere” individers forskellighed og få synenergi ud af dette (modsat konflikter og eksklusion)

Indsatsområder ved integration af subkulturer Sikre akkulturation Opnå fælles kulturelle værdier Løse kulturelle konflikter Sikre strukturel integration grupper er ligestillet strukturelt (hierarkiet) Uformel integration Også minoritetskulturerne indgår i uformelle netværk => fremmer også akkulturationen Undgå kulturel bias Favorisering af den dominerende kultur Sikre Organisatorisk identifikation Også minoritetskulturen identificerer sig med organisationen som deres Undgå konfliker Mellem etniske grupper