Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Ledelse i Praksis – 4. aften
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovation og iværksætteri
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
SARAH MARIA LYSDAL KRØTEL PHD STUDENT AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR MARKETING OG ORGANISATION 27. AUGUST 2013 PHD PROCES.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Karl Henrik Flyums model
Lean Netværk AAU.
Almen sTudieforberedelse - AT
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vejledning i projektarbejde
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
MM Projektopgave, vejledning mm.
Inquiry Based Science Education - IBSE
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Generel introduktion til EC
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læse/studiegrupper.
Akademisk arbejde.
Udvidet problemformulering
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Stormøde for økonomi på AU
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering

Præsentation Cand.Oecon & Ba.Sceint.Pol fra AU Forsker i organisationsteori med særligt fokus på privatisering af den offentlige sektor. Underviser: Kvalitativ metode, kvantitativ metode, organisationsteori og opgavevejledning.

Program workshop 1 16.15-17.15 17.15 Mad  17.45-19.45 Akademisk proces og videnskabelige problemer Udvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer 17.15 Mad  17.45-19.45 Speeddatingøvelse vedr. jeres ideer Problemformuleringer Pentagonmodellen Individuelt arbejde på jeres egne undersøgelsesideer

Den akademiske undersøgelsesproces Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Hvis du allerede nu kan se det færdige produkt – har du sat overlæggeren for lavt  Der vil løbende opstå nye erkendelser Ny viden giver nye ideer  Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre

Den akademiske undersøgelsesproces En veksling mellem de to…

Hvad er et videnskabeligt problem? Praktiske problemer Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabelige problemer Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. (Efter Booth, Colomb & Williams: ”The Craft of Research”)

Idegenereringsøvelse… Udfyld idé-ark Præsenter ideer for hinanden to og to Vælg en ide at arbejde videre med…

Skriveøvelse ud fra valgte ide… Nonstop! Ingen skal se jeres tekst Lad vær at rette – rod og fejl er fint  Proces Individuel skrivning (7 min) Individuel gennemlæsning (3 min) Refleksioner og udbyttet to og to Opsamling – hvad fik i ud af det?

Pause… Mad 

Speeddatingøvelse… Videreudvikling af jeres ideer

Problemformuleringens formål Hvad er en problemformulering og hvad er dens formål? Hvad er det du spørger om? En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen - afgrænsning Styrepind for dispositionen - afgør, hvad der skal med og i hvilken rækkefølge Gør det nemmere at skrive en konklusion – hvad svarer du på/finder frem til? Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan.

Typer af problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.

Gode råd til pf… Formuler spørgsmålet åbent. Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videns hul – sigt mod et spørgsmål der besvare noget vi ikke ved noget om… Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten.

Pentagon Modellen Problemformulering Hvad spørger du om? Fremgangs- Formål måde Hvorfor spørger du? Hvordan spørger du? Teori/metode Empiri Hvad spørger du med? Hvad spørger du til?