Følelser eller fornuft vaner eller viden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Set fra sundhedspersonens side
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Forbrugeren og den finansielle markedsplads
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Chris Argyris f
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Talentinternat modul 3..
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Gnavne, gamle mænd Behov og hverdagsliv i et univers domineret af kvinder.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Dansen omkring handicapbegrebet
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Astrid d e t k r e a t i v e l æ r i n g s m i l j ø s 1 0 b u d it-projektleder jan gejel.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
- psykodynamisk perspektiv
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Børn og unge med handicap siger deres mening
Sådan taler du med dit barn om donor samtidig med, du får et tættere forhold til din partner. © Kirsten List Larsen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Den lærende organisation
Hvis du ønsker at opnå fremragende
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Forandringsledelse & primadonna’er Søren Aggestrup.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Verdens Bedste Mor Forår 2017
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Følelser eller fornuft vaner eller viden om fornyelse og begejstring, loyalitetsbindinger, misundelse, ildsjæle, tab og sorg i organisationer Nærvær i arbejdet, januar 2010 Steen Visholm, RUC

Forandring ..... Reaktiv forandring: reaktion på udefra kommende trussel Proaktiv forandring: en kreativ udviklingsidé

Forandring ..... Reaktiv forandring: reaktion på udefra kommende trussel - opleves strengt nødvendig Proaktiv forandring: en kreativ udviklings idé - kan opleves som overflødig

Forandring ..... eksempler - At få et barn - En flodbølge rammer ferieparadiset - Strukturreformen - At blive forelsket - At opdage en alvorlig konkurrent - Oprettelse af selvstyrende grupper - Videreuddannelse/nyt job

Organisatoriske niveauer Individ/person Afdeling/gruppe Division Organisation Omgivelser Faggruppe Hierarkigruppe Etnisk gruppe

Forandring ... gruppedynamik - Kreativitet kan alle li’ ..... - At få et barn - at få en lillesøster .... - Proaktiv vs reaktiv i nyt perspektiv - Strukturreformen: proaktiv eller reaktiv? - Forskellige interesser - Forskellige ’organizations in the mind’

Familiedynamiske undertoner I Søskende rivalisering/ sammenhold i forhold til forældre Ødipale spændinger Generationsskifte udfordringer Stolthed/misundelse fra forældre til børn Kærlighed/had mellem forældrene

Familiedynamiske undertoner II Familiesammenhold i Forhold til out-group

Familiedynamiske undertoner III Optakt til fusion med udgangspunkt i (nogens) hjerter

Familiedynamiske undertoner IV Fusion er ofte også fission Ledere afkobles

Familiedynamiske undertoner V Børnene bryder sig ikke om stedmødre eller - fædre De sympatiserer med den forladte og undertrykker vreden mod svigteren, der har placeret en anden der, hvor de selv ønskede at være, men forbliver afmålt loyale

Familiedynamiske undertoner VI Og ikke nok med det .... Den nye stedforælder medbringer oven i købet en hel flok ekstra konkurrenter

Familiedynamiske undertoner VII Lige så dejlig og energifyldt det nye par finder deres vision - det de ser når de forelsket kigger dybt i hinandens øjne - ligeså tom, falsk og hul forekommer den resten af ’stakeholders’

Familiedynamiske undertoner VIII Den ’russiske model’: to kolde kedler på et varmt komfur... ’tvangsægteskab’ - varmere følelser for egen tvangsgiftede/skilte chef, aggression mod den kreative idés ophav

Familiedynamiske undertoner IX Altså: Medarbejdernes sympati går til de afkoblede ledere, der idealiseres sammen med den gamle organisation. Dette kan der ikke tales om, da det vil være illoyalt i forhold til den forældre, der har parret sig med en ny. Disse følelser udtrykkes derfor indirekte som distancering, passiv aggression, underlig adfærd, der er irriterende for forælderen og svært irriterende for stedforælderen etc.

Familiedynamiske undertoner X Altså fort.: Den nye leder har taget den plads, som børnene hver for sig i hemmelighed har ønsket sig og arbejdet på De nye kolleger er i første omgang en flok konkurrenter Der er kun en forælder tilbage og denne er kun optaget af den nye kærlighed, dvs. intensiveret konkurrence om reducerede ressourcer Fjendtlighed og sabotage mellem medarbejdergrupperne er resultatet

Loyalitetsbindinger I Disse loyalitetsbindinger udgør en massiv blokering af organisationens evne til at lære, udvikle sig og engagere sig i opgaven (vision/mission) I værste fald: direkte sabotage Mere almindeligt: følelsesmæssig tilbagetrækning fra opgave, ledere og kolleger

