Integration af nydanskere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Advertisements

John.M.Nielsen Metode & Co.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Videregående Uddannelser Turbovurderinger for arbejdsgivere Akademiker.
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Afslut med at henvise til Modstrøm
Uddannelse & rekruttering Fiskericirklen - 9. oktober 2007 Poul Christensen Konsulent 3F Transportgruppen Uddannelse & rekruttering i transportsektoren.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Motivation af medarbejdere
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Grafik og illustrationer placeres efter hjælpelinjer Praktik er uddannelse De delegerede mener, at praktikperioden er en del af de studerendes uddannelse.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Arbejdsgivernes forslag til beskæftigelsesplan 2010 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Fokus på en målrettet indsats.
Det Sociale Kapitel
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
10 roser til dig.
Iværksætteri og Finans global. HHX-uddannelsens struktur Grundforløb (1. halvår) Studieretningsforløb (de sidste 2½ år) Obligatoriske fag - ens for alle.
Personlig jobformidler
Jobrotation Medarbejdere på uddannelse – ledige vikarer i job.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
DLG i bevægelse Forløb for den enkelte lokation. 2 Aktiviteter i det første år Møde med leder for afdeling (samt trænere og AM-repræsentant, hvis muligt)
Mandag den 14. april Gymnastiksal 14 – 15. Bo syg.
Jette Rasmussen Demenskonsulent
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Søg om støtte til et mere sikkert og rummeligt arbejde for alle Danielle Caspersen og Lærke Frøslev Bella Center, 15. april 2015.
Virksomhedsrettede muligheder Virksomhedspraktik Ansættelse med løntilskud – efter 6 måneders ledighed –Offentligt –Privat.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Arbejdsmarkedschef Michael Petterson Vejle Kommune Flygtninge i arbejde.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
Job & Integration Fleksjob Ledighedsydelse Integration.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Nord-als Rideklub. N.A.R Eksisteret i mere end 50 år i samme faciliteter. Velfungerende klub Godt forankret i lokalsamfundet.
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
En Praktikværts forventninger Hvilke forventninger/krav har praktikværten til eleven i VO/lærepladsen.
Afklaring af arbejdsevnen ved arbejdsprøvninger Jobcenter Sorø Jobcenter Sorø Anita Lund Anita Lund Anni Svendsen Anni Svendsen.
Arbejdsmiljø i MED FOAs arbejdsmiljøtræf april 2012 Nyborg Strand.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Tilbage til arbejdsmarkedet Handicapkonferencen den 22. november 2007 – Jørgen Nissen/Bombardier Transportation Denmark A/S.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Inspirationsskabelon til virksomhedsoplæg ”Virksomheder møder flygtninge”
Velkommen til SL TR – MØDE
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Grundfos LEV GODT maj Arne Nygaard Produktionsleder
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
En Praktikværts forventninger
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Integration af nydanskere i Bilka Næstved

Projektet starter op som en naturlig følge af ”Den sociale partnerskabsaftale” mellem Bilka Næstved og de omkringliggende kommuner. Formål: Få kontakt med ledige etniske minoritetsgrupper Ansætte folk fra gruppen Gøre en målrettet indsats for at integrere flygtninge og indvandrere i virksomheder i detailbranchen Udvise samfundsansvar Skabe et godt image

Mål med projektet At få ansat så mange som muligt At få gode og loyale medarbejdere At give en chance for reelt arbejde At skabe et projekt med succes

Første forløb 9 praktikanter går på sprogskole 2 dage om ugen Praktik i varehuset i 3 dage om ugen Praktikperiode 9 måneder 1 person fik ordinær ansættelse allerede efter 2 ½ måned

Udfordringer ifbm. første forløb For lang praktikperiode Mgl. lønafklaring Forståelse af arbejdsmarkedsregler Ansættelsesbetingelser Virksomhedskultur For ”autoritetstro”

Nuværende forløb Sprogskole i 2 – 3 måneder inden opstart af praktik i varehuset Sprogskolen afklarer følgende forhold omkring den enkelte praktikant: Sprog Fysisk og psykisk tilstand Familierelationer Uddannelse fra hjemland Tidligere arbejdsprøvninger o. lign. Sprogskolen vurderer, om praktikanten kan leve op til Bilkas forventninger Der afstemmes altså forventninger INDEN praktikanten sendes i praktik

Bilkas forventninger til praktikanten Engagement Ansvarlighed Selvstændighed Loyalitet Ærlighed Fleksibilitet Viljestyrke Godt humør Lyst til detailhandel Skal stille krav til os som arbejdsgiver

Nuværende forløb, fortsat Møder med Sprogskolen samt repræsentanter fra kommunen hvor kommende medarbejdere visiteres. På møderne afklares det hvilke praktikanter der kan henvises til hvilke virksomheder. Praktikperioden er nu 3 måneder Ny afklaring mellem Sprogskolen og Bilka vedr. praktikanterne: Skal de fortsætte i forløbet? Skal de fratræde? Skal de ansættes som ”ordinære” medarbejdere, på lige fod med øvrige Bilka medarbejdere?

Vores erfaringer Sprogskolen skal kende os og vores krav som virksomhed/arbejdsgiver Forløbet må max. vare 3 måneder Økonomien skal være afklaret inden praktikstart Jobpiloter bruges som ”buddies” til praktikanterne Sprogskole undervisningen skal ligge på mandage og fredage Der skal være højt kommunikationsniveau mellem Sprogskolen og virksomheden, og mellem Sprogskolen og praktikanterne