Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Måske er I gode venner i et år,
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Baggrund for projektet
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Nonne historie.
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Oktober 2012 ViTSi Elisabeth Kampmann Vitsi workshop 23. oktober 2012 Elisabeth Kampmann Ergoterapeut, cand.scient.soc.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Kommunikation.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Reduktion AM 2009.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unge med handicap siger deres mening
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
brugerinddragelse i Danmark
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Velkommen Introduktion.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Det hele startede med….. Ansættelse som midlertidig leder i en afdeling midt i forandring, forvirring og frustration pga. store organisatoriske omlægninger.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Præsentationens transcript:

Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning Læge, ph.d. studerende Maria Birkvad Rasmussen Center for Klinisk Uddannelse

Indhold Kort introduktion til studie Resultater Citater Perspektivering til investering Konklusion

Kort beskrivelse af studie 1 Formål: - At identificere faktorer der påvirker transfer af Advanced Life Support (ALS) principper fra simulationscenteret til den kliniske hverdag Metodologi/Metode: Kvalitativt (Grounded Theory) Semi-strukturerede telefoninterviews Studiepopulation: Tidligere ALS kursus deltagere både læger og sygeplejersker (ALS-udøvere)

Resultater 1 Tre overlappende hovedtemaer: Adaptation til kontekst Praksisfællesskaber Transfer

Resultater 2 Gennemgående var beskrivelser af samarbejde og forventninger/fordomme Samarbejde med ALS udøvere og med ikke-ALS udøvere. Forventninger/fordomme mellem professioner og specialer, samt fordomme baseret på erfaringsniveau

Samarbejde med ’ALS-udøvere’ [Erfaren sygeplejerske] Man kan mærke at dem, som har ALS, tænker på den her rigtige måde… som er så let at følge… I hvert fald når man kender det… [Anæstesisygeplejerske] Da jeg var på ALS, var der en yngre læge, fra samme hospital som mig, med på kurset. Jeg kan huske, at vi nogle dage efter kurset havde et hjertestop … Jeg kan ikke huske konkret, hvordan situationen var, men jeg kan huske, at vi kiggede på hinanden og smilede, fordi vi vidste bare, at det her skulle nok gå.. Jeg kan huske fornemmelsen af, at vi havde et eller andet fællesskab … [Medicinsk læge] Jeg ved, hvilke roller, jeg forventer de andre skal udfylde…og det fungerer godt – altså… når de altså ellers gør, som jeg forventer.

Samarbejde med ’ikke-ALS udøvere’ [Anæstesisygeplejerske] De eneste frustrationer, man er ude i, i forbindelse med hjertestop efter ALS kurset er, at ikke alle har haft de kurser – det er sådan set det eneste. [Kirurg] Det var et problem, at der var manglende fælles forståelse for, hvordan man skrider frem ved en sådan situation - hvis nu jeg havde haft en sygeplejerske, som også havde været på ALS kursus, så tror jeg samarbejdet havde været bedre… Så ville hun vide, hvad jeg tænkte… [Anæstesiolog]: Der er mange situationer, hvor man kan se, at folk ikke lige er bekendt med ALS principperne og det kan godt mudre billedet…. Øh… Medicinske forvagter, som ikke aner, hvad der foregår, så vi… fra anæstesien må… ja, nogle gange tager jeg over, andre gange observerer jeg bare og tænker: ”hvad sker der lige for det her”.

Forventninger og/eller fordomme [Medicinsk læge]: Jeg tror, det var fordi han var sygeplejerske, oven i købet fra en psykiatriskafdeling… (…)De er ikke vant til akutte situationer… Det ville helt sikkert have været lettere med en AMA [akut modtage afdeling] sygeplejerske… [Anæstesisygeplejerske]: Jeg har oplevet gamle vrede, utålmodige anæstesioverlæger, som har over-rulet - ja, faktisk taget fuldstændig over… og egentligt bare lavet forvirring, fordi de ikke har forstået den unge, ellers ALS kyndige, læges tilgang…

Forventninger og/eller fordomme [Kardiolog]Når man står til et hjertestop på ortopæd kirurgisk… Så står der jo nogle sygeplejersker, men man ved jo ikke helt, hvor meget de overhoved ved om hjertestops algoritmen – eller om, hvad man kan bruge dem til osv. [Anæstesiolog] Jeg blev kaldt til hjertestop på ortopæd kirurgisk afdeling… skræmmende melding i sig selv… Men altså så kom der en ortopæd kirurgisk forvagt, som INGENTING vidste, bagefter så kom der en medicinsk forvagt, som IKKE kunne tage en beslutning – hverken om behandlingen eller om at kontakte sin bagvagt … og så måtte vi tage over – igen!

Perspektivering til investering Effektivitet i sundhedsvæsenet (Gittell 2012) Det er ikke nok, at de ansatte er dygtige til deres fag, de skal også kunne samarbejde på tværs af faggrænser, for at være effektive og produktive. Godt samarbejde: ”Fælles mål, fælles sprog og gensidig respekt”

Konklusion Vores studie… Fælles mål Fælles sprog Gensidig respekt Traditionelt er der stor fokus på individuel fagspecifik læring… MEN – måske kunne øget fokus på samarbejde medføre øget anvendelse af tillærte kompetencer i den kliniske hverdag – med øget effektivitet til følge

Tak for opmærksomheden …og tak til The Laerdal Foundation og TrygFonden for økonomisk støtte Rasmussen MB, Dieckmann P, Barry Issenberg S, Ostergaard D, Søreide E, Ringsted CV. Long-term intended and unintended experiences after Advanced Life Support training.Resuscitation. 2012 Aug 9. [Epub ahead of print]