Oplevelser i effektiv kvalitet ”Tivoli bliver aldrig færdig”
Agenda Tivoli kort Turn-around fra 1996
Tivoli kort
Tivoli kort… historien En af verdens ældste forlystelsesparker - grundlagt i 1843 Stolte traditioner – Lumbye, PH, og Dronning Margrethe Walt Disney blev inspireret til Disneyland.
Tivoli kort… en urban programpark Haver, underholdning, restauranter og forlystelser i hjertet af København Tivoli i tal: 40 restauranter, cafeer og spisesteder, 25 forlystelser, 110.000 lamper og 400.000 blomster 3 mest besøgte europæiske park – mere end 4,3 mio. gæster årligt – og over 300 mio. siden 1843 En grøn oase – kun 25 pct. af Haven er bebygget.
Tivoli kort… klenodie eller forretning Tivoli er egentlig et Klenodie i ordets bedste betydning, men for at kunne fastholde dette, så bliver vi nødt til at tjene penge - og det betyder, at vi rent professionelt bliver nødt til at drive Tivoli som en forretning, efter moderne ledelsesmæssige og forretningsmæssige principper. SALGSPROCES i 1999
Tivoli kort… kultur kontra profit Eneste børsnoterede selskab med eget symfoniorkester Panto License to operate
Tivoli kort… besøgstal
Tivoli kort… gæsternes nationalitet
Tivoli kort… danske gæster
Danske konkurrenter
Internationale konkurrenter
Tivoli er (også) en virksomhed Turn-around fra 1996 Tivoli er (også) en virksomhed
Tivoli anno 1996 Kulturinstitution Underskud på over 50 mio. kr. i 1995/96 Tivoli-klubben 16.000 medlemmer Besøgstal 2,7 mio – fald på 22 pct. fra 93 til 96 Demografisk skævhed i gæstemix
Moderne virksomhed - turn-around Analysearbejde Fokusering på fire segmenter Fornyelse og nytænkning - innovation Markedsføring og prisstrategi Investeringer siden 1996: Knap 750 mio. kr. ”Tivoli bliver aldrig færdig” Analyser – AIM og PWC
Fokusering på fire segmenter Børnefamilierne Fredagsrockere Forretningsmanden m/k De kulturelle Skal ikke gennemgås – blot nævn segmenterne
… men stadig en have for alle
Fornyelse og nytænkning Markante nye forlystelser Fredagsrock / jazz-festival Nye high-end restauranter Kulturelle investeringer Jul i Tivoli Tivoli-klubben Tivoli har sat nye standarder [Ikke gå i detaljer – blot nævne – de gennemgås efterfølgende] Børnefamilier Markante nye forlystelser De unge Fredagsrock Forretningsmanden nye high-end restauranter De kulturelle Kulturelle investeringer Herudover er det to mere tværgående fornyelser Jul i Tivoli Tivoli klubben Sat nye standarder
Fornyelse: Markante nye forlystelser
Fornyelse: Markante nye forlystelser
Fornyelse: Fredagsrock Tivoli havde tabt en generation Fredagsrock startede i 1997 for at tiltrække unge Et af Tivolis stærkeste sub-brand Et af Danmarks største kulturelle sponsorater Mere end 630.000 gæster Danmarks største musikfestival
Fornyelse: Nye high-end restauranter
Fornyelse: Kulturelle investeringer
Fornyelse: Jul i Tivoli – Tivolis 2. sæson Grænser for besøgsvækst i sommersæsonen Fra julemarked til Jul i Tivoli. 970.000 gæster på 6 uger Scenografi af Tiffany’s John Loring Når vi gør noget, skal det være exceptionelt – derfor skal det gøres af de bedste af de bedste - John Loring
Fornyelse: Tivoli-klubben Tivoli-klubben er Tivolis årskort og loyalitetsprogram Stor bredde – fra alm. årskort over Guld og VIP til forlystelseskort 16.000 medlemmer i 1996 - 300.000 i 2005 Direkte kommunikation og segmentering
Markedsføring og prisstrategi Tivoli er ikke for fin til at blive markedsført (Share of voice) Markedsføring af brandvalues (atmosfære - hygge, tradition og stemning) Opgør med opfattelsen ”Tivoli er for dyr” (prisstrategier / prisdifferentiering) Målrettet markedsføring mod segmenter (børnefamilier og fredagsrockere)
Processen Ny strategi kræver ny organisation Analyse x Accept x Udførelse = Resultat Dialog, åbenhed og information
Afslutning ”Midt i Italiens hovedstad er der en kæmpe katedral, i London et gammelt fængsel og i Paris et enormt tårn af jern. Det er da til at forstå, hvad det går ud på. Men i Danmark har man valgt en forlystelsespark som monument i centrum af hovedstaden. I kunne have valgt alverdens stål-falosser, hvis I havde lyst, men I valgte en legeplads … Tivoli er den største kirke, mennesket nogensinde har bygget, ti gange større end Peters Kirken. Det er den slags bygninger et lands befolkning opfører i hjertet af deres hovedstad: Templer, helligdomme, monumenter, mausoleer over deres tro.”