Loyalitetsbindinger II Det føles som om det er forræderi, at engagere sig positivt i det nye, som om moral og etik holder med det gamle, mens grådighed, egoisme, kulde og kynisme er det nyes eneste venner Det gamle, som det nye erstatter, er også identitet, ’vi-et’ i ’jeg-et’ - om ikke flaget, sangskatten, bøgeskoven i maj, kolonihaven, Peters jul etc. Så på den anden side noget, der ligner Udviklingen, det nye, opleves som en rival, der skal bekæmpes

Loyalitetsbindinger III For en kognitiv betragtning er disse fænomener helt hul i hovedet Borgmesteren og kommunaldirektøren i Korsbæk, som folk før kunne sige mange nedladende vittigheder om, som vi jo alle gør om vore ledere fra tid til anden, avancerer i disse emotionelle processer til engle på rekordtid Forældede og nedslidte teknologier og lokaliteter erhverver pludselig en aura af autensitet, ægthed og gedignitet

Loyalitetsbindinger IV En del af de reelle tab er overvejende narcissistiske krænkelser: det nye kan føles som en devaluering af det gamle, en hån mod de kvalifikationer, som man før var mester i, men nu ikke efterspørges mere Splitting ligger lige for: opdeling af medarbejdere i sabotører og sykofanter, der har det tilfælles, at de ikke engagerer sig konkret i forandringsopgaven, men markerer sig som gjaldt det livet i striden mellem det nye onde/gode og det gamle onde/gode

Hvad kan man gøre med loyalitetsbindinger? - tillade og legitimere sammensatte (negative) følelser i forhold til forandringen - fx. ved at dele sine egne sørge for at få sagt farvel til det gamle og tillade sorg over fusionens tab sørge for fortløbende refleksion over processen modvirke splitting mellem sabotører og sykofanter med spørgsmålet: hvordan kan begge parter have ret

Hvad kan man gøre med loyalitetsbindinger? tolke/påpege - på afslappet og humoristisk vis og gerne med sig selv som eksempel - på følelsernes forvridning af det kognitive etablere task-forces, projektgrupper og lignende, hvor deltagerne er repræsentanter for begge de fusionerede organisationer, og udstyre disse med vigtige opgaver stille sig selv til rådighed for vrede projektioner, for dermed at åbne for samarbejde mellem medarbejdergrupperne

Forandring og udvikling ”At once it struck me what quality went to form a Man of Achievement, especially in Literature, and which Shakespeare possesed so enormously - I mean Negative Capability, that is, when a man is capable of being in uncertainties, mysteries, doubts, without any irritable reaching after facts and reason.” (Keats)

Forandring og udvikling Integreret selv- og verdensbillede

Forandring og udvikling II. Forandringskatastrofe -> Fragmenteret selv- og verdensbillede, angst og meningsløshed

Forandring og udvikling III. Negativ evne: kunne tåle uvished og usikkerhed - holde sig åben for en katalysator/idé

Forandring og udvikling IV. Katalysator/idé skaber en ny sammenhæng, der reetablerer et integreret selv- og verdensbillede på et ’højere plan’

Forandring og udvikling Integreret selv- og verdensbillede II. Forandringskatastrofe -> Fragmenteret selv- og verdensbillede, angst og meningsløshed III. Negativ evne: kunne tåle uvished og usikkerhed - holde sig åben for en katalysator/idé IV. Katalysator/idé skaber en ny sammenhæng, der reetablerer et integreret selv- og verdensbillede på et ’højere plan’

Parret og gruppen Ildsjælen og ideen er et romantisk parforhold Ved at gennemføre ideen får ildsjælen healet sit hul i selvet Parret revolterer mod gruppens konformitet Føler sig hævet over gruppen Projektet er deres barn

Gruppen og parret Parret repræsenterer gruppens håb (om en frelser, der skal komme ...) Men også det, som gruppemedlemmerne individuelt begærer Gruppemedlemmerne mister deres organisatoriske objekt, idet parrets barn skal overtage pladsen

OO

OO nyt

Forandringens kunst er At få et forelsket par og deres nye barn .... til at arbejde sammen med en gruppe fraskilte og sørgende

Forsvar mod misundelse Overtilknytning til det eksisterende Overdrivelse af risici ved det nye Latterliggørelse af det nyes retorik Pludselig opstået langsom opfattelse Pludselig opstået misforståelsestendens Tendens til at gøre ting mere indviklede

Forsvar mod sorg og vrede Depression (indadrettet aggression) Skizoid tilbagetrækning (afkobling af engagementet i opgaven, helheden og de andre) Tvangspræget rebelskhed Splitting og projektion: fx devaluering af ledelsen og idealisering af egen gruppe

Tune in Stay with Reflect on Move on Jon Stokes, MPO 2004 Emotional Intelligence (følelser som efterretninger) Den direkte vej til nærvær i arbejdet: Tune in Stay with Reflect on Move on Jon Stokes, MPO 2004