TRÆNGSELSAFGIFTER www.transportlearning.net Drawing by Ruairi O Brien TRÆNGSELSAFGIFTER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Center for Politiske Studier
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Argumentationsformer
Beboermøde
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Merlivs seminar 27. August 2008
Transport og transportudfordringer
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Beslutningsgrundlag COWI
PARKERINGS AFGIFTER OG LEDELSE
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Forretningsmodel.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Michael Hald Konsulent, KL
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
En fast Kattegatforbindelse
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Digitale visioner 15.jun. 09 Bredbånds betydning for vækst og beskæftigelse - en digital vision -Direktør Tom Togsverd, DI ITEK.
Beslutningsgrundlag COWI
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Forslag til masterplan for infrastruktur
Tæt trafik.
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

TRÆNGSELSAFGIFTER Drawing by Ruairi O Brien TRÆNGSELSAFGIFTER

Emner Hvor er vi nu? Hvad er trængselsafgifter? Hvorfor bruge trængselsafgifter? Økonomisk teori Hvad opnår man ved at bruge trængselsafgifter? Hvordan opnås det? Eksempler: Singapore, Trondhjem, London, Stockholm, Italien, Znojmo Hvordan implementeres trængselsafgifter – optimering af resultatet Generer forslag til trængselsafgifter for dit eget område

TRÆNGSELSAFGIFTER Hvor er vi nu? Massive forsinkelser pga. trængsel Tabt økonomi (tid, energi) Luftforurening og støjgener Mangel på parkeringspladser Byer med et kaotisk og urart gademiljø Adskillelse af sociale netværk DERFOR NEJ - at forbedre trafikken ved at udvide kapaciteten og bygge nye veje har længe været udenfor den trafikpolitiske agenda i EU JA - at afbalancere transportbehovet ved at planlægge

TRÆNGSELSAFGIFTER Hvad er trængselsafgifter? Simpelt: bilisterne må betale for deres brug af veje Er de ikke bebyrdet nok med afgifter? • Beskatning ved køb, vejskatter (nogen steder), obligatoriske forsikringer, benzinafgifter, etc. NEJ Hvorfor ikke have marginal omkostninger på kørsel? Ligesom i supermarkedet!

TRÆNGSELSAFGIFTER Økonomisk teori anbefaler Den afgift der pålægges en bilist for brug af vejnettet bør reflektere summen af de marginale omkostninger hos: Infrastructure udbyderen • Udgifter til udbygning og vedligeholdelse Andre bilister • Trængsel og ulykker Eksterne omkostninger • Økonomiske omkostninger ved ulykker, luftforurening Trængselsafgifter bidrager til at bilister træffer økonomisk mere rationelle transport valg – og trafikmængden reduceres.

TRÆNGSELSAFGIFTER Hvad opnår vi? Mindre trængsel – hurtigere transport med bil og kollektiv transport, sikrere cykling og gang. Reduceret forurening – ren luft, mindre støj, mindre CO 2 Gevinster – bedre, mere behagelig og hurtigere kollektiv transport, bedre cykel og fodgænger omgivelser, bedre veje og større sikkerhed.

TRÆNGSELSAFGIFTER Accept? Det er et problem! Meget følsomt reguleringsmiddel Nyt Man vil ikke betale for det som har været gratis Lighed – eller social slagside? Konventionelle virkemidler mere kendt - Men accepten er på vej fordi der kommer en indtægt til brug for bedre miljø og bedre vejnet

TRÆNGSELSAFGIFTER Hvor er det afprøvet? Singapore område licens 1975 Bergen bom afgift 1986 Oslo bom afgift 1990 Trondhjem bom afgift 1991 Singapore elektronisk vejafgift – kombination med bom afgift 1998 London område licens 2003 (videreført til 2006) Stockholm bom afgift 2006 Major Italian cities – område licens

TRÆNGSELSAFGIFTER Hvordan planlægges trængselsafgifter? Principperne • Område licens • Bomme ved indfaldsveje • Afstands- eller hastighedsafhængigt • Prisen • Hvem skal opkræves og hvem er undtaget? Hvad er indtægten brugt til? Administration og teknologi • Prissættelse og rgninger • Bøder og konsekvens

