Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Præsentation Cand.Oecon & Ba.Sceint.Pol fra AU Forsker i organisationsteori med særligt fokus på privatisering af den offentlige sektor. Underviser: Kvalitativ metode, kvantitativ metode, organisationsteori og opgavevejledning.
Program workshop 1 16.15-17.15 17.15 Mad 17.45-19.45 Akademisk proces og videnskabelige problemer Udvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer 17.15 Mad 17.45-19.45 Speeddatingøvelse vedr. jeres ideer Problemformuleringer Pentagonmodellen Individuelt arbejde på jeres egne undersøgelsesideer
Den akademiske undersøgelsesproces Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Hvis du allerede nu kan se det færdige produkt – har du sat overlæggeren for lavt Der vil løbende opstå nye erkendelser Ny viden giver nye ideer Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre
Den akademiske undersøgelsesproces En veksling mellem de to…
Hvad er et videnskabeligt problem? Praktiske problemer Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabelige problemer Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. (Efter Booth, Colomb & Williams: ”The Craft of Research”)
Idegenereringsøvelse… Udfyld idé-ark Præsenter ideer for hinanden to og to Vælg en ide at arbejde videre med…
Skriveøvelse ud fra valgte ide… Nonstop! Ingen skal se jeres tekst Lad vær at rette – rod og fejl er fint Proces Individuel skrivning (7 min) Individuel gennemlæsning (3 min) Refleksioner og udbyttet to og to Opsamling – hvad fik i ud af det?
Pause… Mad
Speeddatingøvelse… Videreudvikling af jeres ideer
Problemformuleringens formål Hvad er en problemformulering og hvad er dens formål? Hvad er det du spørger om? En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen - afgrænsning Styrepind for dispositionen - afgør, hvad der skal med og i hvilken rækkefølge Gør det nemmere at skrive en konklusion – hvad svarer du på/finder frem til? Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan.
Typer af problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.
Gode råd til pf… Formuler spørgsmålet åbent. Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videns hul – sigt mod et spørgsmål der besvare noget vi ikke ved noget om… Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten.
Pentagon Modellen Problemformulering Hvad spørger du om? Fremgangs- Formål måde Hvorfor spørger du? Hvordan spørger du? Teori/metode Empiri Hvad spørger du med? Hvad spørger du til?