Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
Anden nordiske konference om mentalisering København d
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Skoleparathed.
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Sebastian Simonsen, psykolog Nana Lund Nørgaard, psykolog
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Mentaliseringsbaseret supervision
Innovation og iværksætteri
Jeg støtter barnet ved:
Det autentiske menneske
ADHD- også alt det andet !
Mentalisering og Modoverføring v. Borderline tilstande
NOEA/Aalborg Universitet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Dansen omkring handicapbegrebet
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvordan måler man psykosociale ressourcer?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Lederkursus Hvorfor bliver jeg nogle gange misforstået?
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Udviklingshæmmede og seksualforbrydelser Den farlige seksualitet
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
torsdag den 11. april 2019 Basen
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22 Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22. maj 14 Afd læge Kraka Bjørnholm Psykiatrisk Klinik Roskilde

MBT case formulering ” Terapeutiske interventioner er mest effektive, når de relateres til centrale psykopatologiske processer ,som vi forstår dem fra et udviklingsperspektiv”

Barnets udvikling i tilknytningsrelationen

Far og barn

Mor og barn

Selvet Udvikling af ”selvet” sker i affekt-regulerede tidlige tilknytningsrelationer. Præcis og ”markeret” spejling fremmer 2.ordens repræsentation af affekt og dermed et stabilt og realistisk selvbillede. Tryghed og stabilitet i tidlige relationer tillader ”leg” med mentale tilstande,som forudsætning for evnen til mentalisering. Inkongruent spejling –pretend mode Umarkeret –ækvivalens mode

Udviklingspatologi for borderline PF Risikofaktorer: Mangelfuld spejling Tilknytningstraume Nedsat kapacitet for leg i familien Følger: Disorganiseret tilknytning og disorganiseret selvstruktur Forstyrrelse af mentaliseringsevne Hyperaktivering af tilknytningssystemet. Selvet: 0-3 mdr fysisk aktør –kerneselv –(affekt repræs niveau 5- somatisk)perfekt kontingens 3-9 mdr social aktør –dyade –affekt spejling/reg Høj men ikke perfekt kontingens- flickering switch 9md-2år: teleologsik akør – (affekt repræs. Nivau 4 – handletendenser) 2-4år : Selvet som intentionel aktør –(affekt repræs niv 3-enkelt emotioner(mental kohærens) 4-6 år: Selvet som repræsentationel aktør( affekt repræsentation niv 4 – blandninger af emotioner- 2 samtidige) >6år: Det autobiografiske selv(affek repræs niv 5 –blandninger af blandninger) procedural-deklarativ hukommelse IIF_ opmærksomhed /affekt/mentalisering – orbitofrontal cortex- moden mentaliserig forudsætter repræsentationel tænkning ( integration af Psykisk ækvivalens og pretend mode)

Socialiserer pt til behandlingen og mentaliserings tankegangen Caseformulering En caseformulering repræsenterer terapeutens opfattelse af pt´s problemer fra et udviklingspsykologisk perspektiv og i relation til mentalisering Socialiserer pt til behandlingen og mentaliserings tankegangen Teleologisk funktion – udleveres på skrift Organisering af klinisk materiale / tænkning for terapeut og pt – at se forskellige sind

Caseformulering , fortsat Bygger bro mellem indre verden og den ydre (personlighedstræk, relationer og adfærd ) Opstiller mål – hvorfor går jeg i terapi- hvad skal ændres og hvordan Formuleres enkelt og forståeligt – men en ”tand” foran pt´s selvforståelse Pt skal kunne acceptere den- tage ejerskab- få et håb om forandring Velunderbygget arbejdshypotese – men ingen ”sandhed” – kan ændres/ justeres

Caseformulering - Indhold Udviklingshistorie Aktuelle (mentaliserings-) problemer og ressourcer Involvering i behandlingen - Så KORT som muligt – max 1-1,5 A4

Aktuelle mentaliseringsproblemer og styrker - Beskriv de mentale problemer Hvordan udspilles de interpersonelt? Med vægt på følelser og mentalisering. Hovedaksen er situationer med mentaliserings svigt Understreg vellykket mentalisering

Individuel psykoterapi Gruppeterapi Selv –medpatienter - terapeuter Terapien Individuel psykoterapi Gruppeterapi Selv –medpatienter - terapeuter Hvordan vil pt mon forholde sig i løbet af terapien?

Pt case er fjernet mhp at sikre anonymitet for pt