TRÆNGSELSAFGIFTER Singapore: demand management ALS (1975) Myldertids trafik reduceret med 45% Hastighed øget med 20% Ulykker faldet med 25% ERP (1998) Daglige trafikmæng der reduceret med % Hastigheder 40 til 45 km/t

TRÆNGSELSAFGIFTER Singapore- prisprincipper Område: CBD-reguleret zone og nogle ekspres veje Tdspunkt: først morgenmyldringstid, senere også aftensmyldring og til sidst alle tidspunkter, EP operates during working hours including Saturday till 2 pm Type: først områdelicens og derefter bompenge for indadgående trafik Pris: $3 for en dag, $2 for myldertid, ERP - varierer Hvem opkræves?: køretøjer Variationer: tidspunkt på dagen, køretøjstype, sted (ERP), prisen varierer hver 3. mdr for at holde trafikken på samme niveau Teknology: tæller I bilen, smartcard, opgøres når bilen passere betalingspunkt. Konsekvens – kamaera/ANPR

TRÆNGSELSAFGIFTER Trondhjem: infrastruktur investeringer Mange nye veje feks. ny lufthavnsvej og tunneler Ny omkørsel Cykelstier Miljø- forbedringer Bedre offentlig transport

TRÆNGSELSAFGIFTER Trondhjem - prisprincipper Område: bebygget område inkl. vej til lufthavn Tidspunkt: arbejdstiden Type: bomafgifter for indadgående trafik Pris: €3 for krydsning Enhed: køretøjer Variationer: tidspunkt på dagen, køretøj, sted

TRÆNGSELSAFGIFTER London Plan Plan for mange år Formelt grundlag: 1999 London Government Act and 2000 Transport Act Områdelicens for et centralt område (21 km 2 ), intro Feb 2003 Op til 50,000 køretøjer i timen ind i området Planlagt at indtjene £130 million pr. år – I virkeligheden blev det £70 million Fortjenesten anslået for 10 år Exemptions - residents (90% discount) Many payment methods, ANPR and foot patrol enforcement

TRÆNGSELSAFGIFTER London området

TRÆNGSELSAFGIFTER London Scheme 2 Trængsel indenfor zonen reduceret med 30% Trafikmængden reduceret med 18% 30% reduktion i antallet af biler, 65,000 færre der kører i bil 20% stigning i antallet af mennekser der transporteres I busser og taxi 29,000 flere buspassagere rejser ind I zonen I morgen myldertiden Bus stabilitet og rejsetid er forbedret - forsinkelser pga. Entetider på bus faldet 20% i hele London og med 30% i betalingszonen Debat om effekt for handelslivet Lidt omkørsel af trafik udenfor zonen

TRÆNGSELSAFGIFTER Netherlandene Bybomme planlagt på hovedveje i Randstad 2.5 Euro afgift vil nedbringe myldertidstrafik på motorvejen med 35% Første skridt mod kilometer-betaling Fire Randstad byer var ikke begejstrede pga. Økonomisk udvikling, men blev opfordret af transportministeren Det hele blev skrinlagt da en ny minister blev valgt

TRÆNGSELSAFGIFTER At implementere trængselsafgifter For at opnå succes med trængselsafgifter skal man: • Være enige om formålet og at der er et problem man vil løse • Politisk opgør • Resourcer – personlige og økonomi • (Preferably) kun en beslutningstagende enhed • Kun en organisation der implementere • Muligheder for at bedre alternative transportmuligheder (bredt) før afgiften indføres • Ligefrem og støttende lovgivning • Effektiv markedsførings- og kommunikationsstrategi fra starten

TRÆNGSELSAFGIFTER Konklusion Kan trængselsafgifter accepteres? Norway, Durham, London viser det kan det. Nøgleemner for succes: • Opfattelse af problemet • Forretningslivets opbakning • Politisk konsensus eller kamp • En simpel plan til at begynde med • Anslåede indtægter • Åbenlys investering i alternativer

TRÆNGSELSAFGIFTER Referencer • Følgende artikler • Begg (flotte billeder) • Chin (Singapore) • Baker (accept) • Kan down-loades!